Full version: Torvblock
krellus
Hej, jag och min fru gjorde ett sent höstprojekt och "skapade" några nya rabatter.
Vi halverade torvblock på längden och gjorde en "gång" med hög kant av dessa.

Jag har aldrig använt mig av torvblock. Blir det automatiskt mossa(efter ett tag) eller bör man "sticka in"/plantera
något även i blocken?

Ska man hellre satsa på lågväxande som hänger över och täcker kanten?

Tacksam för tips.
Jan Lindgren
Hej!
Det blir ofta mossa så småningom men det är betydligt roligare att plantera massor av små surjordsväxter i blocken. Planterar du inte något så finns det stor risk att koltrastarna förstör blocken. Torvträdgårdsägarens favoritsång är Bye bye blackbird.
MVH
Jan Lindgren
Gunilla T
Hej Jan

Kan du inte ge några förslag på växter som går att plantera direkt i torvblocken?

//Gunilla
Jan Lindgren
Hej!
Jag gillar rhododendron så R. calostrotum ssp keleticum radicans är nog den lägsta rhoddis som finns. R. fastigiatum SBEC 0804 är låg och den härdigaste fastigiatum jag har provat. Ljung är underbart. Calluna, Erica, Bruckenthalia, Phyllodoce, Cassiope, Daboecia.
Det finns olika storlekar på ljung så man kan välja. Lingon: den amerikanska varianten Minus som är låg och kompakt. Arcteria nana. Phylliopsis. Gaultheria. Gaylussacia. Tranbär. Vaccinium praestans. Vaccinium angustifolia. Det var lite exempel på vedartade växter. De flesta perenner går förvånansvärt bra i torvblock så det är bara att prova. Har du bra klimat så prova Pleione limprichtii. Shortia uniflora gillar jag. Soldanella är inte heller dum. Ramonda, Haberlea, Gentiana sino-ornata hybrider det finns massor. Jag har även hört folk som odlat Lewisia med framgång i torvblock. Har man växter som sprider sig i torvrabatten så brukar de växa ut i blocken. Frön gror också alltför bra i blocken. Det brukar dyka upp diverse små rhododendronplantor och ljungplantor lite överallt. Börjar du leta efter växter som kan trivas så finns det nog inget stopp. Det är bara att försöka.
MVH
Jan Lindgren
Lotta i Gbg
Det handlar nog också om hur du har det på din tomt. Står torvblocken i full sol, så är det ju annorlunda mot om de står halvskuggigt/skuggigt. Hos mig satte det omedelbart igång att växa saker i torvblocken, som var genomblöta och som jag har i halvskugga/skugga. Annars tycker jag att lingonet 'Minus' är väldigt fint i dem.
Lady Hamilton
All åkerbär trivs också i torv block smile.gif
Gunilla T
CITAT (Jan Lindgren @ 11-01-2008, 20:54) *
Hej!
Jag gillar rhododendron så R. calostrotum ssp keleticum radicans är nog den lägsta rhoddis som finns. R. fastigiatum SBEC 0804 är låg och den härdigaste fastigiatum jag har provat. Ljung är underbart. Calluna, Erica, Bruckenthalia, Phyllodoce, Cassiope, Daboecia.
Det finns olika storlekar på ljung så man kan välja. Lingon: den amerikanska varianten Minus som är låg och kompakt. Arcteria nana. Phylliopsis. Gaultheria. Gaylussacia. Tranbär. Vaccinium praestans. Vaccinium angustifolia. Det var lite exempel på vedartade växter. De flesta perenner går förvånansvärt bra i torvblock så det är bara att prova. Har du bra klimat så prova Pleione limprichtii. Shortia uniflora gillar jag. Soldanella är inte heller dum. Ramonda, Haberlea, Gentiana sino-ornata hybrider det finns massor. Jag har även hört folk som odlat Lewisia med framgång i torvblock. Har man växter som sprider sig i torvrabatten så brukar de växa ut i blocken. Frön gror också alltför bra i blocken. Det brukar dyka upp diverse små rhododendronplantor och ljungplantor lite överallt. Börjar du leta efter växter som kan trivas så finns det nog inget stopp. Det är bara att försöka.
MVH
Jan Lindgren


Tack Jan

noterar dina växtförslag för att ta med mig när jag går på växtjakt i vår. Jag gissar att de småväxande Rhodona inte finns i vanliga plantskolor utan man får väl leta på växtmarknader...synd att du bor så långt borta.
Sailor Pluto
Om man är speciellt ute efter mossiga torvblock snabbt så kan man slabba på en blandning av filmjölk och vatten. Mums för mossan tydligen smile.gif . Det fungerar förresten på vanliga lerkrukor också.
Cilla
Jag har björkplantor i mina torvblock, mycket lätta att dra upp där från frö...
Mycket kan välla över och skyla blocken, alla något högre marktänkande växter. Vintergröna Vinca minor eller major gör det snabbt och vintergrönt t ex. Marktäckare med revor som rotar sig själva trivs bra om torven hålls lite fuktig - revande smultron och jordgubbar t ex.
krellus
Tack för alla tips, nu har man lite att "planera" inför våren rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon