Karin M i zon 5-6
Hej!
Har en fundering på tillvägagångssättet vid stratifiering. Jag har gjort en sökning, men hittade inte riktigt svaret på min fundering. Gör alltså ett försök direkt till er!
Om det på fröpåsarna står att fröna ska stratifieras, men först stå inne/varmt i (1)2-3 veckor (och sedan kallt tills fröna grott)... Vad händer om man ställer ut dem direkt - i mitt fall ut under snön??! Blir det väldigt mycket sämre grobarhet, eller?
Fröna jag har är bl.a

Myskmadra
Nysrot
Stjärnflocka
Skruvrams
Spetsmössa

Tack på förhand!
Hälsningar Karin M
Lena i Torslanda
Jag har under åren sått samtliga utom myskmadra. Jag har låtit sådderna stå inne något dygn för att fröerna ska dra åt sig vatten och sedan direkt ut. Nu vet jag att det är skillnad på att odla i zon 1 och zon 5-6, det har Kerstin lärt mig och det är kanske så att du får en snabbare groning i ditt klimat om de får stå inne några veckor men det är alltså eg. inte nödvändigt ur groningssynpunkt.

I princip gror alla frön förr eller senare om låter sådden stå ute från början .Vissa är kinkigare än andra och kan låta sig dröja i flera år andra gror på nolltid.
Eva 33c
Jag gör som Lena, och har lyckats med alla dem du räknar upp utom skruvrams (som jag aldrig provat).
Det är lite vanskligt tycker jag att ha sådderna inne för länge, för kanske gror något enstaka frö redan inne. Och då står man där och undrar hur man ska göra; spara allt inne och hoppas att fler gror? Peta upp den som stått och ställa ut resten? Men tänk om de har börjat gro under jord men inte syns än? osv.
Så numera ställer jag ut allt efter ett dygn som ska kallstratifieras. (I värsta fall så får man vänta väl vänta en vinter till.)
Karin M i zon 5-6
Tack för hjälpen!
Det ni skriver är precis det jag anade - att det kan vara lika bra att ställa ut sådderna direkt, efter några dagar inne. Det som gjorde mig så förbryllad var bara att det var rekommenderat så pass länge som 2-3 veckor inne först, och se'n ut... Men nu tror jag att jag kör på era råd och erfarenheter! Det blir säkert bra!
Hälsningar Karin M
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon