Full version: pumpodling
e_sedell
Ska jag satsa på att sätta mina pryndnadspumpor i komposten från i år eller ska jag sätta dem i varbänken tillsammans med gurkorna?
Almdalen
Jag provade att sätta mina prydnadspumpor i komposten, alla dog så jag vet inte om det är något att rekommendera. Kanske har jag fel, men andra vet kanske? Nu står det nya pumpor i stora krukor och slingrar sig och just i dag finns det femton små pumpor. Vet inte om det var någon bra lösning men den fungerar.
sad.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Själv odlar jag pumpa i den friliggande komposten (blandat trädgårds och köksavfall) och det går utmärkt. Det är dock inte superfärsk kompost utan jag har tagit kompost i luckan i varmkomposten och varvat med trädgårdskompost och så har det fått ligga och vila i några månader innan jag sått fröna när det blivit tillräckligt varmt i jorden på senvåren.
e_sedell
okej, jag tror jag kör på varmbänken. Det är ju jättesmidigt. Jag tänkte göra en riktigt stor en. När brukar man kunna så i en varbänk? Jag tänkte bara på att öven om det är 15 grader i jorden så kanske det blir -10 ute och då borde ju fråsten gå in... Hur mycket håller det emot?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon