Bettson
Tänka sig bara, för ett antal år sedan så sa jag att jag aldrig mera skulle ta en anställning. Som egenföretagare skulla jag få mera pengar i plånboken och disponera min tid själv.

Jag fick mindre pengar i plånboken och ingen disponibel tid alls. Alla andra disponerade min almanacka.

Jag har upptäckt att jag utvecklats från en tokglad, positiv person som fick folk i min omgivning att skratta till, ett riktigt bittert surkart. ranting.gif Och det kan aldrig vara nyttigt fär hälsan eller trevligt för omgivningen.

Så nu är jag ute och söker anställning och håller på att lägga ner firman. slap.gif

Det ska bli intressant att se ifall en femtioårig kvinna kan få jobb idag. Man kan ju alltid hoppas. naughty.gif

Det värsta är att all arbetslivshistorik betyg och liknande försvann i branden. All som helst peppning mottages tacksamt och bestämmt thanks.gif

Från en Bettson som hoppas på att bli glad igen. tummenupp.gif
pejori
när hade du semester sist???? confused.gif confused.gif
låter som du skulle behöva pigga upp dej med sådant du själv tycker om, att "unna" dej det du känner känns bra för dej. tummenupp.gif
"unna" dej nått gott att äta...unna dej att vila och ta en sovmorgon....ta en heldag på stan och gör en ansiktsbehandling...

jobb får du med all säkerhet fortare än du tror....använd dina kunder som referenser tummenupp.gif
mamamaggan
Klart du får jobb! Du har ju visat dina framfötter på ett enastående sätt genom att vara egen företagare. En kvinna på femtio är kapabel till det mesta , utom rena dumheter förstås. Hon vet vem hon är, vad hon kan och tänker visa det. Hon är trygg i sig själv.

Hon är nyfiken och utvecklingsbar, det här är bara hennes tid i livet.

Så tråkigt med dina papper. Men betyg går att skaffa nya och även intyg mm borde gå att ta fram igen. Fast min erfarenhet är att man sällan tittar på just de papperen . Har man totat ihop ett bra CV så räcker det för det mesta tills man ev får komma på intervju.

Misströsta inte! kompiskram.gif Det kommer säkert att ordna sig! tummenupp.gif
Boxer
Jag har fått jobb som personlig assistent och ska börja på måndag. Det har jag gjort innan också, och tyckte att det var jättebra.

Det behövs ca 500 personliga assistenter till i Sverige och jobbet får man om man passar för just den brukaren.
Både assistenten och brukaren måste godkänna varandra. Personkemi.

Om du tycker om människor, kan jag med varmt hjärta rekommendera detta jobb. wub.gif
Anki på Öland
Lycka till i jakten Bettson! Det ordnar sig säkert nu när du bestämt dig!!
Anki
Bettson
Ska på intervju på måndag. Kan inte sova........ Måste gå till frissan och shoppa loss lite coolgleam.gif

CITAT (pejori @ 23-01-2008, 23:32) *
när hade du semester sist???? confused.gif confused.gif
låter som du skulle behöva pigga upp dej med sådant du själv tycker om, att "unna" dej det du känner känns bra för dej. tummenupp.gif
"unna" dej nått gott att äta...unna dej att vila och ta en sovmorgon....ta en heldag på stan och gör en ansiktsbehandling...

jobb får du med all säkerhet fortare än du tror....använd dina kunder som referenser tummenupp.gif



Jo tack, skulle behväa just det. Jag har slitit ut mig.
gunvor
se bara till att inte "gå i väggen" sikta på dörren - på andra sidan finns nya möjligheter!!
krellus
CITAT (Bettson @ 23-01-2008, 23:25) *
Tänka sig bara, för ett antal år sedan så sa jag att jag aldrig mera skulle ta en anställning. Som egenföretagare skulla jag få mera pengar i plånboken och disponera min tid själv.


Farsan hade familjeföretag så jag vet hur tufft det är. Jag tror inte att det går att beskriva hur tufft det är att driva eget företag. Din egen och eventuella anställdas framtid hänger ständigt på en skör tråd i kampen om lönsamhet.

En mycket positiv sak som vi upplevde var att vi aldrig hade konflikter inom företaget. Alla kämpade för samma sak och satt i samma båt.
Gita
CITAT (Bettson @ 23-01-2008, 23:25) *
Det ska bli intressant att se ifall en femtioårig kvinna kan få jobb idag. Man kan ju alltid hoppas. naughty.gif

Så klart att Du får jobb, själv fick jag vid 55+, och efter 18 år som egenföretagre i mediabranschen mitt drömjobb, intressant, utvecklande, självständigt och dessutom hyfsat välbetalt.
Gita
anna_rispan
Heja Bettson! Det är klart du får jobb. Du som är så framåt o vetgirig.
Elisabeth-Västkustkolonisten
Bettson jag önskar dig all lycka till.

Jag har varit eget tills jag skilde mig.

Mina 3 Barn är egna företagare, så jag vet vad det innebär.

Och tänk på det, du är duktig - dom skall vara glad att få en medarbetare som dig.

Elisabeth
Irene_L
Vad spännande med intervju på måndag! Jag håller tummarna! tummenupp.gif
Lycka till!!!
kompiskram.gif
Bettson
Ska väl rapportera läget. Har varit hos divers rektyteringsfirmor och blivit intervjuad. Fler är på G:

Har varit hos en arbetsgivarintervju och väntar på besked.

Har varit hos en annan rektyterare och ej blivit utvald tilld et jobb jag säkte men nu ringer de från samam rektyterare igen. Denna gångnen tackade jag nej men de ska återkomma.

En tredje rektyrerare ringde för att träffa mig för först intevju på torsdag.

Mycket på G och pirrigt i magen är det fast man är 50+ flirting.gif

CITAT (gunvor @ 24-01-2008, 06:49) *
se bara till att inte "gå i väggen" sikta på dörren - på andra sidan finns nya möjligheter!!



jag letar förtvilat efter den... dörren alltså, men skam den som ger sig. giggle.gif
Kathy
CITAT (Bettson @ 08-02-2008, 14:22) *
.....//.......Mycket på G och pirrigt i magen är det fast man är 50+ flirting.gif......//............


Vad spännande!
*Håller tummarna* tummenupp.gif
Magdis
Jag håller också tummarna! Du kommer att fixa det, det är jag säker på. Är det nån som fixar det så är det Bettson! tummenupp.gif
Leia
tummenupp.gif Det kommer att gå bra! smile.gif

Aqvakul
Håller alla tummar! tummenupp.gif tummenupp.gif
mamamaggan
Känns väl skönt att vara så efterfrågad ?!

Det kommer att fixa sig , var så säker! tummenupp.gif
Hannele
CITAT (Bettson @ 23-01-2008, 23:25) *
Det ska bli intressant att se ifall en femtioårig kvinna kan få jobb idag. Man kan ju alltid hoppas. naughty.gif

Det värsta är att all arbetslivshistorik betyg och liknande försvann i branden. All som helst peppning mottages tacksamt och bestämmt thanks.gif

Från en Bettson som hoppas på att bli glad igen. tummenupp.gif

Man är ju attraktiv, för man har inga småbarn, men har erfarenhet, ålder betyder inte så mycket.
Du kan fråga dina (affärs)bekanta, om de vill stå som referens, betyg och papper behöver man sällan visa.
Bettson
Och nu ska man iväg igen.

Ett jobb som jag verkligen ville ha fick jag nej med motiveringen att jag var överkvlificerad. De andsåg att jag skulle åf lite tråkigt på jobbet....

Ett jobb har jag själv tackat nej till eftersom jag inte gillade arbetsvillkoren.

Nu ska jag iväg på nästa intevju och denna gång har jag fjärilar i magen, det har jag inte haft förut. whistling.gif
Biggan_
Lycka Till Bettson! Jag håller tummarna! kompiskram.gif
AnnammA
LYCKA TILL! rose.gif
Bettis
CITAT (Bettson @ 13-02-2008, 11:10) *
Och nu ska man iväg igen.

Ett jobb som jag verkligen ville ha fick jag nej med motiveringen att jag var överkvlificerad. De andsåg att jag skulle åf lite tråkigt på jobbet....

Ett jobb har jag själv tackat nej till eftersom jag inte gillade arbetsvillkoren.

Nu ska jag iväg på nästa intevju och denna gång har jag fjärilar i magen, det har jag inte haft förut. whistling.gif

Håller tummarna att det går bra för dig tummenupp.gif
Netha
Hoppas det gick bra på intervjun.
Håller mina för att du snart ska få ett jobb du kommer att trivas med. smile.gif
mamamaggan
CITAT (Netha @ 13-02-2008, 21:44) *
Hoppas det gick bra på intervjun.
Håller mina för att du snart ska få ett jobb du kommer att trivas med. smile.gif




Samma här!
Aqvakul
Lycka till Bettson! tummenupp.gif
Ewa L
Det vad gäller tid/pengar som egen företagare upptäckte jag också när jag försökte för typ 20 år sedan. Det var inte någon rosenkantad drömtillvaro precis, utan alldeles för långa dagar (och nätter). Det var inte värt det.

Är dessutom övertygad om att du kommer att hitta "ditt" jobb! tummenupp.gif Även om det inte går på direkten. Arbetsgivarna i Sverige tycker tyvärr att man skall vara: 25 år, högskoleutbildad, ha utflugna barn etc. giggle.gif

Är också 50+-are. Trots att jag är 5-språkig och har 38 års datavana (!!) bl.a. som utbildare vet jag att helt lätt är det inte med trångsynta företagare ibland. Men plötsligt träffar du den rätte! Och då betyder verkligen inte åldern ett jäkla dugg, det är istället ett plus. Men som du vet kan det ta ett litet tag innan det klickar, så tag det definitivt inte personligt. Skall följa din jakt med spänning. smiley_small_hug.gif
Bettson
OCh nu har man varit på intervju igen. Ska sista omgången i nästa vecka. Få se om det blir nåt.
Men månadslön, reglerad arbetstid 37,5 timme / vecka och sex veckors semester, uj,uj,uj säger jag bara.

Har redan tackat nej till tre jobb och fått nej på ett, men det här vill jag ha. Så jag hoppas det går vägen.

Ska röja en snödriva från bordet nu och gå hem och halvfira , lite i alla fall. OM inte att jag fått jobbet för det tror jag på när jag ser kontraktet underskrivet men att jag åtminstone är attraktiv på arbetsmarknaden är ju alltid något. yahoo.gif

Tänk om jag kunde bli så utvilad att jag återfår mitt goda humör, det vore nåt det.
mamamaggan
Håller tummarna allt vad jag kan!

Klart du är attraktiv på arbetsmarknaden med dina erfarenheter och framåtanda. Du har ju verkligen visat att du vill och kan , tänk på det !

Gläds med dig och hoppas jag också att du kan få känna dig utvilad och glad igen! ( tror att du är på god väg iaf)
ingrid fuxwall
Hoppas verkligen att du får det jobbet du vill ha rose.gif
kicki.p
Bettson!
Jag och min man har i trettio år jagat möjligheten att få en hållbar/njutningsbar fritid. Vi har tokjobbat- sjuttio/åttio tim/vecka i många, många år, för kunna få en hygglig pension utan att ha några större krav på bekvämlighet/ excesser.När vi äntligen bestämde oss för att leva så enkelt som möjligt, så regnar bara uppdragen över oss. Det är inte för sent att ge upp!!! Kämpa på! och lycka till
Mvh/icki.p
Bettson
Ville bara säga thanks.gif för all peppning.

Idag är halva inne som en av sönerna skulle säga. Dvs jag har fått 6 månaders provanställning. Känns jättebra för nu kan man börja avsluta sina andra uppdrag på allvar.

Har kämpat på någon månad nu och fått tre jobb som jag tackade nej till. Fick ett som gick i stöpet av andra orsaker och missade ett.

Nu äntligen ramlade slanten ner hela vägen och jag har fått kontrakt. giggle.gif Inte illa för en något begagnad tant.

Ska nu vara :

Ledig lördagar och söndagar
Ska ha semeseter ( nya chefen var så orolig för hur jag skulle klara att få obetald semseter i år. Jag var glad att kunna ta semester sa jag)

Få lön varje månad och gå hem senast kockan fem.


Livet ska nu innehålla annat än plikter och arbete och jag ser fram emot att kanske återigen bli en glad person, kanske, hoppas jag. wink.gif

Livet brukar ju ändra inriktning var tionde år sägs det så nu sklal man väl klara sig tio år igen.
Anki på Öland
Grattis!! Hoppas du kommer att trivas!!
Anki
tettan
grattis, det låter helt fantastiskt, jag vet på ett ungefär vad du har framför dig nu
mamamaggan
GRATTIS Bettson !!!!!!!!!!!!!!!! blomma.gif bravo.gif


Det var ju det vi sa , eller hur ? Inte kan de väl motstå en kvinna i sina bästa år och som har så mycket bra erfarenheter!

Det kommer att gå hur bra som helst !

Hoppas du kommer att trivas !
Netha
Grattis och lycka till med det nya jobbet! blomma.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon