Anki V
Jag har en Amsoniasådd (Amsonia tabernemontana) på gång som har stått ute sedan den 16/11. Börjar det bli dags att ta in den? Någonstans har jag läst att de gror bra men växer sakta och på ett annat ställe att de gror långsamt och ojämnt.

Jag vill ju inte att den ska växa mig ur huset men ändå att det ska vara hyggliga utplanteringsbara plantor i början av juni.

/Anki
Christer i Falköping
Såvida du inte bor väldigt långt norrut, tycker jag inte att du skall ta in dem alls. Det blir egentligen bara en massa onödigt arbete, för de skall ju ut sedan igen. Låt dem stå kvar ute så sköter de sig själv så bra så.
Christer.
Anki V
Sundsvall z 4-5 + att min altan ligger mot söder så de blir svåra att passa för vårsol och uttorkning, jag har provat. Jag förgror i sta´n för att sedan plantera ut på landet.

Kerstins koncept att odla under lysrör passar mig alldeles utmärkt laugh.gif Dessutom tycker jag att det är himla kul att ha något att pyssla med.

/Anki
Gåsis
Jag tog nog in mina i februari/mars någon gång och det hade inte gjort ont om just den kommit in tidigare. Det är långsam av sig i starten, växer sakta och behöver nog ett par års ompyssling innan den är redo för rabatten. Oavsett om den kommer in tidigt eller inte. Men när den väl sätter fart går det undan och sen är den helt fantastisk.

/Åsa
Anki V
Tack Gåsis, då ska den få komma in i kväll......det ser lite glest ut under lysrören ännu så länge whistling.gif

/Anki
Gåsis
Kan tänka det ja coolgleam.gif rotfl.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Tog in mina sista v i februari sist -det var lite sent med tanke på att jag börjar i V hus i mars -men där nångång ..
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon