mamamaggan
Skriver här i Småprat för att få snabb hjälp. Har fått mina fröer från Plants of Distinction i dag och där står det om " potting grit".

Vad menas med det ?
Wilmer
grit är väl grus, något finkornig grus?
Alexander-VG-zon3
har du hela texten med ???

måste ha ett sammanhang för att kunna hjälpa dig .
LadyG
"Once the seed is covered with a layer of mix, I add a layer of fine grit, very small stones, or as in this case, some pumice stone. It depends on what I have to hand.

Why do I do this? Well, the grit does two things. It keeps the potting mix in place, and it keeps it moist."

http://www.nzlilies.org.nz/cultivation/pages/page11.html

Någon sorts grovkorning grus/småsten ser det ut som.
Alexander-VG-zon3
jag tror det är som perlit dom menar . men lättare i man har texten också
Wilmer
CITAT
pumice stone.


Detta är väl någon sorts lavasten,den där porösa varianten, hrm, vad den nu heter...
skogstroll
Korn av något slag.
Piccante
Grit = sand, grus. Menas nog att man ska täcka med sand/ grus.
mamamaggan
" On receipt of the seeds fill a 4" pot with fine potting grit and gently press the seeds into the grit leaving just the smooth back showing".

Så står det i såanvisningarna.
Alexander-VG-zon3
det är det samma som perlit,lecakulor,små sten ( såjord )
mamamaggan
CITAT (flaxss @ 30-01-2008, 13:56) *
det är det samma som perlit,lecakulor,små sten ( såjord )


Tackar! Men jag undrar ju om jag ska ta bara perlit? Tror jag blandar såjord och perlit . Vad tror ni?
Alexander-VG-zon3
vad är det för frön ?
mamamaggan
Clivia , två sorter en gul och en nästan vit.
Alexander-VG-zon3
dom sår du väl som vanligt .
mamamaggan
Hur då som vanligt ? Jo jag vet att det varit råd här om att bara lägga dem uppepå eller stoppa ner i krukan men här stod det att det ar viktigt att man gjorde som instruktionen sa. De ska vara lite kinkiga och det var bara två frön av varje ( det är dyra rackare tycker jag).
Alexander-VG-zon3
jag hade blandat såjord och perlit och sedan täckt ytan med perlit . och så i vilken temp dom nu rekommenderar . men å andra har jag aldrig sått clivia så du får nog bättre svar från nån annan .
Owe J
Vet inte varifrån ni får perlit, leca mm. Så länge jag varit med har potting grit betytt grovt grus eller kross. En snabb googling ger massor av produkter som säljs i England. Typisk beskribning är "Sharp Sand (potting grit - 5mm). A horticultural grade of lime-free washed sharp sand, ideal for potting composts, propagation benches and improving soils."
Alexander-VG-zon3
CITAT (Owe J @ 30-01-2008, 17:09) *
Vet inte varifrån ni får perlit, leca mm. Så länge jag varit med har potting grit betytt grovt grus eller kross. En snabb googling ger massor av produkter som säljs i England. Typisk beskribning är "Sharp Sand (potting grit - 5mm). A horticultural grade of lime-free washed sharp sand, ideal for potting composts, propagation benches and improving soils."



jag skrev det är det samma som leca,perlit,små sten . svenskt sett
Owe J
Ledsen, såg inte att det var du som skrev perlit mm. Men ta det inte så personligt.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Owe J @ 30-01-2008, 17:26) *
Ledsen, såg inte att det var du som skrev perlit mm. Men ta det inte så personligt.


vadå personligt ?? confused.gif

tror du att jag bryter ihop för varje liten småsak thumbdown.gif
mamamaggan
Tack så mycket för hjälpen allihop !

Lova att ni håller tummarna för mina clivior nu , ska bli så spännande .
Alexander-VG-zon3
lycka till wub.gif

håller tummarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon