anna_rispan
Är det någon här som har skaffat sig användarkonto på wikipedia? Som kan tänka sig att berätta och förklara hur det funkar. Är det som på odla att det namn man väljer är det som syns sen när man skriver en artikel eller så? Eller loggar man in med ett och väljer sedan ett som syns när man skriver? Vad bör man tänka på? Bra o dåligt med att skriva på wikipedia?

Alla erfarenheter tas emot.
Lilla Birka
CITAT (anna_rispan @ 26-01-2008, 14:06) *
Är det någon här som har skaffat sig användarkonto på wikipedia? Som kan tänka sig att berätta och förklara hur det funkar. Är det som på odla att det namn man väljer är det som syns sen när man skriver en artikel eller så? Eller loggar man in med ett och väljer sedan ett som syns när man skriver? Vad bör man tänka på? Bra o dåligt med att skriva på wikipedia?

Alla erfarenheter tas emot.

Jag har ett sådant konto men har ännu inte använt det. Det som är bra är väl att det ständigt kommer ny information, det som är dåligt är ju att vem som helst kan skriva in information som inte stämmer med verkligheten. Däför ska man inte lita alltför mycket på de uppgifter som förekommer där.
Så vad man bör tänka på är att det man skriver in verkligen är kontrollerade fakta och inte bara vad man tror. yes.gif
anna_rispan
Okej! Hur funkar det med att skaffa konto coh användarnamn och sånt då??
Lilla Birka
CITAT (anna_rispan @ 26-01-2008, 14:14) *
Okej! Hur funkar det med att skaffa konto coh användarnamn och sånt då??

Det är ju bara att klicka på texten längst upp till höger, där står det skaffa användarnamn eller logga in.....
KURT
Man kan ha en signatur, men i princip tycker jag att det är bättre att redan från början registrera sig med det användarnamn man tänker använda om signatur. Man behöver inte registrera sig, men då signerar man i stället med sitt IP nummer.

Man måste registrera sig separat för varje lands Wikipedia.

Kolla gärna på de hjälpsidor som finns så att man följer den "standard" som finns. Generellt är det bra ju fler relevanta referenser man kan ge, så att man kan finna mera information.

Det finns en "sandlåda", där man kan öva sig. Titta gärna på motsvarande engelska wikipedia sida (om det finns en sådan), .
anna_rispan
edit: svar till birka. (såg inte kurt när jag skickade nedanstående.)
ja men blir det som här på odla att det jag väljer som användarnamn är det som syns. det är inte bara inloggning.

o så bara är det väl inte...sad.gif jag har kikat några gånger men det står så mycket så jag har inte vågat än.

edit:småfix med stavning
Lilla Birka
CITAT (anna_rispan @ 26-01-2008, 14:21) *
edit: svar till birka. såg intekurt när jag ksickade nedanstående. ja men blir det som här på odla att det jag väljer som användarnamn är det som syns. det är inte bara inloggning.

o så bara är det väl inte...sad.gif jag har kikat några gånger men det står så mycket så jag har inte vågat än.

men det händer inget farligt om du klickar vet du väl? det är ju inga annonser där. förlåt uttrycket "bara", det var illa valt. smiley_small_hug.gif
anna_rispan
CITAT (Lilla Birka @ 26-01-2008, 14:52) *
men det händer inget farligt om du klickar vet du väl? det är ju inga annonser där. förlåt uttrycket "bara", det var illa valt. smiley_small_hug.gif

å, tack! okej, händer det inget farligt så kanske jag vågar då. smile.gif

Tack båda två för era svar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon