noranettan
Jag har inte sett uppgifter om Kerisalo någon annanstans än i det finska pimpinellhäftet. Där står att den kan bli upp till 2 meter (vilket min 2-åring har långt kvar till) och att det är en fyndros från Jorois. Det är en härlig ros (trots angreppen av strit som syns på bilden) Blommorna är stora ~7 cm. Blomman har två varv med kronblad och den doftar ljuvligt. Det roliga med den är blommans skiftningar. Allt från mörkare rosa som bleknar ner till nästan vit. Allt på samma gång.

Anette
Christina i Taxinge~
Ååååå, den har jag på beställning! tongue.gif biggrin.gif
Va fin den ser ut - gillar verkligen när blommorna skiftar färg!

Hoppas stritangrepp hör till undantagen......
svennis
Fin bild Anettte. Roligt med Pimpineller.
Har en sida som jag brukar titta på.
Jag hittar inte ord för att beskriva den.
För er som inte vet. tummenupp.gif

http://www.simolanrosario.com/

Har köpt den från Matti i Finland, kostar inte mycket.
För billig tycker jag.. blush.gif
Anders Roslagen
Ok, en sån också måste man ju ha... Hmm...
:)
mamamaggan
Om ni ännu inte har varit och kollat på Nettans rosor live så tycker jag att ni ska göra det om ni har möjlighet. Helt otroligt är det. Dessutom ett väldigt trevligt bemötande.

noranettan
Vad gullig du är mamamaggan! TACK! Det var på Lands Öppen Trädgård som du besökte mig - väl? Mitten av juli. Vill du (och andra) kika på pimpineller så är midsommarveckan bra - varma vårar även tidigare. Man vet aldrig riktigt med pimpineller.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon