jureit
Vi håller på och planerar lite kring altanen och vill ha en "odlingsbinge" på 1,5 x 1,5 meter eller så alldeles intill altandörren. Tanken är att där skulle man kunna odla sådant man kanske vill ha i matlagningen och då blir det käckt att ha det nära till hands.

Bara en liten praktisk detalj, vad växer i det läget vi har där? Platsen är närmast i nordvästläge och solen kommer väl insmygande där vid 14-tiden eller så.

Är det någon ide?
Åsa, mälardalen zon 2
Visst kan det vara lönt det blir ju ändå en hel del sol ifall den kommer runt kl. 14. Olika bladväxter brukar inte behöva ha gassande sol hela dagen så kanske lite olika sorters sallat, mangold och liknande kan fungera. Tror även persilja och dill kan fungera + sockerärtor. Även bönor kan fungera i ett läge med eftermiddagssol + kvällssol, åtminstone fungerar det här hos mig.
jureit
Men det låter ju alldeles utmärkt ju! Blir kanon med lite sallad, dill och persilja.

Tackar.

Kan inte låta bli att fråga om det finns fler förslag på saker som skulle kunna trivas? Jag är ju fullständig novis på det här.
Ingrid på Västkusten
Jag skulel testa det mesta faktiskt - 1400 är ju iofs sent men hur länge till har Du sol på den då?
Jag skulle se till att odlingsbingen(kanske en pallkrage elelr två?) var rejält upphöjd så att jorden värmdes på ett bra sätt - detta hjälper också till en del att komma upp ifrn backen när det gäller solljus.

Hälsar ingrid
jureit
Den har solljus fram till runt 22 eller så på kvällen så på så vis är det nog inget problem.

Kommer bygga upp den med murad Lecasten som jag sedan kommer att putsa. Höjden kommer att bli ca 120 cm över mark . Nu kommer den väl visserligen skuggas av altanen upp till ca 80 cm över mark, men å andra sidan så är ju husväggen precis bakom vilken gör det klart behagligt i solväggen framåt kvällen.

Hur som helst så var jag och handlade Leca idag så nu lär det bli så. Sedan får vi se om något vill växa där oxå...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon