Full version: frysa ijhäl
rissen
Jag har har frö ute i kruka som skall stå där 6 - 8 veckor innan dom skall tas in och ställas under belysning.
Frågan är: kan det bli för kallt så att do fryser ihjäl eller klarar dom sig?
ewa zon 3
Det kommer att gå bra. Det är för att härma naturen och få fröerna att gro bättre sen när du tar in dom som de behöver en köldperiod.

/Ewa
rissen
tack ewa zon 3 för svaret, men menar du att de även skall ha en köldperiod till efter det att de tagits in eller missförstår jag dej totalt nu.

Ps. jag har aldrig haft frön på kyla förrut Ds. ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif


kerstin z5-6
I fröskalet på vissa frö -mestadels de som blommar sensommar .. men även vissa andra perenner, finns grohämmare inbyggda
Detta är för att fröet inte ska gro för tidigt och grodden dö ,när kylan kommer .
För att vi i kallare klimat ska hinna få upp perennsådder,till storlek , så vi kan plantera ut dem på växtplatsen i sommar , kan man lura fröer att vintern redan varit .
Man ställer ut dem -i ett antal veckor -gärna under snön -där är idealtemp + 4 till -4 .. detta påverkar grohämmarna att försvinna
När du sedan tar in dem under ljus i värme tror de att det är vår och gror .
De fryser inte ihjäl även om det skulle bli mer minus -men processen stannar av lite
Därför bör man minst ha frö ute 5-8 v för att det ska ha effekt smile.gif

Om inget grott inom 2-3 v kan man slänga ut dem igen för en period -oftast gror även tjuriga frö efter detta smile.gif
Har man inte snö är löv bra . Har man inte snö har man dessutom sällan minus 25 grader -vilket inte dödar men -inget händer heller ...
K
rissen
tack Kerstinz5-6 för bra förklaring (som vanligt). En följdfråga : hur vet du Kerstin vilka som måste ut i kylan eller inte?

Om du bara har fådda fröer och inte kan läsa på fröpåsen, Det jag vill komma till är, finns det någon gyllene regel för detta, försås ute kontra inne?

Rissen
Lena i Torslanda
Alla perenna-sådder kan man ställa ut i kyla om man är osäker. Det är inga som tar skada av det. Det är det naturliga sättet för perenner att gro - fröna ligger i jorden under vintern och gror när det är dags.
Jag ställer ut allt och låter det stå kvar ute hela tiden, det är alldeles för bökigt att hålla på att lyfta ut och in sådderna när man har massvis med krukor.
rissen
Tack Lena- då vet jag att om jag är osäker så låter jag sådden stå ute ca 8 veckor och det kan inte några fröer ta skada av.

Rissen
kerstin z5-6
Eftersom lenas metod i och för sig fungerar i sydligare zon för det mesta men innebär konsekvenser i norr i form av småplants död gör jag istället så här

För det mesta kan man väl i alla fall namnet på växten ? Svenskt eller vetenskapligt ?-I så fall kan man fråga här , söka på frösajter svenska eller engelska om hur fröet ska behandlas för att gro bäst .Klimatzon och blommningstid på naturlig växtplats kan ge antaganden om detta med .

Generell regel finns ej -men man kan alltid börja varmt -gror det inte ställ ut 6 v ta in -vänta 2 v ställ ut osv ..
aizza
bara lägger till en liten tilläggsfråga.
Jag har hört att man kan lägga fröerna i frysen ett tag och sedan sätt ner de i jord och låta de få börja gro. När jag nu läser allt ni skriver blir jag lite osäker då jag nu har lite fröer i frysen, så vad ska jag nu göra?
Eva 33c
Frysen är dessvärre ingen bra idé, det blir alldeles för snabb temperatursänkning. Att lägga torra frön i frysen i sin påse har heller ingen effekt på att bryta frövilan. Tvärtom tillämpas frystemperaturer under kontrollerade former när man sparar fröer i genbanker, med syftet att de ska bevaras utan att gro.
För att "väcka" fröer som behöver "vinter" sår man dem i fuktig jord så de kan suga åt sig vatten, sen ska de stå kallt. Ofta är det inte de låga temperaturerna i sig som är tricket utan just växlingarna i temperaturer mellan kanske -4 och +4 grader. Alltså en signal om att våren kommit. Fast det är lite olika på olika sorter, så det bästa är egentligen att placera sådderna utomhus. Ute gör det inget om temperaturerna sjunker, för det går aldrig så fort som om man ställer in något i frysen. Alternaitvet annars är kylen och inte frysen.
Så ta ut dina frön ur frysen och så dem, och ställ de sedan utomhus, är mitt råd. yes.gif
kerstin z5-6
torra frö förvaras i frys i fröbanker -för att bevara generna -Där händer alltså ABSOLUT INGENTING .. smile.gif
Frö man vill ska gro ska aldrig i frysen -frö utan jord i kyla händer heller inget med
vattnet måste in i fröskalet först sen kyla, sen gror de ..
Kylskåpet har perfekt temp om man kan hålla anhöriga borta från sina sådder smile.gif
Ciczi
CITAT (kerstin z5-6 @ 03-02-2008, 01:15) *
Kylskåpet har perfekt temp om man kan hålla anhöriga borta från sina sådder smile.gif


Eller om man har ett extra kylskåp någonstans... smile.gif

Ciczi
aizza
CITAT (Eva 33c @ 02-02-2008, 23:50) *
Frysen är dessvärre ingen bra idé, det blir alldeles för snabb temperatursänkning. Att lägga torra frön i frysen i sin påse har heller ingen effekt på att bryta frövilan. Tvärtom tillämpas frystemperaturer under kontrollerade former när man sparar fröer i genbanker, med syftet att de ska bevaras utan att gro.
För att "väcka" fröer som behöver "vinter" sår man dem i fuktig jord så de kan suga åt sig vatten, sen ska de stå kallt. Ofta är det inte de låga temperaturerna i sig som är tricket utan just växlingarna i temperaturer mellan kanske -4 och +4 grader. Alltså en signal om att våren kommit. Fast det är lite olika på olika sorter, så det bästa är egentligen att placera sådderna utomhus. Ute gör det inget om temperaturerna sjunker, för det går aldrig så fort som om man ställer in något i frysen. Alternaitvet annars är kylen och inte frysen.
Så ta ut dina frön ur frysen och så dem, och ställ de sedan utomhus, är mitt råd. yes.gif


Okej, då blir det ut ur frysen idag, ner i fuktigt jord, ska de då ut på en gång, och hur länge ska de stå ute innan jag kan ta in dem? Fryser de inte sönder om de ställs ut när det är kallt? (bor i umeå), nu senaste tiden har vi väl inte haft ,mer än -10, men kan ju blir kallare också.
Vansinne, vad har jag gett mig in på..... *mutter*
det är Gentiana acaulis som jag ska försöka odla upp så.
dunno.gif
kerstin z5-6
Jag bor lä'ngre norrut än du -så oroas icke -Du sår o låter sådden stå inne 24 tim , plastpåse på o under det 60 cm snötäcke vi har nu -blir perfekt det smile.gif

fast .. Gentiana acaulis är faktiskt varmgroende .. har du rör/ljus- inne så o ställ under dem -så ytligt ,täck ej
Eva 33c
Jag trodde Gentiana acaulis tillhörde de gentianor som behöver kallperiod, kan gro i väme med GA3 behandling enligt Hannelotte Kindlund. Men du kanske har andra erfarenheter?
Jag har aldrig provat att så dem varmt, utan ställt ut dem efter ett dygn inne. Förra året tog jag in dem i växthuset 1 april och sedan hade de grott den 19 april.
Kanske ska testa en varmsådd också, om jag nu har fröer kvar... smile.gif
Lena i Torslanda
Sådde G.acaulis för 2 år sedan. Sådde i slutet av januari, ställde ut sådden och det grodde i slutet av april. Visserligen i zon 1. De ska tydligen vara ganska svårgrodda men jag tror att merparten av fröerna grodde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon