Stella-Polaris
Som vanligt i affären så står man där plötsligt vid trådgårds pryttlarna.. Jag är en obotlig tittare.. Dock förfasas jag över priserna som jag ofta anser är löjligt höga.. Små krukor är en sådan sak.

Tänkte därför dela med mig hur jag gör mina krukor..




I affären köpes vanliga engångs plastmuggar. Jag föredrar den lite djupare varianten men idag blev de de vanliga. Här stårde nu uppställda i pannrummet inför håltagning i botten. Detta gör jag genom att smälta plasten



För att göra hål använder jag ett 6 mm järn, vilket ger ca 1 cm stora hål, men en glödande pinne funkar oxå. Här glödgar jag mitt järn i pannan



Bränner ca 10 muggar åt gången. Gör två hål.



Så 80 st småkrukor färdiga. Kostnad 15,95 + 5 min arbete.

ingrid fuxwall
Tack för tipset och har man ingen panna och den möjligheten har man kanske en borrmaskin - går precis lika bra
Eva 33c
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2008, 21:20) *
Tack för tipset och har man ingen panna och den möjligheten har man kanske en borrmaskin - går precis lika bra

Eller en lödkolv rolleyes.gif
Wilmer
DET var ju ingen dum ide!

Fast jag har en krukmakare som jag gör tidningspappers krukor med. Pyssligt, men ack så bra. Bara att sätta alltihopa ner i jorden när det är dags.
Stella-Polaris
En fördel med plastmuggarna är att om man klämmer på dom så får man ut det hela som en pluggplanta.....
Jan Lindgren
Hej!
Det går att använda tomma mjölkkartonger också. Väldigt billigt!
MVH
Jan Lindgren
Anki V
CITAT (Jan Lindgren @ 20-02-2008, 21:35) *
Hej!
Det går att använda tomma mjölkkartonger också. Väldigt billigt!
MVH
Jan Lindgren


Dessutom är de fyrkantiga och det blir mindre "spill" av platsen under lysrören. whistling.gif

/Anki
ingrid fuxwall
CITAT (Jan Lindgren @ 20-02-2008, 21:35) *
Hej!
Det går att använda tomma mjölkkartonger också. Väldigt billigt!
MVH
Jan Lindgren

Helt rätt men mina mjölkkartonger använder jag till annat - för tillfället till att plantera sättpotatis i.

ingrid
Tosan
Ja, jag kom på att genomskinliga plastmuggar var perfekt till sticklingarna, för man ser rötterna. Sedan har jag sått i dem åxå.
Jag köper 75 st för 10 kr och borrar hål, 10 krukor tar väl en minut och kostar 13 öre styck
Wilmer
CITAT
Helt rätt men mina mjölkkartonger använder jag till annat - för tillfället till att plantera sättpotatis i.

OJoj, börjar det bli dags för sådant också...
ingrid fuxwall
CITAT (Wilmer @ 20-02-2008, 22:06) *
OJoj, börjar det bli dags för sådant också...

Normalt brukar man säga att den 28:e februari ska potatisen läggas för att gro men ett sådant här år startar den tidigare så här och på många fler ställen är det på gång sedan länge.

ingrid
Tosan
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2008, 22:17) *
Normalt brukar man säga att den 28:e februari ska potatisen läggas för att gro men ett sådant här år startar den tidigare så här och på många fler ställen är det på gång sedan länge.

ingrid

Det där har jag aldrig riktigt förstått. Potatisen får ju ålar fast den ligger i pärlårn. Och om jorden är för kall när man gräver ner dem så faller ålarna av, men det kommer ju nya när det blir tillräckligt varmt. Så varför lägga fram dem? Det blir skörd ändå...
ingrid fuxwall
CITAT (Tosan @ 20-02-2008, 22:39) *
Det där har jag aldrig riktigt förstått. Potatisen får ju ålar fast den ligger i pärlårn. Och om jorden är för kall när man gräver ner dem så faller ålarna av, men det kommer ju nya när det blir tillräckligt varmt. Så varför lägga fram dem? Det blir skörd ändå...

Men om man vill utnytja marken och få flera skördar är det inte helt fel att starta tidigt - tycker du jag tänker fel?
Tosan
CITAT (ingrid fuxwall @ 20-02-2008, 22:44) *
Men om man vill utnytja marken och få flera skördar är det inte helt fel att starta tidigt - tycker du jag tänker fel?

Jag inser ju att vi har lite olika förutsättningar, vi hinner nog bara en skörd i vilket fall här uppe...
Men jag vet ju att en del förodlar potatis inomhus som sedan sätts ut och får växa till sig lagom till midsommar eller så, då kan det säkert göra skillnad. Och kanske kunde jag gräva ett par veckor tidigare om jag förodlade åxå, men jag är faktiskt osäker, potatisen verkar bli färdig ungefär samtidigt hos mig och grannen, fast vi sätter ibland med nästan en månads mellanrum.
Men som sagt, i sydligare delar av landet kan det säkert vara vits att göra det, där man kan hinna två skördar per säsong smile.gif
160kvm stort hus
Va smart!! Att man inte tänkt på det med plastmuggar förut!!
TAck stella du har räddat min make från att äta makaroner resten av året.. *fniss*

Ang potatis, vart tog den där braiga potatistråden vägen? Han som ville odla potatis till midsommar i hink?

För oss så blir det hinkpotatis första åren eftersom vi ska gräva nytt land nu.. Knäpplarverna äter ju tydligen upp allt första året.

Mvh G
Siv i Bollnäs
I tråden "Höga småkrukor? Till att skola ut fröplantor" jag startade den 6/4 2007 står det mycket om plastglas som utskolningskrukor! Läs den! "Katti med torpet", "Malvia" och "Polecat" har använt dessa i flera år med gott resultat, varför jag kilade iväg till Dollarstore här i Bollnäs och köpte ruskigt billiga plastglas både vita och transparenta. Dessa använde jag med utomordentligt gott resultat i fjol. Man kan dessutom skriva på dom med fiberpenna. Mjölkkartonger ser lite slafsigt ut i synnerhet om man tänker sälja eller ge bort plantor. Dessutom blir det gärna mögel och annat otrevligt liksom om man använder toarullar o d.
Siv wink.gif
160kvm stort hus
siv, har du lust att länka?
Min jobbdator är så seeeeeeeg att jag inte "orkar" vänta på sökfunktionen..
Siv i Bollnäs
Jag gör ett försök med "kopiera och klistra in" då jag inte vet hur man länkar till gamla trådar. Här är tråden i sin helhet:

"Siv i Bollnäs
Medlem

Jag har förgäves tittat efter såna här fyrkantiga gröna eller svarta små plastkrukor som är HÖGA nog att skola om småplantor med långa rötter (och halsar)! Alltså f övr helt vanliga småkrukor 6, 8 eller 10 cm i fyrkant men högre. Ibland kan man få sådana av den större sorten när man köper plantor ifrån plantskolor o affärer som har sådant, men jag har aldrig sett själva krukorna saluföras. Är det nån som vet var man kan få tag på såna krukor???
Hälsningar Siv

Alba
Medlem

Jag har köpt på Blomsterlandet---- fyrkantig plastkruka 10X10 cm och ca 11,5 cm hög..
Bra och stadig kruka. Det är Br Nelsons kruka.

Penstemon
Medlem

Jag köpte på OBS trädgård. Kolla där!

Katti med torpet
Medlem

Jag har också förgäves letat efter krukor som är högre än de är breda, tillslut köpte jag plastglas, de är visserligen genomskinliga men växterna verkar inte lida av det. Man kan ju skugga krukorna, har man flera tätt tillsammans så skuggar de varaandra.
De i klarplast finns både som 25 och 45 cl -glas. Använd en tändare för att smälta några håll i botten. Billigt och enkelt och perfekt till växter med djupa rötter som hjälmbönor och luktärter!

Ps. krukorna som färkska kryddor står i brukar jag spara. De är också smala men rel. höga. Ungefär samma storlek som ett 25 cm glas men svarta. Bra till första skolningen av tomatplantor.

lyckero
Medlem

Det finns plantbrätten - egentligen till granplantor som har djupet utan att ta för mycket volym. Lindbloms frö har många att välja på. Jag har inte heller hittat höga, smala krukor i affären.
Lyckero

Lady Hamilton
Medlem

Plantbrätten för Granar kan funka..........men personligen tycker jag att de är alldelens för "pillriga" att peta ur planten ur. Eftersom de har den där "ringen" i botten Och rötterna på plantorna oftast har hunnit leta sig ut ur kanterna

Åsa, mälardalen ...
Medlem

Lindbloms frö brukar sälja de där höga krukorna som det säljs perenner i, i lite olika storlekar. Annars kan man ju använda förpackningar från köket som man ofta slänger ex. juiceförpackningar, mjölk/yoghurt/filförpackningar, cremé fraiche burkar, en del av förpackningarna kan man klippa till önskad storlek huvudsaken är att man gör träneringshål i botten.

Själv har jag en kasse med mjölk och yoghurtförpackningar i förrådet som lär behövas när tomaterna sätter fart.

Siv i Bollnäs
Medlem

Tack för alla svar! Jag får kolla runt lite och leta nu när jag vet var nånstans det kan finnas. Juice och mjölkförpackningar blir för stora för mina begränsade utrymmen men plastglas kanske kunde duga om jag inte får tag i några fyrkantiga krukor!
Hälsningar och tack!

Fenja
Medlem

Om du har en större plantskola i närheten så kolla där, de brukar sälja de krukor de använder.

Siv i Bollnäs
Medlem

Jag är lite otålig av mig delvis beroende på att jag har massor med långhalsade och långrotade fröplantor som behöver skolas om på stubben! så jag följde omedelbart Katti med torpets råd och la iväg idag på påskdagen till Dollarstore där dom har bra och billiga grejor av alla kategorier. Där köpte jag 100 plastglas som är färgade - fanns transparenta i olika färger (jag tog blått).
Dom är som vanliga dricksglas s k seltersglas dvs inte så skrymmande nedtill men höga. Tar precis lika liten plats där dom står som en vanlig fyrkantig småkruka av mellanstorlek. Ditt tips var ju kanonbra, och smälta upp ett bottenhål var lätt som en plätt!
(Dollarstore är tvärtemot vad man kan tro ett helsvenskt företag som än så länge bara har butiker i Norrland eftersom det startade här men kommer nog att finnas lite varstans. Är jättebilliga och bra.) Nu har jag skolat om ca 50 plantor i dessa glas och får nog lägga iväg och köpa en omgång till så småningom! Tack!
Hälsningar Siv

Katti med torpet
Medlem

Kul att tipset kom till användning, lycka till !!

Ally
Medlem

Är det bara jag som använder toapappers rullar som krukor?
16 st. får plats i en plast godis burk man kan få gratis från matbutikerna.... Kan inte vara billigare!
Jag brukar använda dom för luktärtor.
Kan stoppa ner det hela i jorden, eller "rulla av" pappret.... Enkelt!

Kamilla z 7
Medlem
CITAT (Ally @ 09-04-2007, 00:13)
Är det bara jag som använder toapappers rullar som krukor?

Jag hade också funderat på det,men alla har bara klagat på att de möglar och blir "slemmiga" hur funkar det för dig?

Malvia
Medlem

Har i flera år användt vita plastmuggar, just att de är höga, perfekt att skola om i.

Fick tips på trädgårdsmässan, att bla skola om fuschiasticklingar i.


Jonas70
Medlem

CITAT (Siv i Bollnäs @ 07-04-2007, 18:20)
Tack för alla svar! Jag får kolla runt lite och leta nu när jag vet var nånstans det kan finnas. Juice och mjölkförpackningar blir för stora för mina begränsade utrymmen men plastglas kanske kunde duga om jag inte får tag i några fyrkantiga krukor!
Hälsningar och tack!

Men ofta behöver ju plantorna även plats på bredden, och dessutom är ju en enliters mjölkpaket inte speciellt stor till ytan.

Siv i Bollnäs
Medlem

Enliters mjölkpaket är onödigt stora till ytan när man behöver skola om mycket små plantor, och måste tänka på begränsade utrymmen (sa jag nog tidigare också!) Det ska ju få plats! Däremot är det bra med höjd på krukorna. Jag har spart många höga större svarta fyrkantiga krukor som man får när man köper en del växter. Dessutom är dom återanvändningsbara, rena och snygga. Dom kan vara bra att ta till när det gäller större plantor! Jag har dåliga erfarenheter (mina och andras) av toarullar och förpackningar som använts i hushållet, då de blir mögliga och skräpiga när man använder dom med jord.
Nu har jag varit iväg till Dollarstore igen och köpt vita plast"glas" (80 st för 10 kronor!) som är utmärkta att använda som omskolningskrukor när man gjort hål i botten. Jag såg att nån mera i forumet använt såna.
Hälsningar Siv

marigt
Medlem

Toarullar
Jag har samlat och resten av familjen är tokiga på mig, min sambo vill också ha dem, men för att elda upp
Jag försöker vara snabbast.
JAg har skolat om tomatplantor i dem, jag har skolat om jordgubbsmajsen,
Några rullar satt jag och delade på i tre delar, klippte jack idem och satt ihop två och två : så att det blev fem små !! hål och där har jag planterat tagetes, Kanonbra visade sig när jag tog bort locket från låda de stod i. och en morgon allt låg på golvet
Rackarns katter som inte kan hålla sig borta från mina fönster.
Det var bara att vända på alla små kompakta "frörullar" ingen skadad som behövde plåstras om.
Hade jag haft i små vanlig krukor hade det inte varit så kompakt då hade allt trasats sönder , tror jag
Jag har inte haft några problem med toarullarna, de har gjort ett bra jobb.
Kommer att fortsätta spara och använda

Jonas70
Medlem

Jag håller inte med om att en mjölkpaket tar upp speciellt stor yta; jag menar vad är botten på en sådan? 8x8 cm, eller nå't?

polecat
Medlem

Jag använder bland annat sådana där vita engångsmuggar (bobs ....).
Dom går det utmärkt att skriva på med permanent penna, då vet jag vad som finns i.

/Maria "






















skogstroll
själv kör jag såna där krukmakare och gör tidningspapperskrukor, det är lite mysigt pyssligt smile.gif
Ramred
CITAT (skogstroll @ 21-02-2008, 16:28) *
själv kör jag såna där krukmakare och gör tidningspapperskrukor, det är lite mysigt pyssligt smile.gif


Vad är en krukmakare för något? I detta sammanhanget alltså.... Låter ju trevligt att fixa själv.
skogstroll
Vet inte riktigt var min kommer ifrån eftersom jag fick den men här är en beskrivning i alla fall. Finns nog säkert på nån fröfirme-sajt! Jag har en massa tidningar som ligger och väntar på en brasa (men det är ju lite för varmt för det) så då blir det krukor smile.gif

http://www.icakuriren.se/ArticlePages/2007...Icak126.dbp.asp
Ramred
Kul grej! Får söka runt lite och se vad jag kan hitta. Våra tidningar åker i pannan, men får spara lite.
Eva St
Min har jag köpt från Runåbergs fröer och den finns säkert på många andra ställen också
160kvm stort hus
TACK siv!! thanks.gif

smart med tidningspapperskrukor. Men behövs det verkligen en "krukmakare"? Ser ut somen gardinstång tycker jag..

Man borde väl bara kunna ta något runt med den diametern man vill ha?

Eller?
Ramred
CITAT (16kvm stor balkong @ 22-02-2008, 10:59) *
TACK siv!! thanks.gif

smart med tidningspapperskrukor. Men behövs det verkligen en "krukmakare"? Ser ut somen gardinstång tycker jag..

Man borde väl bara kunna ta något runt med den diametern man vill ha?

Eller?



Går här också och funderar på vad annat man skulle kunna använda, som finns här hemma redan. Jag har två metallburkar som går att ställa i varandra. Tänkte pröva med dom. Frågan är om botten blir ordentligt tilltryckt dock.
160kvm stort hus
ja det borde ju fungera..

Jag tänkte mig en typ... smal lång glasburk, fast det beror ju förståss på hur stora / små krukor man vill ha.
Linda pappret runt, vik in det i botten under och tejpa. Det borde ju fungera?

Dagens dumma fråga: Är det inte risk att det blir vatten stående i papperskrukan eftersom det inte är något hål i? ( eller har jag missat nått som vanligt? )
Stella-Polaris
CITAT (Ramred @ 22-02-2008, 11:05) *
Går här också och funderar på vad annat man skulle kunna använda, som finns här hemma redan. Jag har två metallburkar som går att ställa i varandra. Tänkte pröva med dom. Frågan är om botten blir ordentligt tilltryckt dock.



Om passformen är bra kanske du kan pressa krukor.. testa följande. Riv sönder en tidning och lägg i vatten ett dygn. Sedan vispar du runt det hela så att pappret löses upp. Du har nu en pappersmassa.. Häll en lagom mängd (testa dig fram) av massan och tryck sedan ner den andra burken. Låt stå ett tag upp och ned så att vätskan rinner av... har du tur så får du en bra pappers kruka...
Alba
Så här ser en krukmakare ut

Jag tittade på det i fjol men än har det inte blivit något köp.
Ramred
CITAT (Stella-Polaris @ 22-02-2008, 14:17) *
Om passformen är bra kanske du kan pressa krukor.. testa följande. Riv sönder en tidning och lägg i vatten ett dygn. Sedan vispar du runt det hela så att pappret löses upp. Du har nu en pappersmassa.. Häll en lagom mängd (testa dig fram) av massan och tryck sedan ner den andra burken. Låt stå ett tag upp och ned så att vätskan rinner av... har du tur så får du en bra pappers kruka...


Detta måste jag ABSOLUT testa! Kul med lite pyssel också. Tack för tipset.
Solstorm
Vad händer om man tar lite tapetklister i? Papier maiche eller vad det heter?

Fast nog verkar det mycket enklare med plastmuggarna om man inte har massa tid att slå ihjäl.

Stella-Polaris
CITAT (Solstorm @ 22-02-2008, 14:31) *
Vad händer om man tar lite tapetklister i? Papier maiche eller vad det heter?

Fast nog verkar det mycket enklare med plastmuggarna om man inte har massa tid att slå ihjäl.



Det finns redan klister i tidningspappret... Ni kan även göra ert eget papper eller en tavla med lillans fot avtryck....
Discogiraffen
CITAT (Tosan @ 20-02-2008, 22:39) *
Det där har jag aldrig riktigt förstått. Potatisen får ju ålar fast den ligger i pärlårn. Och om jorden är för kall när man gräver ner dem så faller ålarna av, men det kommer ju nya när det blir tillräckligt varmt. Så varför lägga fram dem? Det blir skörd ändå...


Ålar? Pärlårn?? Va??? jag fattar inte... jag har lagt potatisar i äggkartonger, en potatis i varje 'ägg'. Funkar bra. Köpte också en krukmakare från Runåberg. Var tanken att svärmor skulle få den, men...
Tosan
CITAT (Discogiraffen @ 22-02-2008, 23:14) *
Ålar? Pärlårn?? Va??? jag fattar inte... jag har lagt potatisar i äggkartonger, en potatis i varje 'ägg'. Funkar bra. Köpte också en krukmakare från Runåberg. Var tanken att svärmor skulle få den, men...

Sorry, tänkte inte på att inte alla har samma ord... blush.gif
Ålar är ju de där stjälkarna som växer ut från potatisen. Har de nåt annat namn? confused.gif
Pärlårn, är ju lårn som potatisen ligger i i väntan på att bli mat.
Stella-Polaris
CITAT (Discogiraffen @ 22-02-2008, 23:14) *
Ålar? Pärlårn?? Va??? jag fattar inte... jag har lagt potatisar i äggkartonger, en potatis i varje 'ägg'. Funkar bra. Köpte också en krukmakare från Runåberg. Var tanken att svärmor skulle få den, men...



ok pärer är på sydländska för potatis. Ålar är groddar... Ålar kan även sättas men behöver mer tid för att ge bra skörd. Pärer har alltså likt extra energi till plantan... Om du däremot får ett par pärer av ovanlig sort och genast vill ha massor av dem kan det vara ide att bryta av ålarna och sätta dem.. vänta dock tills de blidat rötter.--

De e la inga problem eller?? Annars är det lättare att odla kartoffler.... no.gif
Tosan
CITAT (Stella-Polaris @ 22-02-2008, 23:21) *
ok pärer är på sydländska för potatis. Ålar är groddar... Ålar kan även sättas men behöver mer tid för att ge bra skörd. Pärer har alltså likt extra energi till plantan... Om du däremot får ett par pärer av ovanlig sort och genast vill ha massor av dem kan det vara ide att bryta av ålarna och sätta dem.. vänta dock tills de blidat rötter.--

De e la inga problem eller?? Annars är det lättare att odla kartoffler.... no.gif

Å "pären" är norrländska för potatis
Discogiraffen
CITAT (Tosan @ 22-02-2008, 23:17) *
Sorry, tänkte inte på att inte alla har samma ord... blush.gif
Ålar är ju de där stjälkarna som växer ut från potatisen. Har de nåt annat namn? confused.gif
Pärlårn, är ju lårn som potatisen ligger i i väntan på att bli mat.

Hihi, ok... som svensklärare borde man väl vetat bättre... Jag kallar 'ålarna' groddar, eller svansar. Pärlårn=hinken. Här kallar vi potatisen potäter helt enkelt. En gammal kompis's mormor från Dalarna kallade dem för typ jolpäror. När man var 11 år var det helt galet kul... giggle.gif
marskattan
Fråga till er som använt krukmakaren; hur gör man för att inte det ska ruttna i tidningspappret? Hur undviker man att pappret går sönder när man ska plantera ut växterna, dvs så att det inte lossnar när man lyfter den stackars plantan? Och hur tusan gör man för att vattna "jämnt"?
Siv i Bollnäs
Ja, jag säjer då de´... För 125 kronor får man många plastmuggar...som kan återanvändas. whistling.gif Hur dom där tunna pappers"krukorna" ska bli när man håller på och har vatten i dom kan man ju fundera på. Då är det inte utan att man tycker att även mjölkkartongerna bör vara bättre! Både stabilare och mer vattentåliga! Även om dom blir större.
katah
Papperskrukor är riktigt bra, jag har använt dom nu 2-3 år.
De sparar mycket plats och glassbyttor är bra att placera dessa papperskrukor i för att få stöd.

Fördelen med papperskrukor är att man kan plantera hela krukan, och behöver inte skada rötter, så många grönsaker kommer att få börja i en papperskruka även i år.
Eva 33c
Jag köpte en sån där krukmakare för massor av år sedan och använde den några säsonger. Krukorna fungerar riktigt bra, tidningspappret håller faktiskt ända till utplanteringsdax, och det ruttnar eller möglar inte.
Men jag har övergivit metoden då det tar på tok för lång tid att tillverka krukorna för mig. Dessutom tycker jag de är lite knepiga att fylla med jord, då det inte är någon "styrsel" i dem när de är tomma. I allafall går det mycket fortare för mig att fylla plastkrukor (muggar).
sqrulan
CITAT (Tosan @ 22-02-2008, 23:17) *
Sorry, tänkte inte på att inte alla har samma ord... blush.gif
Ålar är ju de där stjälkarna som växer ut från potatisen. Har de nåt annat namn? confused.gif
Pärlårn, är ju lårn som potatisen ligger i i väntan på att bli mat.

Ja nog vet jag vad pären,ålar och pärlårn är Tosan,känns väl bra att nån förstår dej! rotfl.gif
Tosan
CITAT (sqrulan @ 25-02-2008, 08:52) *
Ja nog vet jag vad pären,ålar och pärlårn är Tosan,känns väl bra att nån förstår dej! rotfl.gif

rotfl.gif
Ja vilken tur att jag har dig som begriper svenska a0a.gif
Wilmer
CITAT
Fråga till er som använt krukmakaren; hur gör man för att inte det ska ruttna i tidningspappret? Hur undviker man att pappret går sönder när man ska plantera ut växterna, dvs så att det inte lossnar när man lyfter den stackars plantan? Och hur tusan gör man för att vattna "jämnt"?


De ruttnar inte mera i tidningspappret än i plast, snarare tvärtom. Förstår nog inte riktigt frågan? Man vattnar underifrån, så suger papper och jord upp vattnet. Rötterna stimuleras att växa neråt som en bonus. Det dunstar från hela krukan, papper är ju inte tätt som plast, alltså mindre risk för ruttningsdöden större för torkdöden snarare. När du planterar ut växten tar du INTE i växten (det gör man väl aldrig?) utan runt krukdelen och bara stoppar ner allt i jorden. Rötterna blir alltså mindre störda än om man ska joxa ut dem ur plastkrukan. Tidningspappret förmultnar i jorden.

Hoppas det klarnade?
Mrs-E
Jag har använt snapsglas i plast till odlingskrukor, de tar mindre plats, men är lite skörare.
coolgleam.gif blomma.gif rose.gif
Archos
Tidningskrukor Självklart går det att använda vad som helst som har rätt diameter.
Gillan
CITAT (Stella-Polaris @ 20-02-2008, 21:58) *
Som vanligt i affären så står man där plötsligt vid trådgårds pryttlarna.. Jag är en obotlig tittare.. Dock förfasas jag över priserna som jag ofta anser är löjligt höga.. Små krukor är en sådan sak.

Tänkte därför dela med mig hur jag gör mina krukor..




I affären köpes vanliga engångs plastmuggar. Jag föredrar den lite djupare varianten men idag blev de de vanliga. Här stårde nu uppställda i pannrummet inför håltagning i botten. Detta gör jag genom att smälta plasten



För att göra hål använder jag ett 6 mm järn, vilket ger ca 1 cm stora hål, men en glödande pinne funkar oxå. Här glödgar jag mitt järn i pannan



Bränner ca 10 muggar åt gången. Gör två hål.



Så 80 st småkrukor färdiga. Kostnad 15,95 + 5 min arbete.



Det här tipset köpte jag rakt av. De är dessutom så himla enkla att bara skölja ur och sparas till nästa år. Jag nöjde mig dock inte med de små. Jag köpte "ölmuggarna" också för nästa steg i omskolningsprocessen. Toppen! Tack för tipset bravo.gif
Sofiia
jag brukar använda tomma yoghurt eller kesoburkar. dom får man ju på köpet smile.gif . Eller svänga mjölkburken på tvären och klippa upp en sida och tejpa igen där man öppnat burken. Det funkar fint det med, och alldeles gratis är det tummenupp.gif
el gringo
Papperskrukorna verkar ju fantastiska!
Lätta o göra o miljövänliga med!
Det måste provas! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon