Full version: 60% av personnumret?
rahmat2
Har suttit och funderat över vad är det som gör det nödvändigt med 60% av personnumret på medlemmarna som hängs ut på en sådan odlar sajt (Våra personnumer består ju av 10 siffror varav sex är år,månad och dag).
Det kan finnas människor som vill träffas. De får öppna en avdelning för sig själva inom Odlasajten för att presentera sig närmare för varandra.
I övrigt är det mycket onödigt med sådana onödiga informationer så som kön eller personnummer. Eller?
herkules
fast det väljer vi ju själva om vi vill visa. eller hur menar du?
gunvor
på min profil står det "födelsedag okänd" - det är ju min födelsedag och den angår ju ingen mer än mig! eller hur? Finns väl inget tvång.
Monica M zon 4
Och jag skrev in rätt dag och månad men fel år. Man väljer väl själv vad man vill visa. Och vill man inte tala om sitt kön är det helt ok också. Valet är fritt.
Anma
Jag har också skrivit medvetet fel...
Men nu tog jag bort alltihopa, hellre det än luras! smile.gif
Inga från Närke
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 11:45) *
Jag har också skrivit medvetet fel...
Men nu tog jag bort alltihopa, hellre det än luras! smile.gif

Bra gjort Anma, detta med personnumret är ju bara för att vi ska kunna gratta varandra och inte till något annat om jag har förstått det rätt. Vi kanske ska ta bort det alla så blir det lika. Men som sagt det är ju frivilligt men jag tycker som du inget eller det rätta annars blir det ju felaktigt när man vill gratta någon. Kanske det går att lägga bara året man är född det kunde ju vara lite roligt att se åldersfördelningen i alla fall.
(Gick inte att lägga bara årtalet, kanske vi kunde få den lösningen om vi ville?)

Det som jag saknar på många är vilket område eller zon man bor i, har sett att flera har efterlyst detta som t.ex. jag i min signatur och Eva i Skåne m.fl. Det behöver ju inte vara ingående info utan lite allmänt. Närke är ju stort t.ex. så vill man hitta var jag bor blir det lite letande.
Anma
CITAT (Inga från Närke @ 03-02-2008, 11:57) *
Det som jag saknar på många är vilket område eller zon man bor i, har sett att flera har efterlyst detta som t.ex. jag i min signatur och Eva i Skåne m.fl. Det behöver ju inte vara ingående info utan lite allmänt. Närke är ju stort t.ex. så vill man hitta var jag bor blir det lite letande.

Tog bort det också, av bara farten... blush.gif
Satte tillbax det nu. smile.gif
Anki på Öland
CITAT (Inga från Närke @ 03-02-2008, 11:57) *
.....................Vi kanske ska ta bort det alla så blir det lika. ........................


Varför måste alla vara lika??? Det är väl helt upp till var och en, det är därför valmöjligheten finns! Om någon sen ändrar årtalet så vi tror den fyller 30 istället för 40 (eller vad det nu kan vara) har väl ingen betydelse! Och framför allt, dom som föredrar att vara helt anonyma får vara det utan att någon tvingar dom till annat!
Anki
mamamaggan
CITAT (Anki på Öland @ 03-02-2008, 12:10) *
Varför måste alla vara lika??? Det är väl helt upp till var och en, det är därför valmöjligheten finns! Om någon sen ändrar årtalet så vi tror den fyller 30 istället för 40 (eller vad det nu kan vara) har väl ingen betydelse! Och framför allt, dom som föredrar att vara helt anonyma får vara det utan att någon tvingar dom till annat!
Anki



tummenupp.gif
Aqvakul
CITAT (mamamaggan @ 03-02-2008, 13:52) *
tummenupp.gif
  • Anonym eller inte är upp till var och en.
  • Någon form av geografisk referens är värdefull, när man diskuterar odling, väder m.m.
  • Väljer man att skriva ut födelsedata så bör det vara korrekt, annars kan man avstå.

tycker Anders
aanderss
CITAT (aq42 @ 03-02-2008, 13:56) *
  • Anonym eller inte är upp till var och en.
  • Någon form av geografisk referens är värdefull, när man diskuterar odling, väder m.m.
  • Väljer man att skriva ut födelsedata så bör det vara korrekt, annars kan man avstå.
tycker Anders

tycker en Anders till
Anma
Har uppdaterat min profil lite granna... Årtalet jag är född är rätt! smile.gif
Man kan tyvärr inte välja bara år, utan det är allt eller inget.
Så skrev det i texten istället.
Gita
Det är väl bra att man kan välja?
Gita
rahmat2
CITAT (Gita @ 03-02-2008, 14:08) *
Det är väl bra att man kan välja?
Gita

Jag vet inte hur mycket det fria valet gäller just angående våra profiler. Några knappar lyser mot mig varje gång jag tittar in på min egen profil. Och en kort text i korsiv talar om för mig att jag inte uppgett födelsedatumet.
Rahmat
Ralf
CITAT (rahmat2 @ 03-02-2008, 18:47) *
Jag vet inte hur mycket det fria valet gäller just angående våra profiler. Några knappar lyser mot mig varje gång jag tittar in på min egen profil. Och en kort text i korsiv talar om för mig att jag inte uppgett födelsedatumet.
Rahmat

Har du ej värre problem än så så hopas jag att du klara av det. Jag berörs inte alls av detta, trors att jag ej har angivet personnummer.
rahmat2
CITAT (Ralf @ 03-02-2008, 18:53) *
Har du ej värre problem än så så hopas jag att du klara av det. Jag berörs inte alls av detta, trors att jag ej har angivet personnummer.

Varför detta är ett litet problem när medlemmarnas ekonomiska och sociala trygghet kan sättas i fara. Den som uppger rätt år,månad och dag har lämnat ut i onödan 60% av sitt personnummer och om samma person råkar uppge sitt kön har denna klargjort att den tredje siffran i de fyra siffrorna är udda eller jämnt.
Det var alltså medlemmarnas säkerhet jag tänkte på.
Ha en trevlig söndagskväll Ralf!
Rahmat
Ralf
CITAT (rahmat2 @ 03-02-2008, 19:04) *
Varför detta är ett litet problem när medlemmarnas ekonomiska och sociala trygghet kan sättas i geperty. Den som uppger rätt år,månad och dag har lämnat ut i onödan 60% av sitt personnummer och om samma person råkar uppge sitt kön har denna klargjort att den tredje siffran i de fyra siffrorna är udda eller jämnt.
Det var alltså medlemmarnas säkerhet jag tänkte på.
Ha en trevlig söndagskväll Ralf!
Rahmat

Du läser lite dåligt men känner igen din typ, ingen ide debattera med dig.
LadyG
Det finns lättare sätt att få veta någons personnummer om man skulle vilja det. Att lämna ut födelsedagen på ett forum är knappast något att oroa sig för.
rahmat2
CITAT (Ralf @ 03-02-2008, 19:07) *
Du läser lite dåligt men känner igen din typ, ingen ide debattera med dig.


Du väljer själv med vem debatterar du. Men läs igen det som står under dina inlägg om "människans kritiska förmåga" och tänk lite.
Rahmat

LadyG
För att få veta...

Personnummer: Lokala skattemyndigheten, folkbokföringen. Eller rikspolisen (08-401 90 00). Om helg begär jourcentralen.

Bilägande samt körkortsstatus: Trafikregistrets bil- och körkortsregister (019-19 75 00). Slår på personnumret. Kan svara på om personen äger nån bil, när den köptes, bilmärke, färg, årsmodell, om körkortet varit indraget nån gång de senaste fem åren.

Lön: Gäller endast offentligt anställda. Statens löne- och Pensionsverk (SPV) i Sundsvall (060-18 77 65). Söker på personnummer.

Näringsförbud: Riksskatteverket. Eller Patent- och registreringsverket (060-18 40 00). Söker på personnummer.

Domar: Tingsrätten, aktuariekontoret. Eller, beroende på typ av mål, länsrätten, kammarrätten och hovrätten. Slår på personnumret.

Taxerad inkomst: Ring lokala skattemyndigheten. Du måste veta vilken kommun personen är skriven i. Tänk på att beskedet ger vad personen tjänade föregående år.

Studieskulder, studieort, lästa ämnen, högskolestudier: Centrala studiestödsnämnden (060-18 60 00).

Underhållsbidrag: Aktuell tingsrätt, tvistemålsavdelningen. Du behöver veta personnummer på nån av föräldrarna eller ovanligt namn.

Arv: Tingsrätten. Begär aktuariekontoret. Här måste du kunna personnumret på den du frågar om.

Skulder: Skulder REX-register, söker på personnummer. Ring din kronofogdemyndighet. När det gäller hela landet 020-68 37 42. Tänk på att kronofogdar har domsnummer om en person blivit dömd. Med det kan du gå vidare till tingsrätten och få ut domen.

Familj: Gift, ogift, barn, skilsmässa, adress, senaste adressändring, födelseort, föräldrar? Du behöver veta personnumret, sen ringer du lokala skattemyndigheten, begär folkbokföringen. Fördel om du vet vilken församling personen tillhör.

Fastighetsinnehav: Lantmäteriverket i Gävle har centralt fastighetsregister.

Arbetsgivare: Försäkringskassan (jävlas de och pratar om sekretess, hänvisa till JO-beslut från 1990, diarienummer 1971–89, där JO säger att uppgifter om yrke och arbetsgivare ska lämnas ut). Du kan också ringa Rikspolisstyrelsens passfotoregister (08-401 45 48). Om helg, ring rikspolisstyrelsens jourcentral. I passunderlaget kan arbetsnumret finnas. Ring sen nummerbyrån och fråga vart numret går.

Fritidshus: Skatteförvaltningen. De behöver veta personnummer.

Allt är offentliga uppgifter.
Fizzgigg
Vardagsmat och standardjobb att snoka reda på om man är journalist. Plus knepen för att ta reda på hemliga telefonnummer, sekretessbelagda uppgifter, skyddade identiteter osv.
LadyG
Man behöver inte vara journalist för att kunna snoka iofs, fast det är få som får regelrätt utbildning i hur man pumpar så mycket information ur myndigheterna som möjligt. Offentlighetsprincipen är underbar, allt som inte är stämplat som hemligt är offentligt biggrin.gif
Fizzgigg
... och det som är stämplat tar bara lite lägre tid. smile.gif
LadyG
CITAT (Fizzgigg @ 03-02-2008, 19:46) *
... och det som är stämplat tar bara lite lägre tid. smile.gif


rotfl.gif
Sant biggrin.gif
Ralf
Själv har jag ibland ringt raka vägen till krononfogden, utan att ens ha alla 10 nr i personnummret och fått reda på om personen varit "kund" hos dem och i sånt fall vad dom är skyldiga óch till vem. Helt gratis får man den informationen och man behöver ej uppge varför man vill veta detta.
Aqvakul
CITAT (Ralf @ 03-02-2008, 19:51) *
Själv har jag ibland ringt raka vägen till krononfogden, utan att ens ha alla 10 nr i personnummret och fått reda på om personen varit "kund" hos dem och i sånt fall vad dom är skyldiga óch till vem. Helt gratis får man den informationen och man behöver ej uppge varför man vill veta detta.

Slutsatsen är väl att man ska vara försiktig med att lämna ut sina födelsedata i onödan - men till att ljuga om dem är för mig i alla fall att gå ett steg för långt....
Pirum
Bra med öppenhet, men jag tycker inte det är helt lämpligt att vårt samhälle är så frikostigt med uppgifter som rimligen bara tillhör den privata sfären. Tur dock att vi ännu har en del medicinsk information svåråtkomlig, men snart blir väl det också offentligt eftersom vi kommer att krävas på sådan information för att få diverse vanliga försäkringar.

Ska man ha reda på vilka barn person X har, eller om denna X har läst suspekta kurser på universitetet, eller passfoto, etc, så tycker jag att person X först bör underrättas. Eller att någon slags myndighet ska agera mellanhand mellan person X och den (vanligen) identifierade efterforskaren och att X åtminstone i efterhand kan få reda på att uppgifterna lämnats ut. (Det finns ju legitima tillfällen när man snabbt måste komma i kontakt med anhöriga, exv)
Gunilla T
Det finns skäl till att uppgifter är sekretessbelagda. Skyddad id t.ex. bakom det döljer sig många våldsutsatta kvinnor och barn. Om dessa uppgifter kommer ut kan det handla om liv eller död för kvinnorna och barnen.

Skyddad id bör respekteras.
LadyG
Enda gången det kan bli stökigt är om personen i fråga har skyddad identitet, fast man kan faktiskt begära ut även skyddade personuppgifter, vanligtvis med embargo (dvs uppgifterna får inte publiceras).
rahmat2
CITAT (LadyG @ 03-02-2008, 19:30) *
Allt är offentliga uppgifter.

Tack, LadyG!
Nu är jag jätte lugn:-)
Rahmat
LadyG
CITAT (Gunilla T @ 03-02-2008, 20:00) *
Det finns skäl till att uppgifter är sekretessbelagda. Skyddad id t.ex. bakom det döljer sig många våldsutsatta kvinnor och barn. Om dessa uppgifter kommer ut kan det handla om liv eller död för kvinnorna och barnen.

Skyddad id bör respekteras.


Du tror inte att om det är så lätt för mig att få ut ett skyddat id med tillhörande info att det är lika lätt för en "ex-make"/"ex-maka"/"annan arg individ som vill skada"?

Skyddad identitet är allt annat än.
Anma
60% av ett presonnummer och könet räcker inte så långt om man inte har ett namn på personen. Tillexempel i mitt fall kan man ju knappast ringa till skattemyndigheten och begära ut uppgifter på "anma" född 1970-xx-xx.... Även om man vet vilken dag och månad jag är född... Finns ganska många födda samma dag som jag. smile.gif
LadyG
CITAT (rahmat2 @ 03-02-2008, 20:06) *
Tack, LadyG!
Nu är jag jätte lugn:-)
Rahmat


Visst ska man vara försiktig, men det är större risk att bli blåst på pengar vid pokerbordet eller vid en låtsas-bankomat än på Odla, det vågar jag mig på att påstå smile.gif
Gunilla T
CITAT (LadyG @ 03-02-2008, 20:14) *
Du tror inte att om det är så lätt för mig att få ut ett skyddat id med tillhörande info att det är lika lätt för en "ex-make"/"ex-maka"/"annan arg individ som vill skada"?

Skyddad identitet är allt annat än.


Dessvärre är det så, med allt vad det inneburit för offren. Tycker inte det är något att stoltsera med, därför skrev jag att det bör respekteras. Här kan också finnas stalkers!
LadyG
CITAT (Gunilla T @ 03-02-2008, 20:20) *
Dessvärre är det så, med allt vad det inneburit för offren. Tycker inte det är något att stoltsera med, därför skrev jag att det bör respekteras. Här kan också finnas stalkers!


Ah, jo jag har träffat en familj som mer eller mindre skröt med sin skyddade identitet, det är kanske inte så genomtänkt.
Har man skyddad identitet håller man låg profil, trodde jag iaf.

Problemet är att socialförvaltningen har så lätt att prata bredvid mun, det har hänt ganska ofta t o m att de "glömmer" eller "inte vet". Oftast är det slarv, men ibland tror jag faktiskt de bara är nonchalanta.
rahmat2
CITAT (Anma @ 03-02-2008, 20:16) *
60% av ett presonnummer och könet räcker inte så långt om man inte har ett namn på personen.


Jag håller med dig. Det räcker inte men det är en bra bit på vägen för de och det var det jag ville hindra.
Hannele
CITAT (rahmat2 @ 03-02-2008, 09:24) *
I övrigt är det mycket onödigt med sådana onödiga informationer så som kön eller personnummer. Eller?

Man väljer själv, om man vill ha lite kalas och fest här yaay.gif rose.gif hbd.gif
Aqvakul
CITAT (Hannele @ 03-02-2008, 22:49) *
Man väljer själv, om man vill ha lite kalas och fest här yaay.gif rose.gif hbd.gif

Betyder det att vi är inviterade på 100-årskalas 1 april? flirting.gif
Blomstertanten
g.gif Hannele ser väldigt ung ut för att vara nästan 100 år !
Snacka om väl bibehållen laugh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon