Full version: Stickling av oliv.
mamamaggan
Tänkte ta stickling av mitt olivträd. Har sökt och funnit en del råd här på Odla. Men , har inte hittat något om någon som lyckats. Finns det någon här som gjort det och som kan ge mig råd.
KURT
Det verkar variera endel, alla sorter verkar inte lika lätta att föröka med sticklingar:

http://www.oliveoilsource.com/propagating_olive_trees.htm
mamamaggan
Nej det är ju det jag har förstått. Därför efterlyser jag någon som lyckats som kan ge mig råd.

Tack för länken !
MariaS
Jodå, det går. Men det tar tid, låååång tid. Jag tog mina sticklingar tidig höst. (Mitten på september) Satte dem i såjord blandad med torv och glömde bort dem bakom växthuset. I januari, strax innan vintern kom ordentligt, hittade jag dem och tog in dem i växthuset (+10) Där fick de stå i ett mörkt hörn för sig själva. När jag i april skulle plantera tomaterna, tänkte jag "att nu åker de ut". Då hade de första rottrådarna börjat visa sig. Sticklingarna är nu två år gammla och är fortfarande lika långsamma.

[attachment=11409:P1080001.JPG]

Bilden är liggande...
Bassam
Hej
Jag var i Aleppo på sommar och besökte min syster som bor i Byn där, nästan alla bönder i by börja öka oliv från sticklingar som ta när de beskärde oliver under början av sommar, det är viktig vad de gör:
1 de byggde varm växt hus.
2 de hämtade svarta små påsar som fyllde dem gödsel,
3 de behandla sticklingar med( rothormon),
4 ställa påsarna i väx hus,
Obs : de ta ingen lång tid att rota sig. ( rotshormon kan man köpa på vanliga blomster affär i Danmark), det är konstig var långa med många blader.
Lycka till
H: Bassam

KURT
CITAT (Bassam @ 08-01-2008, 17:31) *
Hej
Jag var i Aleppo på sommar och besökte min syster som bor i Byn där, nästan alla bönder i by börja öka oliv från sticklingar som ta när de beskärde oliver under början av sommar, det är viktig vad de gör:
1 de byggde varm växt hus.
2 de hämtade svarta små påsar som fyllde dem gödsel,
3 de behandla sticklingar med( rothormon),
4 ställa påsarna i väx hus,
Obs : de ta ingen lång tid att rota sig. ( rotshormon kan man köpa på vanliga blomster affär i Danmark), det är konstig var långa med många blader.
Lycka till
H: Bassam


Varför gödsel? Sticklingar har väl inget större behov av näring innan de bildat rötter?
mamamaggan
Tack för era svar!

Få se nu , om jag fattat rätt , så ska jag

- ta en stickling precis som vanligt ( ta bort nedersta bladen o sv ) och gärna skrapa lite på " barken"

- behandla den med rothormon och sätta den i såjord-torv-ev gödsel

- gärna ställa den i växthus

- ha en plastpåse om plantan


Om jag fattat rätt hur du gjorde MariaS så stod den ute under hösten d v s ganska kyligt och fick sedan komma in i c:a 10 grader.

Jag vill ta sticklingar nu, mitt träd har börjat komma med nya blad. Tror ni att det blir OK att ställa den på min vinterbonade balkong/blomsterrum där det är 15 - 19 grader.

Ska jag ställa den under belysningen direkt? Har lysrören igång 14tim/ dygn just nu.
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 08-01-2008, 18:34) *
Jag vill ta sticklingar nu, mitt träd har börjat komma med nya blad. Tror ni att det blir OK att ställa den på min vinterbonade balkong/blomsterrum där det är 15 - 19 grader.


ska du ställa moderplantan där eller ev sticklingar ??

15-19c är ingen vintervila för oliver .
mamamaggan
CITAT (flaxss @ 08-01-2008, 18:36) *
ska du ställa moderplantan där eller ev sticklingar ??

15-19c är ingen vintervila för oliver .


Nej det vet jag. Men nu har den börjat växa så................ Fick trädet i slutet av december så det har nog inte haft någon vintervila alls. Trädet står på balkongen/blomsterrummet just nu.

Det var sticklingen jag tänkte ställa under lysröret.


Karin M i zon 5-6
Hej Mamamaggan och ni andra!
Jag har haft samma fråga angående olivsticklingar och nu har jag fått ett "lovande" tips som jag också ska prova. När jag hörde mig för om tips, var just rotningsextrakt ett förslag, men medlet salufördes inte längre. Jag fick då tipset att prova med några sönderklippta videbitar (salix ?) i vattnet med sticklingarna. Salixen/videt innehåller ämnen som ska vara rotningsbefrämjande... Skulle det kanske vara nå't att prova? Jag har alltså inte testat själv, det blev liksom inte av eftersom jag var tvungen att kasta mina skott.
//Hälsningar Karin
mamamaggan
Det skulle kanske vara något att prova. Har tänkt ta iaf två sticklingar så då kan jag ju prova olika metoder.

Tack!
MariaS
Jag använde inget rothormon alls. Däremot bör du tänka på att ditt olivträd behöver en rejäl frostknäpp, för att sätta blom. Din veranda är aldeles för varm och då skjuter oliven bara skott, blir lång och gänglig.
Om jag vore som du, skulle jag ta skotten och sen sätta ut "mamman" ute igen. Var inte rädd. Oliverna tål ner till -10 utan problem, men låt den åtminstone få några dagar ner till -5, så ska du se att det händer saker.

Så här såg min mamma ut för en vecka sen.
[attachment=11451:Olea_europaea_5.1.jpg][attachment=11452:Olea_europaea_3.1.jpg]

Med frukter och nya blommor på.

Den står i källaren nu med +16 som varmast och extra belysning. Så snart det börjar gå mot vår igen, åker den ut.
mamamaggan
Tack MariaS!


Då tar jag mina sticklingar och sedan åker mamman ut till sommarstugans inglasade altan som håller ett par grader varmare än ute.
Spännande att se om den kommer att blomma sedan när jag tar hem den igen. Hur länge tror du den behöver ha kyla?
MariaS
Min stod ute tills veckan före jul. Den har altså fått ca 10 nätter med frost. Sen har den stått inee i två veckor innan den började blomma.
Bassam
Hej
Jag tycker att säga när jag var hos min syster i Alepo, hon märkte att grannar som rot sticklingar, deras sticklingar var mycket bättre än min syster sticklingar, så hon börjat sökte efter orsaken som hittat svar på slutet, att de sätta deras sticklingar i gödsel.
Obs: jag köpte tio rotsticklingar från Plantagen på somras, när jag velat plantera dem, jag märkte att de hade mycket fina rötter plus att de sätta bara i gödsel ingen mera.
Lycka till
H:Bassam
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 09-01-2008, 13:09) *
Min stod ute tills veckan före jul. Den har altså fått ca 10 nätter med frost. Sen har den stått inee i två veckor innan den började blomma.


min står än ute den jag har i kruka , den på friland har skydd . så visst vill dom va ute
Alexander-VG-zon3
CITAT (mamamaggan @ 09-01-2008, 13:06) *
Tack MariaS!
Då tar jag mina sticklingar och sedan åker mamman ut till sommarstugans inglasade altan som håller ett par grader varmare än ute.
Spännande att se om den kommer att blomma sedan när jag tar hem den igen. Hur länge tror du den behöver ha kyla?


den behöver kyla men också frost , kyla är när det är över 0c och under +10c , frost är när det går under 0c och blir minus . oliver behöver frost för att blomma bra , så du tar ut den tidig vår i skuggan sätter den sen soligt och har den ute ett par frost nätter och sedan svalt runt 0c +10c och ljust inne . en vecka med -1c -5c räcker för att den ska blomma . annars kan du som sagt ha den ute så länge det inte går under -5c . en del oliver dör vid -6c -8c -10c om det är fuktigt och blött och en del tål lägre än så neråt -15c .

jag hade en oliv som var död vid -6c och sen har jag en som klarat -12c utan skador . har även oliver på friland alltså odling åretrunt med oliver ute .och jag skyddar mina när det går under -5c -10c beroende värdelek .
KURT
Är det verkligen frost i Californien, Nordafrika resten av mellanöstern, och alla andra ställen där man odlar oliver?
MariaS
CITAT (KURT @ 09-01-2008, 14:47) *
Är det verkligen frost i Californien, Nordafrika resten av mellanöstern, och alla andra ställen där man odlar oliver?


Jo faktiskt. Det kan tom snöa i Israel och snön lägger sig, vet jag. Det är inte mycke eller länge, men frost och snö förekommer varje år även i dessa trakter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 09-01-2008, 14:51) *
Jo faktiskt. Det kan tom snöa i Israel och snön lägger sig, vet jag. Det är inte mycke eller länge, men frost och snö förekommer varje år även i dessa trakter.


håller med maria , det är oftast -1c +5c i san sanfransisco ( hmm när jag va 12kunde jag stava till detta )

plus i los angeles är det ockås frost ibland och många nätter på +5c .

så ja kurt hela medelhavs området kan få strängfrost på vintern inte äns södra spaniens kust är frostfria under stränga vintrar och madrid där man odlar mycket oliver har frost ner till -10c -5c .

CITAT (KURT @ 09-01-2008, 14:47) *
Är det verkligen frost i Californien, Nordafrika resten av mellanöstern, och alla andra ställen där man odlar oliver?


här kan du se californiens lägsta mini temp på vintern

http://www.usna.usda.gov/Hardzone/hzm-sw1.html

rätt kyligt ,, och läs gärna på smhi här kurt ,, http://www.smhi.se/cmp/jsp/polopoly.jsp?d=5236

sen klicka över världen , under den kallaste vintern kan du hålla koll på rom,madrid,los angelses m.m. så ser du att där är kallt .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon