Full version: Nu så är det klart!
Irene_L
Så här ser det ut där mina sådder kommer att få växa:
http://blomster.tradgardsblogg.se/12111/
EKLO
Det ser fint ut! En fråga från en novis bara (jag har inte förkultiverat, men tänkte göra det lite i vår för första gången): Avger inte lysrör någon som helst värme upp till frösådderna på hyllan de är fästade under?

Och en fråga till: Har du köpt lysrören med vanliga väggkontaktsladdar, eller har du varit tvungen att själv ordna med sladdarna?

mvh Eklo
Irene_L
Nej det blir inte någon värme upp till sådderna på hyllan.

Lysrören var med färdiga kontakter så jag har inte behövt göra nått. Bara sätta i kontakten tummenupp.gif Sen har jag en timer som stänger av lysrören på natten.
EKLO
Fantastiskt - bara att börja planera och köpa lysrör alltså. Tack för svar!
mvh Eklo
Magdis
Åh vilken bra hylla! Tänk om jag kunde åstadkomma nåt liknande...
Floppy
Så här såg min hylla ut från förra säsongen...
Då satt lysrören i mitten på varje hylla men nu är det fixat så de sitter på ytterkanten av hyllplanen....
Kartonger duger mycket bra...men jag fick lite platsbrist och var tvungen å kasta dem när de inte användes längre...jag skulle vilja ha frigolitbitar istället men jag vet inte hur man ska skära i det utan att det blir smuligt...så nu blir det till att försöka samla kartonger igen...
[attachment=11495:blomhylla.jpg]
HelenN
Perfekta hyllor, då ska jag banne mig osså göra ordning en sån, måste ju va perfekt.
Alba
CITAT (EKLO @ 10-01-2008, 12:27) *
Det ser fint ut! En fråga från en novis bara (jag har inte förkultiverat, men tänkte göra det lite i vår för första gången): Avger inte lysrör någon som helst värme upp till frösådderna på hyllan de är fästade under?

Och en fråga till: Har du köpt lysrören med vanliga väggkontaktsladdar, eller har du varit tvungen att själv ordna med sladdarna?

mvh Eklo



Här kan du läsa mer om rör.

Visst var det så att det är kallvita rör man ska köpa......minnet är bra men kort. giggle.gif
sqrulan
bravo.gif Imponerande och intressant,jag skulle behöva extra plats i vår.Jag började samla på porslinsblommor våren
-07 så all plats för frösådd är minimerad.Jag har ju en kall källare med 10 plus grader men hur i himmelen ska man få
fast lysrör i taket/cementen?Ibland så behöver även jag en karl??!! blush.gif
Floppy: Så underbart det ser ut,bra ide.
ingrid fuxwall
CITAT (Irene_L @ 10-01-2008, 12:24) *
Så här ser det ut där mina sådder kommer att få växa:
http://blomster.tradgardsblogg.se/12111/

Tack snälla!
Var just de bilderna jag kom ihåg men inte tänkte jag på att söka på hylla blush.gif
Man behöver alltså två lysrör per hylla?

ingrid
Irene_L
På en hylla har jag 2 lysrör. Det tycker jag ger det bästa ljuset! tummenupp.gif
På den nedersta hyllan har jag bara en snett över och det funkar så där...2 är bäst.
Lillja
Jag har mina sådder i min utehall där kan jag ha
15-18grader har tre hyller den översta syns inte,
tyvärr blir det nog trångt i vår.
Lady Hamilton
Snyggt Iren! tummenupp.gif Har missat denna tråsd av någon anledning därför har jag inte kunnat svara förrens nu......
Krolliljan
Denna tråden har jag också missat.
Så fin hylla. tummenupp.gif
g.gif Var skulle jag kunna ha en sådan?
Åsa zon 3
Åh vad fint! Det ser perfekt ut! tummenupp.gif
Ciczi
Snyggt Irene...

tror att jag kommer att norpa din idé. Det har du väl inget emot? shy.gif

Cizci
Irene_L
Så kul att ni gillar min hylla. thanks.gif Den är faktiskt toppen och tar väldigt liten plats. Jag har min i köket. Där är det inte svalt men det funkar okey ändå. yes.gif

Ciczi....det är klart att du får göra lika. Det är ju det som är så bra...att man kan ge och få idéer här på Odla. tummenupp.gif
Phatphil
Såhär blev min hylla:
http://img137.imagevenue.com/img.php?image...5_122_998lo.JPG
http://img124.imagevenue.com/view.php?imag..._122_1059lo.JPG

En billy bokhylla från Ikea + 2 Lysrörsarmaturer från jula!
Felicia
Min sambo var faktiskt och köpte en lagerhylla till mig förra veckan då jag hade småpratat lite om det. Har förut tagit in ett extrabord plus att jag använt typ halva köksbordet whistling.gif
Ifjol höll han på att undra ifall vi skulle börja äta på vardagsrumsbordet istället crazy.gif så jag förstår att han var snabb på att köpa hyllan när jag förde det på tal naughty.gif
Nu återstår lysrören, tycker det verkar så himla dyrt överallt men på Jula har jag inte kollat. Nån som har nåt annat tips på var man kan hitta billiga lysrör?
Åsa zon 3
Om det är själva lysrören du undrar över så köpte jag mina på Biltema för 29 kronor styck. Armatur vet jag inte, jag stal mina från min man som hade över i garaget naughty.gif Lycka till!
ohlson
Fördelen med en lagerhylla är att när solen börjar komma ute så kan lagerhyllan ställas vid ett fönster eller som hemma hos mig vid en balkongdörr.
Då får man både sol samt extraljus med hjälp av ljusrören.
Azola
Det blev ju jätte snyggt och bra, tack Irene ! Ska nog bli en sådan här också bara vindsrummet blir klart. smile.gif
Helen i Piteå Zon 5
Jättefina hyllor ni har till plantorna smile.gif där växer det fint under lysrören yes.gif
Monica E
[attachment=13050:lysrör_004.jpg] så här ser mina hyllor ut.Ikea hyllor och lysrör som min sambo fått på ett bygge.. perfekt men snart fulla..
Felicia
CITAT (Åsa zon 3 @ 07-02-2008, 10:43) *
Om det är själva lysrören du undrar över så köpte jag mina på Biltema för 29 kronor styck. Armatur vet jag inte, jag stal mina från min man som hade över i garaget naughty.gif Lycka till!

Nja, det var nog själva armaturen jag tänkte på. Tänkte jag skulle hitta nån enkel och billig modell. Synd att inte min sambo har nåra över också för då hade jag ju norpat dom förstås naughty.gif
Irene_L
CITAT (Monica E @ 08-02-2008, 09:24) *
[attachment=13050:lysrör_004.jpg] så här ser mina hyllor ut.Ikea hyllor och lysrör som min sambo fått på ett bygge.. perfekt men snart fulla..


Ser jättefint ut!! tummenupp.gif Där ryms det en massa sådder!! Men visst är det konstigt...det blir platsbrist ändå. giggle.gif
lyckero
Vilka fina hyllor ni har!
Tänkte också planka den idén, och ställa i övre hallen där det är ca 20 grader. Tror ni inte att tomatplantorna kommer att må bra där?
Jag har även lysrör i källaren, men just nu är där bara 11 grader varmt, och det känns så oekonomiskt att sätta in en värmefläkt, då fönstrena är helt oisolerade enkelglas.
Och det är väl inte så konstigt att det blir trångt. Man "glömmer" ju varje gång hur stor plats plantorna tar när de omskolats färdigt...
Och så räknar man kanske med ett visst svinn också.
Lyckero
Jonas70
Två lysrör per hylla är nog bra att ha. Det finns armaturer med dubellrör. Så satsa på sådana!
Ibland kan man komma över billiga på någon återvinningsstation eller på byggmarknader med begagnade grejer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon