Full version: Aconitum
Tosan
Jag ska så aconitum, 2 olika sorter.
De såråd jag fått säger att jag ska lägga dem i substrat tex vermiculite och ha dem i 18-22 grader i 2-4 veckor, sen i -6 - -7 i 4-6 veckor....
Då är ju frågan, ställer man ut dem bara, eller gräver ner? Man kan ju inte lita på att man har lagom temp ute lixom, eller ska jag försöka få kylskåpet ner till den tempen?

Eller har ni bättre förslag? Letade lite och hittade iofs helt andra råd, både ovanpå och under snön ett dygn efter sådd, och sedan ta in i april eller vänta till vår.
Lena i Torslanda
Jag har sått ett antal olika Aconitum och alla har grott med gott resultat. Gör som jag alltid gör med perenner. Sår i vanlig såjord och täcker med fint grus. Inne ett dygn och sedan ut på skyddad plats och låter de naturliga temp.växlingarna göra sitt. Finns ingen anledning att krångla till det.
Betty
Aconitum heterophyllum och Aconitum zabellum behöver inte någon kylperiod.
Aconitum lycoctonum ssp neopolitanum och Aconitum vulparia gror efter ca 3 veckor efter en kylbehandling. (enl. Magnar Aspakers såråd)

Beroende på hur gott om plats du har så kan du välja antingen en månad el två i kylskåpet och sedan rumstemp - eller ett dygn inne och sedan strat. utomhus drygt en månad eller två och sedan in i husvärmen för groning eller låta sådden stå kvar ute för groning till våren.
Det behöver inte vara minusgrader för att de ska gro.
Tosan
Tack för era svar.
Jag tror jag ska prova på lite olika sätt. Odlingen sker i en studiecirkel där vi senare ska jämföra resultaten, och då kan det ju va spännande att se vad som funkar bäst.
Men nu känner jag mig iaf mycket tryggare smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon