Full version: Ny dator
Elisabeth-Västkustkolonisten
Nu skall jag äntligen komma till skott och köpa ny dator.

Tror att ja köper den hos Inet Data i Gbg.

Är någon av er som har köpt dator där, kanske deras egen Inet dator? Vad tycker ni? Bra eller dåligt?

Jag hade ju helst även den nya dator med XP så att jag kan vara säkert att kunna använda mina gamla program och skrivare osv

Skall nu även titta på dom "färdiga" datorer dom har där. Inet datorer kan man ja bygga om lite

Elisabeth
KURT
Skrivaren kan du nog använda oavsett vad för operativsystem du väljer. Det finns väl dock en viss risk att du får betala extra om du vill ha XP installerat. Microsoft vill ju att alla skall köpa Vista nu, så de subventionerar nog bara det. Om man t ex köper en dator från Dell så får man betala extra om det INTE skall innehålla något operativsystem alls, eller så är det i alla fall mycket svårt!!!! Så hårt knutet är Microsoft till de större leverantörerna av datorer.

http://www.idg.se/2.1085/1.146037
Elisabeth-Västkustkolonisten
Ja Kurt det kostar 260 Kronor extra.

Men jag har ju också en del äldre program som jag vill ha in i datorn igen.

Tittade just nu också på 2 olika HP datorer. Hp Pavilion a6345 och så HP P. a6235. Den sistnämda tilltalar mig mera. Men då är det Vista

Elisabeth
*Stintan*
Jag köpte en HP 6235 för ett par veckor sedan och är helnöjd. Det gick iof inte att få något annat än Vista men jag tro nog man vänjer sig med det också.

Jag har en äldre HP-skrivare som jag fick uppdatera på nätet för att få den att fungera. Det är bara att ringa HP-supporten så får man hjälp. Jag bad dom samtidigt att skicka återställningsskivor till mej för det medföljer inte som det gjorde förr. Man kan säkert göra det själv men jag ville vara säker på att ha rätt saker hemma så dom skickade.

Installerade min gamla photoshop och det funkar utan problem. Vista innehåller annars ett bildprogram som man kan göra smärre justeringar med och det är mycket lättare att hålla reda på bilderna än i xp.

Vad är det för program du vill ha in? Jag har förstått att inte alla program är kompatibla med Vista.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Stintan t.ex är mitt Photoshop elements 2 rätt så gammal. Har en tysk "Mondkalender" som jag gärna vill ha in igen. Print House Magic, 2 olika från Microsoft med kortspel och Board Games, flera skivor med Clippart som måste installeras osv

Min scanner är också från 2001, skrivaren är nyare.

Bara att jag måste leta efter nya drivrutiner tycker jag låter jobbigt. Har kanske lite hjälp av min f.d arbetskompiss man men jag vill ju inte lasta för mycket på honom. En hel del vill ja ju klara av själv.

Men jag är inte 18 längre och har nu några år bara använt datorn, då glömmer man också mycket.

Elisabeth
Bee
Grattis till (snart) ny dator! Jag har ingen erfarenhet av dator Inet, vi köper mest tillbehör där och dom funkar fint.
Jag köpte en HP (minns inte nr) för några veckor sen. Siba hade ett bra pris så jag slog till. Den innehåller Vista. Det ar väldigt lätt att lägga till skrivaren. Det var också lätt att installera applikationer. Nu har jag inga udda program så jag vet inte hur det funkar med sådana.

Men det är skoj med ny dator!
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Bee @ 25-02-2008, 15:59) *
Grattis till (snart) ny dator! Jag har ingen erfarenhet av dator Inet, vi köper mest tillbehör där och dom funkar fint.
Jag köpte en HP (minns inte nr) för några veckor sen. Siba hade ett bra pris så jag slog till. Den innehåller Vista. Det ar väldigt lätt att lägga till skrivaren. Det var också lätt att installera applikationer. Nu har jag inga udda program så jag vet inte hur det funkar med sådana.

Men det är skoj med ny dator!


jag har än så länge också bara köpt tillbehör hos Inet. Men jag går hellre där än Siba eller Elgiganten, inbillar mig att dom är bättre.

Tyvärr är min gubbe null intresserad i datorer så därför frågar jag här. Måste prata med någon innan jag köper.

Elisabeth
*Stintan*
Men om du absolut vill ha xp så kan du ju formatera hårddisken och installera det ifall du har skivorna vill säga. Men jag skull nog inte göra det då jag tycker Vista ger så mycket mer. Jag skulle nog testa och se om det går att få in dom önskade programmen. Uppdatera drivrutiner för skrivare och scanner görs ju ganske enkelt på tillverkarnas hemsidor.
MariaS
Här är det också på gång att skaffas ny dator. Jag kommer välja en HP med xp, då jag har ett bokföringsprogram som inte går med Vista. Lika är det för Pagemaker. Bägge programmen kostar mer än datorn om man vill ha vistaversioner, så jag kör nog vidare på XP så länge.
*Stintan*
Ja det vore ju faktiskt bra om man fick välja operativsystem men det gick inte där jag köpte min.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (MariaS @ 25-02-2008, 19:04) *
Här är det också på gång att skaffas ny dator. Jag kommer välja en HP med xp, då jag har ett bokföringsprogram som inte går med Vista. Lika är det för Pagemaker. Bägge programmen kostar mer än datorn om man vill ha vistaversioner, så jag kör nog vidare på XP så länge.


Kan du välja en HP med XP? Här i stan finns ingen längre med XP
KURT
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-02-2008, 22:08) *
Kan du välja en HP med XP? Här i stan finns ingen längre med XP



Har man XP sedan tidigare så kan man ju alltid installera det själv på en ny dator genom att kasta ut det system som kommer med datorn. Det måste ju de flesta som installerar Linux göra, några få säljer datorer med Linux förinstallerat.
titti49zon6
Jag köpte en ny HP dv 9000 för ett tag sen och sonen en Dell (bärbara) Jag har Vista på min
och det funkar bra även med lite äldre program som jag har.
Sonens Dell innehöll även den Vista men han installerade Windows XP från sin gamla dator på sin
så du kan ju köpa en Vistadator och sen installera XP om det fungerar bättre
Lycka till med valet
MariaS
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 25-02-2008, 21:08) *
Kan du välja en HP med XP? Här i stan finns ingen längre med XP

När jag frågade, så hade de en högprestandadator (15" lapptop), med just XP förinstallerat i. De jag köper dator av, sa också att XP är bättre, då det inte kräver så mycke ramminne för att fungera, vilket Vista gör. Därmed får man altså en snabbare dator också. Däremot är inte denna en dator som brukar ligga på lager, utan måste beställas.
*Stintan*
Den datorn som Elisabeth talade om HP a6335 har 3gb ram och det räcker ganska långt vill jag påstå. Att den skulle jobba långsamt har jag inte märkt något av tvärtom.
MariaS
CITAT (Stintan43 @ 26-02-2008, 14:58) *
Den datorn som Elisabeth talade om HP a6335 har 3gb ram och det räcker ganska långt vill jag påstå. Att den skulle jobba långsamt har jag inte märkt något av tvärtom.

Men om jag förstår saken rätt, så skulle den jobba ännu fortare om det var XP i den istället.
Pirum
CITAT (MariaS @ 26-02-2008, 17:18) *
Men om jag förstår saken rätt, så skulle den jobba ännu fortare om det var XP i den istället.


Möjligt, fast i praktiken spelar det ofta inte så stor roll. Dagens datorer, och med dagens låga minnespriser, gör att i stort sett alla program flyter på rätt bra. Kan inte förstå varför exempelvis web-läsare, Office-program, etc skulle vara långsammare i Vista. Det enda jag märkt som är långsammare i Vista är att fil-hanteraren kan upplevas långsammare - speciellt på äldre datorer. Men vem kör Vista på den dator som är 7 år gammal? (förutom jag då:) )

Men visst, Vista har ofta mer grafiskt lull-lull aktiverat, det drar lite mer processortid givetvis när man skyfflar runt fönster etc. Jag har stängt av rullande menyer, eller vad det nu heter, och annat trams. På datorn jag sitter just nu har jag XP, men även XP blir långsamt med onödiga grafiska funktioner påslagna, så jag har stängt av en del:

[attachment=13939:lull_lull.png]
Bettis
Jag har sådan himla tur att gubben jobbar med datorer så det är oftast så att jag bara ber om nyare, har en stationär och en laptop han fixar allt med alla programmen mm, sedan sätter jag mig bara och surfar eller vad jag gör blush.gif
MariaS
Jag har en klubbdator här som har Vista. Jag tycker inte om att arbeta i den. När man exempelvis ska redigera bilder i Photoshop, kan jag inte öppna mer än fem bilder åt gången. Gör man det går det inte att spara, varken öppnade eller redigerade bilder, utan man får bara "ramminnet är fullt". Detta har ALDRIG hänt mig i XP. Sen är det bara att starta om datorn och börja från början. Sen har jag också varit med om att många bilder har gjorts om, de blir dubbla och en massa konstiga saker, som inte händer i min egna dator med exakt samma bilder. Så numera sitter jag ändå i min egen dator och gör arbetet så långt det går innan jag tar in det i klubbdatorn, för slutlig montering.

Sen tycker jag det är svårt att hitta i menyerna. Det hjälps inte att man försöker göra om dem till standard. Tjafsdator kallar jag den!
*Stintan*
Det finns dessutom ett eget grafikminne i HP-datorn vi pratar om så det är inga som helst problem att jobba i photoshop. Det hade jag däermot med min gamla dator som hade uruselt minne.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (MariaS @ 26-02-2008, 11:37) *
När jag frågade, så hade de en högprestandadator (15" lapptop), med just XP förinstallerat i. De jag köper dator av, sa också att XP är bättre, då det inte kräver så mycke ramminne för att fungera, vilket Vista gör. Därmed får man altså en snabbare dator också. Däremot är inte denna en dator som brukar ligga på lager, utan måste beställas.


Det måste jag med en Inet dator också men alla HP datorer har dom bara med Vista
*Stintan*
HP-datorn 6335

Här finns lite att läsa om den dator Elisabeth pratade om
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Bettis @ 26-02-2008, 17:45) *
Jag har sådan himla tur att gubben jobbar med datorer så det är oftast så att jag bara ber om nyare, har en stationär och en laptop han fixar allt med alla programmen mm, sedan sätter jag mig bara och surfar eller vad jag gör blush.gif


Lyckans ost du.... det är sånt jag drömmer om
Bettis
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-02-2008, 18:19) *
Lyckans ost du.... det är sånt jag drömmer om

Ja jag vet det är faktiskt väldigt skönt, strular något skriker jag bara på honom så fixar han det (nackdel är att jag inte ens försöker fixa något själv giggle.gif ) två gånger har det hänt att inte sladden var i crying.gif inte ens det kollar jag blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon