erisara
Jag har ett relativt nyplanterat plommonträd (Viktoria) där en av grenarna blivit skadad och där det nu ser ut som om den grenen blivit angripen av något (såret ser inte ut att ha börjat växa igen och det ser "smuligt" ut i såret). Kan man göra något eller är det bäst att ta bort den grenen? Och när bör man i sådana fall göra det? Grenen är ca 1 cm i diameter.

Jag vill ju helst att trädet ska må bra och ge frukt om några år. Jag bor i zon 3 om det påverkar.
Bassam
Hej
Jag tycker att du ska bort den sjukgren nu och bränna den , om du märkte att sava drar ut Kan du sätta sår balsam över såren.
Obs : du ska göra nu annars all träd ska skada.
Lycka till , H: Bassam


KURT
Det låter som fruktträdskräfta, men bäst är om du kunde ta ett foto. Hur grov är grenen?
CGB
Och vilka skulle fördelarna med att stryka sårmedel på den beskurna ytan vara? Tidigare var metoden allmänt förekommande, numera vet man bättre.
http://www-trglabb-alnarp.slu.se/skyltar20...tradskrafta.pdf
erisara
CITAT (KURT @ 21-02-2008, 03:22) *
Det låter som fruktträdskräfta, men bäst är om du kunde ta ett foto. Hur grov är grenen?


Knappt en (1) cm i diameter. Trädet har bara stått där i knappt ett år och är inte så stort ännu. Jag tror att det är något djur som varit på grenen från början (gott om rådjur i området även om vi varit rätt förskonade just här).

Cilla
Jag rekokmenderar också att du tar en bild. Samtidigt, om grenen sitter lågt, kanske den ska bort ändå så att den inte blir ivägen så småningom när du vill gå förbi trädet. I sådana fall, ta den i JAS, dvs juli, augusti, september.
erisara
Så, nu har jag varit ute och försökt fotografera. Tyvärr blev det lite suddigt men jag hoppas att ni kan se något ändå. Annars får jag försöka igen när det slutat ösregna här.


[attachment=13828:narbild.jpg]
Cilla
Du behöver inte ta bort grenen endast på grund av denna skada. I längsled, dvs längs grenarna, kan träden övervalla l¨ånga sår som dessa medan skador som sträcker sig tvärs grenarna är mycket allvarligare.

Om det här trädet har vatten, näring och slipper gräs över rötterna så har det övervallat såret på en eller ett par växtsäsonger.
erisara
Tack för svaren, alla. thanks.gif

Då gör jag så att jag låter grenen vara så länge och under sommaren funderar jag på hur det sitter i höjdled. Om det visar sig att den sitter för lågt för att det ska vara praktiskt så kanske jag tar bort den i JAS annars så får den vara kvar. Verkar det vettigt?
Fågelvägen
Hej Erisara! Din bild och Cillas råd är nyttiga exempel när det gäller fejningsskador, som ofta fläker upp barken på längden. bravo.gif Bra att du lyckades ta en bild av skadan, annars hade du kanske sågat i onödan! Jag tycker skadan inte ser ny ut, håller den inte redan på att övervallas?

Kan du sätta nät omkring ditt plommonträd? Rådjuret kanske vill feja noggrannare nästa gång!

Har andra odlaiter märkt detsamma? Att ensamstående nya små träd, som står som utropstecken i landskapet, verkar speciellt utsatta för rådjurens revirbeteende? Hos oss har också mödosamt nyansade vinbärsbuskar fejats till flisor, efter att ha stått orörda i åratal i ett igenvuxet trädgårdsland.

Cilla
CITAT (Fågelvägen @ 29-02-2008, 10:29) *
Har andra odlaiter märkt detsamma? Att ensamstående nya små träd, som står som utropstecken i landskapet, verkar speciellt utsatta för rådjurens revirbeteende? Hos oss har också mödosamt nyansade vinbärsbuskar fejats till flisor, efter att ha stått orörda i åratal i ett igenvuxet trädgårdsland.


Absolut, det verkar som att fejningar är roligast att utföra på ensamstående spinkiga träd. Ibland kan till och med en stolpe som man låter stå kvar brevid göra att ett träd får stå orört, medan det brevid som står utan något invid har fejats.

I de allra flesta områden måste man skydda sina nysatta träd både ot rådjur och hare, och i vissa områden också mot älg och sork. Skydd mot hare bör sitta kvar ända till dess att trädet utvecklat hård, sprickig bark. Det brukar på äpple ske vid 20-30-årsåldern och ibland till och med senare.

I mina egna marker låter jag ett och annat småträd komma upp just med tanke på rådjuren. Jag har enstaka exemplar av rönn och lönn som får växa upp och bli fejningsträd för att slippa ha rådursskydd på fruktträden under lång tid. Och jag låter nästan alltid en eller annan stödstolpe stå kvar invid fruktträden (utan band mot trädet och så långt ifrån så att trädet inte nuddar) för att ytterligare göra dem inattraktiva för rådjur, och så att mina katter kloar på dem istället för på träden.
Fågelvägen
Ja, och medan man fejar hornen så flisorna yr ska man också gräva häftigt med framfötterna, oooohh vad sexig man då känner sig! tongue.gif wub.gif

Så om någon till äventyrs hade planterat några ynka perenner eller smålökar där, så hittas de avslitna en bit ifrån.

Jag har också märkt att små rönnar kan göra nytta, och t.o.m. enrisbuskar. Rejäl pinne med Rå-Odör på horn-höjd styrde däremot bara fejandet till andra sidan av ett ca 20-årigt äppelträd.

Är rådjur VÄLDIGT TANKSPRIDDA och INKONSEKVENTA har jag också undrat över? Jag menar äter Helleborusblommor, men glömmer kvar allt möjligt som är gott...
erisara
CITAT (Fågelvägen @ 29-02-2008, 10:29) *
Hej Erisara! Din bild och Cillas råd är nyttiga exempel när det gäller fejningsskador, som ofta fläker upp barken på längden. bravo.gif Bra att du lyckades ta en bild av skadan, annars hade du kanske sågat i onödan! Jag tycker skadan inte ser ny ut, håller den inte redan på att övervallas?

Kan du sätta nät omkring ditt plommonträd? Rådjuret kanske vill feja noggrannare nästa gång!

Jo, skönt att inte ta av den i onödan. Det är alltid trevligt att slippa.

Nät skulle nog se hemskt trist ut där precis vid entren, men en ring av stolpar runt trädet kanske kunde verka tillräckligt avskräckande för att rådjuren ska gå på något av småträden i skogsbacken bakom huset istället? Om man slår ner stolpar med ett par decimeters mellanrum en bit ut från trädet så kanske rådjuren tycker det är jobbigt? Och trästolpar ser mindre trist ut än nät tycker jag.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon