Full version: Dummaste rådet
LadyG
"Jag skall ge er ett väldigt gott råd, flickor. Om er pojkvän friar den fjortonde februari: Skrik NEJ!, ge honom en pungspark, spring därifrån och kom aldrig tillbaka."

http://www.aftonbladet.se/kvinna/article1836303.ab

Hon behöver nog få ligga lite, hon verkar väldigt frustrerad och otillfredsställd. Tycker hela hennes krönika andas avund, eller möjligen bitterhet.

Personligen tycker jag att även om jag försöker visa att jag älskar min karl varje dag så är det roligt med en dag som hyllar kärleken. Man behöver inte göra något enormt avancerat och kan man inte idag så går det lika bra att fira i helgen, huvudsaken är att man tar sig tid och firar varandra och kärleken. Tar sig tid för varandra helt enkelt, och i dagens stressade prestationssamhälle finns det många som faktiskt behöver påminnas om att göra en sådan sak.

Det är för lite kärlek i världen, dissa inte att kärleken fått en egen dag.
Kathy


Det låter som om hon dissar det oäkta i att fira alla hjärtans dag.

CITAT
....//....Vi satt i klassrummet och klippte ut hjärtan ur styvt rött papper som fröken hade gett oss. En strid ström av ”GRATTIS PÅ ALLA HJERTANS DAG!”, alla var tvungna att ge till alla. Och det fanns självklart ingen som helst känsla bakom....//....
CITAT
....//....Och de där färdigtryckta korten? Ja, hahaha, herregud. När folk bryr sig så lite att de inte ens orkar skriva ”Jag älskar dig” själva utan måste köpa ett snordyrt färdigtryckt kort så är det illa....//....


Hon skulle nog behöva få höra att någon tycker om henne.

mamamaggan
Jag uppfattar artikeln som att hon vill att vi ska visa mer äkta kärlek när som helst och inte på kommando.
LadyG
CITAT (mamamaggan @ 14-02-2008, 10:29) *
Jag uppfattar artikeln som att hon vill att vi ska visa mer äkta kärlek när som helst och inte på kommando.


Jag tycker nog att, som jag skrev innan, det kan behövas en dag för att påminna folk om att fira varandra och kärleken. Det är lätt att fisa ur sig att man ska älska varandra varje dag, men hur många lyckas? Är det därför skillsmässostatistiken ser ut som de gör? (Jag vet några här på Odla som lyckas, men generellt sett är det inte så vackert.)

Nej, sorry men jag köper inte det. Alla hjärtans dag behövs, det syns. Och även om man inte firar idag utan i helgen eller nästa vecka, så fungerar det som en påminnelse: "När gjorde du något fint för din kärlek sist?". Det är inget oäkta i att köpa en lite småsak till sin älskling för att jag älskar honom den 13 februari så varför skulle det bli oäkta bara för att jag gör det den 14:e? Blir det äkta igen om jag köper den 15:e? Blir mitt handgjorda kort mer äkta än om jag köper ett?

F ö: Äktenskapsrådgivare brukar rekommendera att man planerar in tid för varandra, om man slentrianmässigt går och väntar på "att spontaniteten ska infinna sig" kan man lätt hamna i en bekvämlighetslunk som är mycket svår att ta sig ur. Hur går det ihop med att "inte visa kärlek på kommando"?

Edit: Stavning
mamamaggan
Har inte sagt emot vad du skriver Lady G bara hur jag uppfattar artikeln.

Man kan ju uppfatta den på olika sätt , eller hur? Du väljer att uppfatta den negativt men man kan ju också uppfatta den positivt.

LadyG
CITAT (mamamaggan @ 14-02-2008, 10:45) *
Har inte sagt emot vad du skriver Lady G bara hur jag uppfattar artikeln.

Man kan ju uppfatta den på olika sätt , eller hur? Du väljer att uppfatta den negativt men man kan ju också uppfatta den positivt.


Ok, då är jag med. Men jag tycker det sista rådet är direkt idiotiskt.
Sparka sin pojkvän i skrevet?
För att han förklarar sin eviga kärlek?
mamamaggan
CITAT (LadyG @ 14-02-2008, 10:49) *
Ok, då är jag med. Men jag tycker det sista rådet är direkt idiotiskt.
Sparka sin pojkvän i skrevet?
För att han förklarar sin eviga kärlek?



Nja kan förstå hur hon menar. Han kanske gör det bara för att det är Alla Hjärtans Dag , alltså på kommando.

Det finns faktiskt människor som gör saker , även sådana som kan få " allvarliga" konsekvenser , bara för att det ska så vara på " speciella " dagar.

Anma
Håller med krönikören faktiskt. Även om jag skulle valt att belysa det hon enligt min tolkning menar med andra ordval än vad hon gjort.
Jag hatar också alla hjärtans dag, men blir så klart glad om jag råkar få blommor just den dagen. Inte skulle jag givit gubben pungspark heller ifall han fåkat fria denna dag, han var isförsig smart nog att låta bli, gjorde det på hans födelsedag istället. smile.gif

Alla hjärtans dag är köpmännens lyckodag...
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 14-02-2008, 10:29) *
Jag uppfattar artikeln som att hon vill att vi ska visa mer äkta kärlek när som helst och inte på kommando.

Så uppfattar jag det också!
LadyG
CITAT (mamamaggan @ 14-02-2008, 10:56) *
Nja kan förstå hur hon menar. Han kanske gör det bara för att det är Alla Hjärtans Dag , alltså på kommando.

Det finns faktiskt människor som gör saker , även sådana som kan få " allvarliga" konsekvenser , bara för att det ska så vara på " speciella " dagar.


Du menar som att köpa för mycket julklappar vid jul, äta för mycket godis vid påsk och dricka för mycket sprit på midsommar?

*Stintan*
Jag håller också med krönikören faktiskt.Jag tycker att alla dagar kan vara alla hjärtans dag. Inte någonting som är förbehållet bara människor i parrelationer utan alla människor. Kärlek kan man visa på alla möjliga sätt och jag har väldigt svårt att förstå att det behövs en särskild dag för det. Själv visar jag mina nära och kära kärlek varenda dag och talar på olika sätt om för dom hur betydelsefulla dom är.
LadyG
Som jag sa innan, personligen tycker jag att även om jag försöker visa att jag älskar min karl varje dag så är det roligt med en dag som hyllar kärleken. Man behöver inte handla en massa dyra saker för att visa sin uppskattning lite extra heller, om man inte har synnerligen dålig fantasi.

Det är lite som med julafton, något att se fram emot och planera. Kanske är det förväntan som gör det, vad vet jag.

Jag tycker krönikören är ogin och missunnsam.
mamamaggan
CITAT (LadyG @ 14-02-2008, 11:09) *
Du menar som att köpa för mycket julklappar vid jul, äta för mycket godis vid påsk och dricka för mycket sprit på midsommar?



Nej jag menar att det finns folk som t ex köper julklappar utan tanke bakom bara därför att julklappar ska man köpa. Sådana männsikor som är nästan som robotar.

LadyG
CITAT (mamamaggan @ 14-02-2008, 11:43) *
Nej jag menar att det finns folk som t ex köper julklappar utan tanke bakom bara därför att julklappar ska man köpa. Sådana männsikor som är nästan som robotar.


Men att missunna alla andra en speciell dag bara för det är väl ändå inte rätt väg att gå?

Eller är det bara jag som t ex väljer julklappar redan i augusti bara för att det tar sån tid att hitta de rätta, personliga sakerna, som försöker göra allahjärtankortet själv (med varierande framgång)?

Är det jag som är ett ufo som lägger äkta känsla i handlingarna?
*Stintan*
CITAT (LadyG @ 14-02-2008, 11:31) *
Som jag sa innan, personligen tycker jag att även om jag försöker visa att jag älskar min karl varje dag så är det roligt med en dag som hyllar kärleken. Man behöver inte handla en massa dyra saker för att visa sin uppskattning lite extra heller, om man inte har synnerligen dålig fantasi.

Det är lite som med julafton, något att se fram emot och planera. Kanske är det förväntan som gör det, vad vet jag.

Jag tycker krönikören är ogin och missunnsam.


Det går väl att ge små kärleksfulla överaskningar vilken dag på året som helst, dessutom gillar jag spontana överraskningar komna ur hjärtat bättre än planerade.

Hoppas verkligen inte att man har samma förväntningar som på julafton då det för väldigt många inte alls blir som man förväntat sig.
(Själv har jag avskaffat julafton just på grund av detta.)

mamamaggan
CITAT (LadyG @ 14-02-2008, 11:31) *
Som jag sa innan, personligen tycker jag att även om jag försöker visa att jag älskar min karl varje dag så är det roligt med en dag som hyllar kärleken. Man behöver inte handla en massa dyra saker för att visa sin uppskattning lite extra heller, om man inte har synnerligen dålig fantasi.

Det är lite som med julafton, något att se fram emot och planera. Kanske är det förväntan som gör det, vad vet jag.

Jag tycker krönikören är ogin och missunnsam.



Vilket humör du är på då ?! flirting.gif

För mig spelar det ingen roll vilken dag det är när det gäller att visa att man tycker om någon men vill man eller vill man inte fira så är det ju fritt val.

Synd att du uppfattar krönikören så . Låt inte det förstöra din dag , ha en bra Alla Hjärtans Dag tillsammans med de som finns i ditt hjärta! wub.gif
Pia L
Nej LadyG, du är varken ensam eller ett UFO.
Jag tycker att det är extra värmande med att få ett MMS 4.45 på morgonen med en bukett rosor istället för att "bara" få ett "god morgon hjärtat, älskar dig".
Nu är det ju inte "min" vecka att vara hos hjärtevännen, men det får vi ta igen nästa vecka.
Visst säger man att man älskar varandra varje dag, men att ha en speciell alla hjärtans dag är det inget fel i för den skull, den ger en lite mer speciell känsla bara, man verkligen känner hur mycket man betyder för varandra.

Att däremot tvinga skolbarn att göra kort eller som det är på många skolor låta barnen beställa rosor genom skolan som ska ges bort under skoltid tycker jag är fel gentemot dom stackarna som blir utan.
Vill något skolbarn ge en ros till någon kan dom väl lika gärna göra det efter skoltid.....tycker jag ialla fall.
mamamaggan
CITAT (LadyG @ 14-02-2008, 11:48) *
Men att missunna alla andra en speciell dag bara för det är väl ändå inte rätt väg att gå?

Eller är det bara jag som t ex väljer julklappar redan i augusti bara för att det tar sån tid att hitta de rätta, personliga sakerna, som försöker göra allahjärtankortet själv (med varierande framgång)?

Är det jag som är ett ufo som lägger äkta känsla i handlingarna?



Nej du är defintivt inget UFO!!!!! Du är en äkta människa med äkta känslor! rose.gif

LadyG
CITAT (mamamaggan @ 14-02-2008, 11:52) *
Vilket humör du är på då ?! flirting.gif

För mig spelar det ingen roll vilken dag det är när det gäller att visa att man tycker om någon men vill man eller vill man inte fira så är det ju fritt val.

Synd att du uppfattar krönikören så . Låt inte det förstöra din dag , ha en bra Alla Hjärtans Dag tillsammans med de som finns i ditt hjärta! wub.gif


Jag har visst taggarna utåt idag, dags att dra in dem kanske smile.gif

Jag ska försöka strunta i henne istället, och följa ditt råd. Det känns sundast - ha en bra Alla hjärtans dag du också wub.gif

CITAT (Pia L @ 14-02-2008, 11:57) *
Nej LadyG, du är varken ensam eller ett UFO.
Jag tycker att det är extra värmande med att få ett MMS 4.45 på morgonen med en bukett rosor istället för att "bara" få ett "god morgon hjärtat, älskar dig".
Nu är det ju inte "min" vecka att vara hos hjärtevännen, men det får vi ta igen nästa vecka.
Visst säger man att man älskar varandra varje dag, men att ha en speciell alla hjärtans dag är det inget fel i för den skull, den ger en lite mer speciell känsla bara, man verkligen känner hur mycket man betyder för varandra.

Att däremot tvinga skolbarn att göra kort eller som det är på många skolor låta barnen beställa rosor genom skolan som ska ges bort under skoltid tycker jag är fel gentemot dom stackarna som blir utan.
Vill något skolbarn ge en ros till någon kan dom väl lika gärna göra det efter skoltid.....tycker jag ialla fall.


Tack Pia, det där kan jag skriva under på!!

CITAT (mamamaggan @ 14-02-2008, 12:05) *
Nej du är defintivt inget UFO!!!!! Du är en äkta människa med äkta känslor! rose.gif


Tack, jag började bli lite orolig om det var mig det var fel på. Alla verkar så blasé och kyliga ibland, som om inget berör dem. Jag är passionerad och (det kanske märks) temperamentsfull på gott och ont. Jag klarar inte av det där svala lidelsebefriade, då skulle jag nog spricka.

Å andra sidan finns det säkert de som älskar passionerat utan att för den skull vara passionerade, skönt att de hittat kärleken! Jag ska inte försöka göra alla till passionerade romantiker (idag) wink.gif
LadyG
Läste att "Det finns skolor som väljer att förlägga en studiedag eller idrottsdag på Alla hjärtans dag." i DN.

Jättebra idé, motion är bra för hjärtat ju!
Eller skänt en slant till Hjärt- lungfonden, om ni inte vill fira kärleken.

Det finns säkert fler bra idéer man skulle kunna förverkliga!
Felicia
Blev fel inlägg laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon