Full version: Haha, testat chilin!
evarina
Min sambo älskar stark mat. Så han fick den stora äran att testa den hemmaodlade chilin. Först bet han av spetsen och tyckte att det smakade ingenting. Så tog han ett rejält bett. Han har nog aldrig sett så rolig ut. Sprang omkring och viftade med armarna och gapade. Så påstod han att smaken bara satt i kärnorna. Så jag pillade ur dessa och så fick han smaka igen. Den här gången skrek han också. laugh.gif
Den chilin var det drag i!

Någon som vet om det går att spara fröna och sätta igen nästa år tongue.gif
/Eva
Ina
Det ska gå om det inte är en så kallad F1-sort. Spara frön och testa om du inte vet ifall det är F1, fröna tar ju inte så stor plats!!!!

Kul med den hojtande sambon!! wink.gif laugh.gif
habanero
Är det inte så att man kan spara fröerna från F1-hybrider också? Med den skillnaden att chilin kan bli helt annorlunda nästa år jämfört med plantan du skördat från i år.

Hettan finns egentligen i köttet där fröerna sitter. Men det är klart, sen sprids det ju. Och vi är nog många som tagit en tugga i spetsen och tyckt att det inte var någon hetta, för att sen få den stora överraskningen. Egenodlad chili är fantastiskt fin!

Hälsningar
Mats
evarina
Möjligt att det är en F1sort, ska kolla. Skadar ju inte att försöka nästa vår...
/Eva
Annki
Sympatiserar med din sambo! Jag gjorde en ovanligt stark kycklinggryta i våras p g a att jag tog fel på chilisorterna. Hade köpt en mixad förpackning med beskrivning på baksidan. Blev inte riktigt som jag tänkt mig! Men nu har jag lärt mig - om fingertopparna blir "russin" när man delar chilin på skärbrädan, ska man inte använda så mycket! rolleyes.gif

Vilken chili är det ni odlar? Jag har sex pigga sorter på gång i balkonglådorna - allt från snälla Anaheim till bitska Habanero - och i år blr det riklig avkastning! tongue.gif
evarina
Får återkomma med det om en månad. Vi har flyttat ut i barack och har alla fröpåsarna i lägenheten.
/Eva
Ina
CITAT (habanero @ 02-08-2003, 11:35)
Är det inte så att man kan spara fröerna från F1-hybrider också? Med den skillnaden att chilin kan bli helt annorlunda nästa år jämfört med plantan du skördat från i år.

Hettan finns egentligen  i köttet där fröerna sitter. Men det är klart, sen sprids det ju. Och vi är nog många som tagit en tugga i spetsen och tyckt att  det inte var någon hetta, för att sen få den stora överraskningen. Egenodlad chili är fantastiskt fin!

Hälsningar
 Mats

Det är precis som du säger, Mats!
Klart att man kan så fröna även om de kommer från en F1-hybrid. Men man kan inte veta säkert vad man får för sorts chili då.

Ina rolleyes.gif
Almdalen
Min chilli är det också drag i, vet inte vad för sort den kommer från en jag köpte på ICA som vi tyckte var god( tips från någon av er här på odla). Nu sparar vi fröer från de vi tycker är bäst för att sätta tilll nästa år. Jag hade inte trott att det blev så många plantor och att det blev så mycket på dem. Det är snart dags att göra något åt överskottet.
biggrin.gif
Ingrid på Västkusten
Om man hittar en F1 man gilalr i chile-världen kan man köra en dehybridisering på den :-) så kan man spara frön och dela med sig av dem också :-))))
det fungerar bra i just chile-världen!

Hälsar ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon