Åsa zon 3
Hej, Jag tänkte så dessa olika fröer i dag och eftersom jag just blivit medlem här på Odla tänkte jag bara dubbelkolla med er, om jag är alldeles ute och cyklar Jag tar tacksamt emot tips och råd!! thanks.gif

Dillpion (Paeonia tenuifolia)
Akleja (Aquilegia vulgaris) 'Miss M. I Huish'
Akleja (Aquilegia flabellata) 'White Angel'
Anemon (Anemone multifida) ' Anabelle'
Rosenkrage (Tanacetum coccineum)
Rudbeckia (Echinaceae purpurea) 'Starlight'
Prydnadsgräs (Stipa tenuissima)

Jag bor i zon tre. Jag och min familj har bott i vårt hus i snart två år.Förra sommaren gick åt till att bygga inomhus så i år är första året vi ska börja göra något med vår trädgård. Vi ska anlägga nya rabatter och plantera träd och buskar och det ska bli sååååå skoj! yahoo.gif

Tack igen!
ewa zon 3
Akleja (Aquilegia vulgaris) 'Miss M. I Huish'
- Har jag sått ungefär nu inne ,varmt och täck tunt. Bra om de kan stå under lysrör.
Akleja (Aquilegia flabellata) 'White Angel'
- Har jag sått ungefär nu och efter ett dygn inne 8 veckors kallstratifiering i kyl eller utomhus, sen inne varmt för groning under lysrör.
Rudbeckia (Echinaceae purpurea) 'Starlight'
- Har jag sått varmt inne i slutet av februari, täckt tunt och ställt under lysrör

Alla ovan mår bra att stå lite svalare under lysrör efter omskolning.
Låter härligt med planerna på nya rabatter mm smile.gif

/Ewa
lilla mamma
Lyckos dig som har plats förnya rabatter. Välkommen hit, vart i Värmland hur du hemma?
Mina aklejor samt min echinacea har såtts i krukor ute i höstas och stått ute sen dess.
Nu växer ogräset så då kommer snart de nya små plantorna.
Åsa zon 3
Tack för era svar!! Jag är trädgårdsnybörjare så alla svar tas tacksamt emot!!

lilla mamma, jag bor strax utanför Karlstad och jag känner mig verkligen lyllig som får planera vår tomt från "scratch". De som bodde här tidigare var nog inte så trädgårdsintresserade så det mesta är gräsmatta. smile.gif För vår del är det främst framsidan som ska få sig en rejäl uppfräschning i år. Staket, rabatt(er) och något träd eller en större buske, tror jag det kommer bli. ROLIGT!! yahoo.gif
kerstin z5-6
Lycka till ! fråga på om du undrar över nåt smile.gif
Åsa zon 3
Tack Kerstin!
I går kväll sådde jag mina fröer! Jag använde såjord med Perlite som jag blandat i. Mannen fick upp lysrör i ett rum där vi har sänkt värmen till ungefär 18 grader. Aklejorna får stå i kylen över natten och under lysrör på dagen. Angående Rudbeckia, är det ok att ha dem under lysrör? wee, vad det är mycket att tänka på och jag vill inte göra fel sweatingbullets.gif

Oh, det är så skoj att äntligen vara igång!! Första riktiga sådden! Förra året sådde jag och dottern Flitiga Lisa, luktärt och olika grönsaker som vi hade i pallkrage. Men i år ska vi få rabatter!!
ewa zon 3
Ställ du Rudbeckian under lysrör det kommer att gå bra. tummenupp.gif
Glömde skriva att det kan vara bra att täcka sådderna med plast som man vänder och luftar varje dag tills de grott.
Här små Echinaceagroddar från förra året.
[attachment=13002:Echinace...e_Swan__.jpg]

Lycka till

/Ewa
Åsa zon 3
Jag längtar tills jag kan få visa såna fina foton!!! blush.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon