Full version: Frihet
silos
Dagen idag började för mig att fundera över om detta med frihet? Vi tror här i norden att vi är fria;inga diktatorer med sina soldater etc....
Men jag tror att vi är fasta i det materiella utvecklingen(många av oss),ungdomar (inte alla)är fasta i modetänkandet och även många av de vuxna eller har jag fått det bakomfoten;eller hur man säger det?

Vad tänker ni på när ordet frihet sägs?

För mig är det att få vara den jag är,men det kostar på så att säga och frihet att vandra i skog och mark. Så visst är vi mera fria än miljoner människor i sina länder.





Solstorm
Vi är väl väldigt fria så länge vi inte avviker från det som de flesta anser är normen för det normala (Vem i herrans namn är det som sätter den?)
Henrik_
CITAT (Solstorm @ 07-02-2008, 15:18) *
Vi är väl väldigt fria så länge vi inte avviker från det som de flesta anser är normen för det normala (Vem i herrans namn är det som sätter den?)


Absolut.
Normen sätter vi nog allihop.
Även om man i något avseende skiljer sig från normen så är man kanske trångsynt när det gäller nått annat...
Normen är enkel eftersom man behöver inte tänka så mycket, det är bara följa med...
Myosotis
En sak som stör mig är att vi idag har friheten att välja en massa saker. Elbolag, telefonbolag etc., men även en väldig massa fritidsaktiviteter, resemål osv. Allt detta är ju i och för sig positivt, men det är för mycket! Man måste läsa på för att hänga med. Man hinner aldrig bara vara, man får samvetskval över allt man har valt bort. Förstår ni hur jag menar? Vad tycker ni? Har valfriheten blivit ett tvång?
Henrik_
CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 15:53) *
En sak som stör mig är att vi idag har friheten att välja en massa saker. Elbolag, telefonbolag etc., men även en väldig massa fritidsaktiviteter, resemål osv. Allt detta är ju i och för sig positivt, men det är för mycket! Man måste läsa på för att hänga med. Man hinner aldrig bara vara, man får samvetskval över allt man har valt bort. Förstår ni hur jag menar? Vad tycker ni? Har valfriheten blivit ett tvång?


Förstår precis vad du menar!
Så, ja, valfriheten är kanske ibland ett tvång.
Fast jag skulle ju inte vilja att någon valde elbolag åt mig...
Aqvakul
CITAT (Myosotis @ 07-02-2008, 15:53) *
En sak som stör mig är att vi idag har friheten att välja en massa saker. Elbolag, telefonbolag etc., men även en väldig massa fritidsaktiviteter, resemål osv. Allt detta är ju i och för sig positivt, men det är för mycket! Man måste läsa på för att hänga med. Man hinner aldrig bara vara, man får samvetskval över allt man har valt bort. Förstår ni hur jag menar? Vad tycker ni? Har valfriheten blivit ett tvång?


Jag tycker det ligger mkt i detta. tummenupp.gif
Den enorma valfriheten är en belastning, en slags ofrihet, då så mkt energi går åt att tillförsäkra sig att man väljer rätt! thumbdown.gif
Henrik_
Ja, men sen vill man inte att någon väljer åt en smile.gif
*Stintan*
CITAT (aq42 @ 07-02-2008, 16:05) *
Jag tycker det ligger mkt i detta. tummenupp.gif
Den enorma valfriheten är en belastning, en slags ofrihet, då så mkt energi går åt att tillförsäkra sig att man väljer rätt! thumbdown.gif


tummenupp.gif
Gita
"Freedom just another word for nothing left to loose" Det ligger ganska mycket i Janis Joplins gamla hitlåt, tycker jag.
Gita
mamamaggan
CITAT (Gita @ 07-02-2008, 17:08) *
"Freedom just another word for nothing left to loose" Det ligger ganska mycket i Janis Joplins gamla hitlåt, tycker jag.
Gita


tummenupp.gif

Visst har vi en viss frihet när det gäller t ex att få vistas i skog och mark, att ha rösträtt mm mm. Men normerna styr oss väldigt mycket. Svårt att vara just den man innerst inne är ibland. T ex så har jag haft svårt för att sova på dagen när jag haft en jobbig natt p g a värk , man ska ju inte vända på dygnet. Va sjutton gör det , jag råder över min tid själv numera , sjukpensionär som jag är. Men det sitter i ryggmärgen nästan att man sover inte på dagen !!!!!!!!!

Men som någon redan skrivit , vem " bestämmer " vad som är normalt = norm ?


Tycker du har rätt i dina funderingar Silos ! kompiskram.gif

Piccante
som arbetslös saknar man ekonomisk frihet sad.gif
*Stintan*
CITAT (Markus_H @ 07-02-2008, 19:11) *
som arbetslös saknar man ekonomisk frihet sad.gif


Ja är man fattig så begränsas friheten enormt.
Myosotis
CITAT (Markus_H @ 07-02-2008, 19:11) *
som arbetslös saknar man ekonomisk frihet sad.gif

Visst är det så! Ska man köpa mat eller tanka bilen? Att gå till tandläkaren eller åka på resor är inte att tänka på. Men jag känner mig faktiskt rätt fri ändån! Eftersom jag inte får någon a-kassa får jag göra precis vad jag vill. Jag får ta långa promenader mitt på dagen hela veckan. Ingen kan säga till mig att infinna mig på en viss plats vid en viss tidpunkt. Vilken slags frihet är då viktigast?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon