Full version: Förra årets lökar
Ulrikarinaldi
Hej, Jag sparade lite lökar från förra året, krokus, tulpan, och påsklilja. De har stått tort och förhoppningsvis svalt. Vill gärna har tips och råd hur jag ska göra med dem nu? Skulle vilja ha ut dem på balkongen när minusgraderna försvunnit. Kan jag sätta dem i jort inomhus redan nu, eller vad ska jag göra?

Vänliga hälsningar från Ulrika, som är ganska nyintresserad av växter och odling på balkongen
Åsa, mälardalen zon 2
Det är tveksamt om det blir något blommande av de lökarna de borde ha planterats i höstas och sedan fått stå utomhus alla dessa behöver flera månaders vinter efter att de rotat sig för att det ska bli blom, på jobbet får de artificiell "vinter" i kylrum. Vi satte dem i höstas och inte förren nu börjar vi ta fram dem ur kylarna för drivning i växthusen. (+tyvärr gillar ju heller inte påskliljor någon längre tids torrförvaring så det kan hända att lökarna inte ens lever längre).
Solstorm
Jag har planterat tulpanlökar ute i januari, zon 2. Inga problem de blommade fint.
ingrid fuxwall
CITAT (Solstorm @ 20-01-2008, 23:24) *
Jag har planterat tulpanlökar ute i januari, zon 2. Inga problem de blommade fint.

Blommade de samma år?

ingrid
Solstorm
Ja, de blommade samma år. Det var naturligtvis ingen tjäle när jag planterade dem. Minns inte säkert men antar att vintern och kylan kom ordentligt i februari som den brukar göra.
anx
en del av mina påsklilje och krokus lökar har stått i mörk källare sedan i höstas (tog upp en del lökar i höstas då jag har planerat att experimentera lite med att sätta dom i olika krukor). Idag tog jag upp dem och de hade alla grott. Vita var de men definitivt levande:)

Anki
jennyp
jag har också satt "fjolårslökar" i januari/februari och de har blommat samma år. Jag bor i zon 1, det kanske spelar in lite...
Bettis
Jag planterade för två veckor sedan och det hade börjat sticka upp lite grönt från dom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon