MagganRo
Min son fick låna vår stora röjsåg för att slå gräset på sin äng. Han hade inte blivit tillräckligt varnad att hålla avstånd till buskar och träd. Pinsamt! Hans stora och dyra björk blev snabbt ringbarkad.
Mitt enda råd just då var att sätta på plåster, dvs tejpa runt stammen.
Vet någon om det finns en överlevnadschans för trädet? Läker barken också i den riktningen så att skadan kan överbryggas?? Eller är det bara att plantera ett nytt stort träd. Dom vill snabbt få upp något för tomten är platt och kal.
MagganRo
Hannele
Ta bort tejpen, det blir väl bara röta. Klarar sej trädet, så gör det det utan tejp.
Själv skulle jag fundera på möjligheter att formklippa;
jag har sett väldigt vacker bollformad björ, det tar flera år. Vackert!
Åsa, mälardalen zon 2
Är barken helt avskavd runtom så kommer troligtvis trädet att dö då hjälper inga plåster, majoriteten av transporten av vatten och näring mellan rot och krona sker precis bakom barken så har man skalat av allt har alla transportvägar förstörts. Finns det en del bark kvar så kan det hända att trädet överlever ett tag till. Tyvärr brukar björk vara känslig för att få röta i skador.
MagganRo
Trist.
Trädets omkrets är - var- 20 cm och endast 2 cm bark finns kvar. Han skall ev. försöka göra en bryggympning i morron med bark från en annan björk, men satsar nog på att försöka hitta ett nytt exemplar. Jag har tidigare målat rötställen med Cuprinol på ett av våra äppelträd. Det hjälpte bra mot rötan och läkningen tog verkligen fart! Det kan kanske vara ett sätt att försöka rädda trädet. Vad tror ni?
En formklippt ornäsbjörk på en 10 cm hög stam på en plan tomt ser nog rätt fånigt ut, tyvärr!

MagganRo
Åsa, mälardalen zon 2
Man bryggympar med kvistar inte bark, enbart bark kan man inte ympa.

Såhär kan en bryggympning se ut:


Tyvärr vet jag inte om det fungerar på björk och speciellt inte nu man brukar ju ympa när trädet är i vila och inte under odlingssäsongen.
Hannele
Det kan bli tufft med ympning nu i sommarhettan, grenar utan sav...
Ska bli spännande att höra, om det lyckas.


Många tycker att det alltid är fånigt att göra nåt annorlunda med träd,
jag tycker det är ett bra alternativ - innan man definitivt ger upp.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon