Sidor: 1, 2
LadyG
http://nyheter.stockholm.city.se/art/907/s..._r_out_hrdliga/

Retar mig gruvligt mycket på skyltar, anslag och andra informationskällor av mer eller mindre officiell art som inte klarar av att förmedla sitt budskap korrekt.

McDonaldsskylten som jag minns tydligast ("Rök fritt i alla våra lokaler") försvann snabbt.
Hemköp i Sumpan hade ett anslag där man skulle fråga deras "kassa personal".

Så exemplen i krönikan är inte påhittade tyvärr.

I början, innan det var så otroligt vanligt, fnissade jag roat. Men nu är det inte roligt längre, det framstår ju mest som okunnigt om man tänker efter.

Det finns en gräslig massa exempel fotograferade på Facebook:
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6771...;oid=2359314330

Edit: Stavfel biggrin.gif
Aqvakul
Visst bör man stava rätt. Den tilltagande särskrivningen är ett tråkigt fenomen.
Gillan
CITAT (LadyG @ 07-02-2008, 13:46) *
I början, innan det var så otroligt vanligt, fnissade jag roat. Men nu är det inte roligt längre, det framstår ju mest som okunnigt om man tänker efter.



Jag håller med. Hur många ggr har man inte legat dubbelvikt av skratt när man läst dessa särskrivningar. Tyvärr har det accellererat och blivit allt för vanligt. Då blir det precis som du säger inte kul längre. Man funderar verkligen på om folk inte vet hur det ska vara . Är det bara okunnighet? Eller?




edit stavfel tongue.gif
skogstroll
finns en tyvärr nerlagd sajt http://www.skrivihop.nu/ där vi var fler som retade oss på det...
LadyG
Undrar om det är SMS och MSN som är bovarna bakom, eller om det är 70-talets reformer som spökar? Har för mig att man "på den tiden" tyckte att man skulle underlätta för barnen genom att även tillåta "dej", "mej" och "sej" samt "dom" i skrift - något som uppenbarligen enbart trasslat till saken ännu mer.

Om man skriver lite halvslarvigt i e-post till en kompis är väl en sak, men ett CV eller en ansökan bör man väl kunna formulera någorlunda korrekt för att bli tagen på allvar? Frågan är då om man inte slentrianmässigt använder de former man är van vid, dvs slarvsvenskan?
Anma
Visst är det irriterande med sär skrivningar...
Här på Odla är vi duktiga på att inte blanda in msn-svenska ändå. smile.gif
Myosotis
Det är snarare engelskan som ligger bakom.
Verkligen synd att de la ner skrivihop, jag var också medlem där. Fast ett av de roligaste exemplen hittade jag på blocket: någon ville sälja en "halv perser katt".
Gita
CITAT (LadyG @ 07-02-2008, 14:52) *
Undrar om det är SMS och MSN som är bovarna bakom, eller om det är 70-talets reformer som spökar? Har för mig att man "på den tiden" tyckte att man skulle underlätta för barnen genom att även tillåta "dej", "mej" och "sej" samt "dom" i skrift - något som uppenbarligen enbart trasslat till saken ännu mer.

Om man skriver lite halvslarvigt i e-post till en kompis är väl en sak, men ett CV eller en ansökan bör man väl kunna formulera någorlunda korrekt för att bli tagen på allvar? Frågan är då om man inte slentrianmässigt använder de former man är van vid, dvs slarvsvenskan?

Håller i stort med dig, men det är väldigt vanligt att man inte kan skilja på de och dem och då tycker jag att det är bättre att lite slarvigt skriva dom, det blir ju i alla fall inte helt fel.
Gita
mamamaggan
CITAT (LadyG @ 07-02-2008, 14:52) *
Undrar om det är SMS och MSN som är bovarna bakom, eller om det är 70-talets reformer som spökar? Har för mig att man "på den tiden" tyckte att man skulle underlätta för barnen genom att även tillåta "dej", "mej" och "sej" samt "dom" i skrift - något som uppenbarligen enbart trasslat till saken ännu mer.

Om man skriver lite halvslarvigt i e-post till en kompis är väl en sak, men ett CV eller en ansökan bör man väl kunna formulera någorlunda korrekt för att bli tagen på allvar? Frågan är då om man inte slentrianmässigt använder de former man är van vid, dvs slarvsvenskan?



Ligger nog en del i att det är som det är p g a hur det var i skolan på 70 -80 talet. Vår äldste son gick på lågstadiet i mitten av 80-talet . Då blev han utskälld för att han ville veta hur man stavade och när han blev ledsen för att han blev utskälld så blev han utskälld för det!!!!!



Eva i Skåne
CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 15:15) *
Det är snarare engelskan som ligger bakom.
Verkligen synd att de la ner skrivihop, jag var också medlem där. Fast ett av de roligaste exemplen hittade jag på blocket: någon ville sälja en "halv perser katt".



Usch! Vilket djurplågeri coolgleam.gif crazy.gif
Berith
Finns mycket kul bland särskrivningar. biggrin.gif Och tokigt... och konstigt... g.gif Undrar hur dom som skriver isär pratar, om dom pratar som dom skriver?

Såg förresten att Gillan skrev "allt för vanlig" fast jag tror att hon menade "alltför vanlig". sleep.gif
Aqvakul
Det märkliga är att det ofta är vi "vanliga människor" som är mest upprörda och leker språkpoliser, medan de utbildade språkvetarna mer ser till funktionen, dvs att budskapet når fram.
Gillan
CITAT (Berith @ 08-02-2008, 06:55) *
Finns mycket kul bland särskrivningar. biggrin.gif Och tokigt... och konstigt... g.gif Undrar hur dom som skriver isär pratar, om dom pratar som dom skriver?

Såg förresten att Gillan skrev "allt för vanlig" fast jag tror att hon menade "alltför vanlig". sleep.gif


Nu blev jag verkligen fundersam Berith confused.gif . Jag smakar och smakar på på båda sätten att skriva eller uttala allt för resp alltför och det sistnämda känns inte rätt. Har jag så fel? Eller pratar jag så fel? Eller beror det på var man sätter tyngdpunkten i betydelsen?
Ja, nåt att fundera på fick jag i alla fall biggrin.gif

Och språkpoliser kan vi väl vara allihop när andan faller på aq. Huvudsaken är väl att vi vet om att ingen av oss är felfri flirting.gif . Och att vi vet hur det ska vara. Hur ofta stavar eller säger jag inte fel här eller på chatten, i brådskan att skriva svar. Man ger sig själv ofta inte ens tid att titta efter om det blev rätt. Om man däremot skriver ett brev eller CV så anstränger man sig lite mer och förhoppningsvis blir det rätt då. Då har man ju inte schansen att gå in och redigera i efterhand tongue.gif

Och nu ska jag gå in och redigera ett stavfel i citatet som Berith refererade till giggle.gif
Kathy
CITAT (LadyG @ 07-02-2008, 14:52) *
......//.......Om man skriver lite halvslarvigt i e-post till en kompis är väl en sak, men ett CV eller en ansökan bör man väl kunna formulera någorlunda korrekt för att bli tagen på allvar? Frågan är då om man inte slentrianmässigt använder de former man är van vid, dvs slarvsvenskan?


Jag kan hålla med om att t.ex i en CV bör man ha åtminstone stavat rätt (finns stavningsprogram i Word) och inte skrivit den talade svenskan eller slarvsvenska. Har suttit och läst ett antal CV den senaste tiden eftersom vi håller på med nyanställningar och ...tja, en del stavar så illa att man inte vet vad de menar.

Om man kan skriva korrekt svenska så är det inget fel att avvika lite då och då från den som via msn eller sms t.ex.
Men risken finns nog att fler och fler skriver på detta sätt för att det är det de kan.
Berith
CITAT (Gillan @ 08-02-2008, 08:05) *
Nu blev jag verkligen fundersam Berith confused.gif . Jag smakar och smakar på på båda sätten att skriva eller uttala allt för resp alltför och det sistnämda känns inte rätt. Har jag så fel? Eller pratar jag så fel? Eller beror det på var man sätter tyngdpunkten i betydelsen?
Ja, nåt att fundera på fick jag i alla fall biggrin.gif

Och språkpoliser kan vi väl vara allihop när andan faller på aq. Huvudsaken är väl att vi vet om att ingen av oss är felfri flirting.gif . Och att vi vet hur det ska vara. Hur ofta stavar eller säger jag inte fel här eller på chatten, i brådskan att skriva svar. Man ger sig själv ofta inte ens tid att titta efter om det blev rätt. Om man däremot skriver ett brev eller CV så anstränger man sig lite mer och förhoppningsvis blir det rätt då. Då har man ju inte schansen att gå in och redigera i efterhand tongue.gif

Och nu ska jag gå in och redigera ett stavfel i citatet som Berith refererade till giggle.gif

Jag räknas nog som språkpolis, och jag tycker att det är en väldigt fin egenskap. sleep.gif (ett litet oskyldigt skämt...)

Joo men visst är det skillnad på "allt för" och "alltför". Rätta mej om jag har fel, vill ju inte gå omkring och inbilla mej att jag har rätt om det egentligen är tvärtom. rolleyes.gif "Hon gör allt för sina grannar" och "Vägen är alltför smal för bilkörning". Till exempel.

kompiskram.gif Men jag säger såklart inte att man ska skriva det här på ett visst sätt, det är helt upp till var och en hur man använder sitt språk till vardags. Men användare i radio, TV och tidningar har ett lite större ansvar tycker jag.
herkules
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 07:32) *
Det märkliga är att det ofta är vi "vanliga människor" som är mest upprörda och leker språkpoliser, medan de utbildade språkvetarna mer ser till funktionen, dvs att budskapet når fram.

tummenupp.gif
yes.gif
Gillan
CITAT (Berith @ 08-02-2008, 08:49) *
Jag räknas nog som språkpolis, och jag tycker att det är en väldigt fin egenskap. sleep.gif (ett litet oskyldigt skämt...)

Joo men visst är det skillnad på "allt för" och "alltför". Rätta mej om jag har fel, vill ju inte gå omkring och inbilla mej att jag har rätt om det egentligen är tvärtom. rolleyes.gif "Hon gör allt för sina grannar" och "Vägen är alltför smal för bilkörning". Till exempel.

kompiskram.gif Men jag säger såklart inte att man ska skriva det här på ett visst sätt, det är helt upp till var och en hur man använder sitt språk till vardags. Men användare i radio, TV och tidningar har ett lite större ansvar tycker jag.



Jag måste säga att jag gillar ditt sätt att vara språkpolis Berith. Hur många ggr har man/jag inte fått sig en tankeställare för att du påpekat sättet att skriva. Tummen upp för det tummenupp.gif . I det här specifika fallet är jag trots det fortfarande inte riktigt säker. I exemplen du tar upp så tycker jag att det stämmer, men i "mitt" fall .......njaaaa, jag är inte fullt övertygad. Men ( börjar man inte en mening med), förmodligen har du rätt laugh.gif
Margaretha
Troligen går budskapet fram så småningom, men det är ett hinder. Har ibland verkligen fått fundera på Blocket t.ex. och i radannonser i tidningar vad som egentligen menas.

Ännu hemskare tycker jag att det är med den svenska övertygelsen att "alla" svenskar är så duktiga i engelska och andra språk att man utan vidare kan skriva skyltar osv. Engelsmän ligger dubbla av skratt! Det ger ett töntigt intryck.

Man skulle inte få för sig att låta vem som helst bygga bänkar, bord och toaletter på en rastplats - med sneda väggar, en dörr som inte går att stänga, ett bord som lutar osv, men man kan utan att blinka låta X författa en skylt på en engelska som är knappt begriplig. Har t.o.m. sett fall där man kostat på att göra stora eleganta skyltar i plåt, där nästan inte ett ord var rätt. DÅ behövs ingen expertis. Engelska kan ju alla!
Bee
Jag var också medlem på Skrivihop.nu när den sajten var igång. Särskrivningar är något av en käpphäst hos mig.

Tumregeln för den rådville är att låter det som ett (1) ord så är det oftast det. Då kan man naturligtvis fundera på hur folk pratar och om dom har rätt betoning.

Sen finns ju det förstås ord som är svåra, tex allt för eller alltför som Berith påpekade. Eller min svaga punkt: i alla fall/iallafall. Där är så klart en betydelseskillnad men när man väl sitter där och skriver så kan det bli tokigt. Det finns några fler ord av den typen.

Sms-svenska föregicks ju av telex-svenska. Det var jobbigt att skriva in blindtext på den där remsan och varje tecken kostade pengar så det gällde att få fram meddelandet på bästa sätt. Förstod mottagaren så var det bra. Många idag etablerade förkortningar kan härröras från telex-tiden, dvs tex det jag just skriver smile.gif

Mvh Bee
Berith
CITAT (Gillan @ 08-02-2008, 09:10) *
Jag måste säga att jag gillar ditt sätt att vara språkpolis Berith. Hur många ggr har man/jag inte fått sig en tankeställare för att du påpekat sättet att skriva. Tummen upp för det tummenupp.gif . I det här specifika fallet är jag trots det fortfarande inte riktigt säker. I exemplen du tar upp så tycker jag att det stämmer, men i "mitt" fall .......njaaaa, jag är inte fullt övertygad. Men ( börjar man inte en mening med), förmodligen har du rätt laugh.gif

Bra att du tog det på rätt sätt. bravo.gif Jag brukar ju vara känd för att trampa andra på tårna har jag hört. sleep.gif Vilket skulle ge dom flesta i min närhet ankfötter....

Fortsätt med "allt för vanlig" du, så säger jag "alltför vanlig". biggrin.gif

Men! ska jag tänka på att inte börja meningar med.

CITAT (Bee @ 08-02-2008, 09:23) *
---

Tumregeln för den rådville är att låter det som ett (1) ord så är det oftast det. Då kan man naturligtvis fundera på hur folk pratar och om dom har rätt betoning.

Sen finns ju det förstås ord som är svåra, tex allt för eller alltför som Berith påpekade. Eller min svaga punkt: i alla fall/iallafall. Där är så klart en betydelseskillnad men när man väl sitter där och skriver så kan det bli tokigt. Det finns några fler ord av den typen.

---

Ditt exempel på "i alla fall/iallafall" kommer mej osökt att tänka på "i stället" och "istället". Båda är väl lika rätt...? Eller fel, beroende på sammanhanget. "Jag ska sova i stället / Jag ska sova istället" kan ju betyda att jag ska sova i diskstället/cykelstället eller att jag ska sova, och inte fortsätta med det jag håller på med nu.
LadyG
Vilken underbar tråd det här blev! Tack Berith, om det är så du trampar på tårna får du gärna fortsätta med det smile.gif

Fast utgå från att ett ord ska hanteras som det låter törs jag nog inte, eller så är det just precis det jag gör instinktivt. Jag har däremot för mig att svenska språket har en massa undantag och ord som ska särbehandlas i tid och otid, fast så länge jag inte tänker allt för mycket på vad jag pysslar med brukar det bli ganska rätt. Eller tillräckligt rätt för att jag ska bli förstådd i alla fall smile.gif

Har klart för mig att Word ogillade "iallafall" och tyckte det skulle särskrivas i alla lägen. Words stavningskontroll kanske man inte ska förlita sig på till 100%.
Myosotis
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 07:32) *
Det märkliga är att det ofta är vi "vanliga människor" som är mest upprörda och leker språkpoliser, medan de utbildade språkvetarna mer ser till funktionen, dvs att budskapet når fram.

Men det är ju det det inte gör! Budskapet når i alla fall inte fram till mig när jag är upptagen med att irritera mig på särskrivningar!
Lars-Olof Arvids
CITAT (LadyG @ 08-02-2008, 10:26) *
Words stavningskontroll kanske man inte ska förlita sig på till 100%.


Kommer att tänka på när jag skrev ett specialarbete en gång. "Populationen" fanns inte enligt stavningskontrollen. Förslag: "Kopulationen". rolleyes.gif

Olle
Anma
Words stavningskontroll har haft stora problem med ihopskrivningar, ville ha allt till särskrivningar, hade det åtminstone när jag skrev mycket på word97. Nyare versioner kanske är bättre?
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 08-02-2008, 11:44) *
Men det är ju det det inte gör! Budskapet når i alla fall inte fram till mig när jag är upptagen med att irritera mig på särskrivningar!

man kan ju försöka irritera sig lite mindre... flirting.gif
Kathy
CITAT (Anma @ 08-02-2008, 13:11) *
Words stavningskontroll har haft stora problem med ihopskrivningar, ville ha allt till särskrivningar......//............



Det är kanske därifrån allt kommer? g.gif
DetärWordsfelattdetblivitsåmycketisärskrivningar. wink.gif
Anma
CITAT (Kathy @ 08-02-2008, 13:48) *
Det är kanske därifrån allt kommer? g.gif
DetärWordsfelattdetblivitsåmycketisärskrivningar. wink.gif

Då var det ut redd. ALLT ÄR WORDS FEL!!



(observera särskrivningen i ovanstående mening... ) giggle.gif
Fågelvägen
CITAT (Anma @ 08-02-2008, 16:52) *
Då var det ut redd. ALLT ÄR WORDS FEL!!

(observera särskrivningen i ovanstående mening... ) giggle.gif


....Just vad jag länge misstänkt! coolgleam.gif Fast jag tror att man kan koppla bort dendär spelling-funktionen, ifall man tar risken att övrig stavning går åt pipan istället.

Undrar också ibland hur lärarna i svenska fungerar. De borde väl själva kunna stava OCH DESSUTOM rätta stavfelen i barnens uppsatser? Gör de inte det vänjer barn sig vid att ord kan skrivas lite hur som helst. Man behöver få en visuell uppfattning av ord som är rätt skrivna, så att det ser konstigt ut när man stavar fel. Jag misstänker att en del skolor gått lite för långt med den snälla attityden "låt alla blommor blomma!" Och "man förstår ju ändå vad han/hon menade".

Har ni märkt att det finns en ny tidning om detta? SPRÅKTIDNINGEN "som bevakar och bejakar språket". Nr 2 kom ut nu i februari. Den är både vettig och rolig! Man kan t.ex. lära sig om ändelsen ish:"Ishet verkar bara vara ett sätt att göra ordinära tråkord lite roligare."

(Word markerar förstås att tråkord inte finns)
Anki på Öland
CITAT (Berith @ 08-02-2008, 09:42) *
...............Fortsätt med "allt för vanlig" du, så säger jag "alltför vanlig". biggrin.gif................


Skulle också säga alltför.... innocent.gif
Anki
Fizzgigg
CITAT (Kathy @ 08-02-2008, 08:16) *
Jag kan hålla med om att t.ex i en CV bör man ha åtminstone stavat rätt (finns stavningsprogram i Word) och inte skrivit den talade svenskan eller slarvsvenska. Har suttit och läst ett antal CV den senaste tiden eftersom vi håller på med nyanställningar och ...tja, en del stavar så illa att man inte vet vad de menar.


Det förekommer ju att man skickar ut ett meddelande till folk som sökt en tjänst för att berätta att tjänsten tyvärr har gått till en annan sökande och man tackar för visat intresse osv. I de fall där det behövs tycker jag faktiskt att man borde kunna ta med att en av anledningarna till att den sökande inte fick tjänsten var på grund av "undermåligt språkbruk", att "den uppvisade nivån i svenska språket inte uppfyllde nivån som krävs" eller något sånt. Inte för att vara elak utan för att upplysa.
Gossen Ruda
I dessa tider när paraplyerna dräller lite här och var kan man ju försynt påpeka: Ställ ´et i stället istället.
Aqvakul
CITAT (Gossen Ruda @ 08-02-2008, 21:50) *
I dessa tider när paraplyerna dräller lite här och var kan man ju försynt påpeka: Ställ ´et i stället istället.


rotfl.gif
typisk Göteborgsvits?
Netha
Har inga problem med särskrivningar el felstavningar i forum och liknande ... men blir
irriterad och till o med arg när jag ser sådant i media.
Lika illa tycker jag det är att man numera allt oftare hör sägas vesäntlig istf väsentlig som det ju heter.

Ja, ja ... jag vet att man inte ska hetsa upp sig för oväsentligheter, men jag kan inte låta bli. tongue.gif


Visst heter det alltför i Gillans ex, men i "jag gör allt för dig" ska det vara tre skilda ord.
Aqvakul
"Att se grandet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget". Matt 7:3.
Netha
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 22:42) *
"Att se grandet i sin broders öga men inte bjälken i sitt eget". Matt 7:3.

och med det menar du?
Aqvakul
CITAT (Netha @ 08-02-2008, 22:43) *
och med det menar du?

att vi lätt ser fel hos andra, medan vi är betydligt mer förlåtande vad avser våra egna brister...
(en allmän reflektion som gäller mig själv liksom de flesta andra)
Gillan
CITAT (Netha @ 08-02-2008, 22:31) *
Visst heter det alltför i Gillans ex, men i "jag gör allt för dig" ska det vara tre skilda ord.


Neeeeeej, jag vill inte -cry-.gif ...................Men jag ringde min egen personliga "språkexpert" , och hon höll med både dig och Berith blomma.gif
Netha
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 22:52) *
att vi lätt ser fel hos andra, medan vi är betydligt mer förlåtande vad avser våra egna brister...
(en allmän reflektion som gäller mig själv liksom de flesta andra)

OK Nej jag har aldrig sagt mig vara felfri. Vem är väl det?
Men likväl anser jag mig ha rätt att reagera över sådant jag tycker är fel ang Svenska språkets bruk.
Netha
CITAT (Gillan @ 08-02-2008, 22:54) *
Neeeeeej, jag vill inte -cry-.gif ...................Men jag ringde min egen personliga "språkexpert" , och hon höll med både dig och Berith blomma.gif

Duktig språkexpert du har. tummenupp.gif smile.gif
Aqvakul
CITAT (Netha @ 08-02-2008, 22:57) *
OK Nej jag har aldrig sagt mig vara felfri. Vem är väl det?
Men likväl anser jag mig ha rätt att reagera över sådant jag tycker är fel ang Svenska språkets bruk.

Netha!
Det var absolut inte riktat mot dig utan en allmän reflektion över en språkdiskussion som jag tycker ibland blir lite överdriven. Det är en variant på ett allmänt tema som heter "det var bättre förr", vilket till dels kan stämma men inte fullt ut. Skulle jag som lärare reta mig på alla språkliga brister här på nätet, så skulle min njutningsfaktor avta dramatiskt.
kompiskram.gif
Anders
Netha
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 23:07) *
Netha!
Det var absolut inte riktat mot dig utan en allmän reflektion över en språkdiskussion som jag tycker ibland blir lite överdriven. Det är en variant på ett allmänt tema som heter "det var bättre förr", vilket till dels kan stämma men inte fullt ut. Skulle jag som lärare reta mig på alla språkliga brister här på nätet, så skulle min njutningsfaktor avta dramatiskt.
kompiskram.gif
Anders

Men nu var det ju inte tal om språkbruk på nätet ... det sa jag ju i mitt första inlägg.
Precis som brorsa .. lektor/rektor på Umeå universitet brukar säga ...
vi är alltför släpphänta vad gäller vårt språk och språkbruk.

Aqvakul
CITAT (Netha @ 08-02-2008, 23:12) *
Men nu var det ju inte tal om språkbruk på nätet ... det sa jag ju i mitt första inlägg.
Precis som brorsa .. lektor/rektor på Umeå universitet brukar säga ...
vi är alltför släpphänta vad gäller vårt språk och språkbruk.


Vilka vi?
Netha
CITAT (aq42 @ 08-02-2008, 23:25) *
Vilka vi?

Kanske lite slarvigt uttryckt, men menat som i allmänhet ... som det nu ser ut i både tal och skrift.
Berith
CITAT (Gillan @ 08-02-2008, 22:54) *
Neeeeeej, jag vill inte -cry-.gif ...................Men jag ringde min egen personliga "språkexpert" , och hon höll med både dig och Berith blomma.gif

trostar.gif Gråt inte... Du kanske skriver ihop nåt annat ord som vi andra inte gör? Då ligger ju du på plus iallafall. yes.gif (eller heter det i alla fall...?)
Gillan
CITAT (Berith @ 09-02-2008, 09:12) *
trostar.gif Gråt inte... Du kanske skriver ihop nåt annat ord som vi andra inte gör? Då ligger ju du på plus iallafall. yes.gif (eller heter det i alla fall...?)



giggle.gif , Tack, tack, hemskt mycket tack för det första. För det andra tror jag att jag avstår från att försöka spekulera i hur det ska vara iallafall, eller i alla fall, eller hur det nu ska vara ( det kanske inte ens ska vara ett fall ) -fear-.gif ....................... laugh.gif
Gillan
Här finns en intressant sida som jag fick tips om för ett tag sedan men glömt bort. Man kan även ställa frågor om språket och få svar tummenupp.gif

http://lexin.nada.kth.se/sve-sve.html
LadyG
CITAT (Berith @ 09-02-2008, 09:12) *
trostar.gif Gråt inte... Du kanske skriver ihop nåt annat ord som vi andra inte gör? Då ligger ju du på plus iallafall. yes.gif (eller heter det i alla fall...?)


"Ändå" kanske fungerar? smile.gif
Gillan
CITAT (LadyG @ 09-02-2008, 12:03) *
"Ändå" kanske fungerar? smile.gif



Det fungerar alldeles ypperligt med "ändå" tycker jag sleep.gif ..............Tack LadyG kompiskram.gif
Myosotis
"ändån" är ännu bättre!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon