Full version: Dahlia knölarna
therese.kvist
När är det dags att väcka upp dahliorna?
zimone
CITAT (therese.kvist @ 25-02-2008, 09:49) *
När är det dags att väcka upp dahliorna?

Hej Jag har inga själv men jag brukar se min granne när han planterar ut sina och det gör han så fort det har varit plusgrader ett tag, så någon gång i maj kan jag tänka mej.
sqrulan
Men visst kan man väl sätta dom i kruka också?Jag som bor högt upp i norden måste ju starta upp dom tidigare,eller
ska man inte det?
Eva 33c
CITAT (sqrulan @ 25-02-2008, 16:38) *
Men visst kan man väl sätta dom i kruka också?Jag som bor högt upp i norden måste ju starta upp dom tidigare,eller
ska man inte det?

Det gör i allafall jag, annars måste man nog vänta till juni innan jorden är så varm att det blir någon tillväxt på en dahliaknöl. Och då dröjer det läääänge till blom.
Jag tar nog fram dem (fast inte i år, då mössen åt upp alla knölar jag sparat ranting.gif ) samtidigt som jag startar växthuset, 1 april. Då har jag en fläkt som håller frostfritt och lite till där. Annrs kan man nog ta fram dem när man vill, bara man har ljus att ge dem när de börjat växa. Och att man har plats förstås.
sqrulan
Skönt att höra,jag tar nog upp mina ganska snart.Dom känns lite mjuka: sos.gif
Men så trist,äter dom dahlia knölar också dom små dj.......a!! devil.gif
tettan
ska man ha en dahliaknöl per kruka om man vill fördriva dem, hur tätt skall de stå i rabatten?
ingrid fuxwall
Tack för tråden!
Ska ta upp lökarna i morgon och se hur de ser ut.

ingrid
Marlene z v
CITAT (tettan @ 09-03-2008, 22:25) *
ska man ha en dahliaknöl per kruka om man vill fördriva dem, hur tätt skall de stå i rabatten?

När de skall tas fram beror ju mycket på vilken del av landet du bor.
En knöl per kruka bör det nog vara, de blir ju småningom rätt stora. Avståndet i rabatten beror nog på vilke sort av Dahlia det är, det finns ju både 1m höga och 20-30 cm höga. En hög planta får ju också större rötter och ett större omfång.
tepa
Hej !

Jag har också Dahliaknölar i mitt förråd. Det är höstdahlior, när ska DE ut i rabatten ? Kanske ingen panik, de blommar ju ännu senare.

Hälsn Tepa
Betty
CITAT (tepa @ 10-03-2008, 08:55) *
Hej !

Jag har också Dahliaknölar i mitt förråd. Det är höstdahlior, när ska DE ut i rabatten ? Kanske ingen panik, de blommar ju ännu senare.

Hälsn Tepa

Jag sätter i princip inte ut någon blomma alls i rabatterna förrän efter en vecka in i juni ungefär - alltså inte förrän risken för frostnätter är över.
tepa
Ok. Tack Betty. Ska försöka ge mig till tåls, då. Men, zon 6, där du bor? är väl närmare nordpolen än där jag bor, så mitten maj kanske räcker...

Tepa
HelenN
Jag brukar sätta ner knölarna i april.......när det är lätt att gräva i backen. Se bilden här på min hemsida....det är den 31 maj förra året. http://home.gamman.se/helen/index.asp?id=1...ue&img=2061

Sen kan man ju sätta knölarna tidigare i hinkar eller dyl, ställa i garaget för en tidigare start.
Betty
CITAT (tepa @ 10-03-2008, 10:29) *
Ok. Tack Betty. Ska försöka ge mig till tåls, då. Men, zon 6, där du bor? är väl närmare nordpolen än där jag bor, så mitten maj kanske räcker...

Tepa


Ja här uppe på tundran väntar vi ofta tills början av juni för säkerhets skull. biggrin.gif
Sätt du ut dem i början/mitten av maj - men var beredd på att täcka om det skulle bli frostvarning.
ingrid fuxwall
Om jag sätter ut mina knölar och skaffar täckduk - hur många minusgrader klarar den då?

ingrid
tepa
Tack, Betty! Undrar detsamma som Ingrid, hur många grader...?

Tepa
Eva 33c
Dahliaknölen tål en del frost när den är nedgrävd. Men jag tror inte de nya skotten på våren är särskilt frosttåliga. Och skulle de frysa bort måste ju plantan börja om och så har man förlorat tid. Om man som jag bor i zon 5 är säsongen i kortste laget för högre dahlior så förkultivering någon månad är ett måste för att få blomning före hösten. Jag skulle inte sätta ut några dahlior förrän frostrisken är över, dvs i början av juni.
På hösten tål de lite mer.

Jag vill också tipsa er om en hemsida gjord av ett Dahlia-freak i Tierp.
Maries Dahlior hon ger en hel del praktiska råd om odling.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon