Full version: Perenner
ohlson
Har för första gången provat så perenner, såsom olika akleja, vallmo osv. Sått enl. anvisning samt låtit stå inne i värmen i 2 dygn.
Nu till problemet;
Var är det bäst att ställa mina backar med krukor?
Skyddat läge någonstans i trädgården, ex. mot en vägg? Eller i mitt kall-växthus och lägga lite löv över?
( Har just nu satt backarna i växthuset och lagt fiberduk över. )
Tips mottages gärna.
MariaS
Du behöver inte täcka sådderna om de står i växthuset. Där står de redan skyddat. Däremot är det bra att använda plastpåsar runt, för att bevara fuktigheten.
Kika i denna tråden får du se. "Blir det här rätt nu? Så kallgroende och ställa ut... " under samma forumrubrik.
ohlson
Tack. Jag ska läsa igenom dessa trådar.
kerstin z5-6
Heja Olsson smile.gif
tänk på att de du har i växthuset är inte mer skyddade för kallgrader än de som är ute - de är även torkkänsligare
Jag har sällan något där -men vet att många har det
jag har ju snö att stoppa dem under eller kylen .Så jag håller med
Vilken vallmo ska du så?
ohlson
Har tänkt på att de blir mer torkkänsliga: får väl skotta på dem lite snö i så fall.
Jag har blå bergsvallmo, engelsk vallmo, dwarf allegr( röd vallmo), burnt orange samt singel lilac.
Har inga sedan tidigare så hoppas att någon sort ska ta sig. Vet att jag kanske måste vänta tills nästa sommar för blomning.
Karin M i zon 5-6
Hej Ohlson!
En annan sak med att ha fröna i växthuset - förutom att de är köld-/ torkutsatta - är att man, som jag, kan få "oväntat besök"... Och min gäst ville INTE ha Gev....kaffe, utan smaskade gladeligen i sig alla mina perennsådder - utan att genera sig! Hoppas det smakade - för det var det sista han eller hon åt i detta jordelivet!
En liten tanke alltså... Möss, sorkar och råttor letar runt efter mat och kommer gärna in i ostörda växthus och finns där godsaker kalasar de gärna på det du bjuder på om du inte skyddar fröerna på något sätt!
Lycka till! Hoppas att du slipper göra mitt misstag! wink.gif
//Karin
kerstin z5-6
Du får vänta ett tag innan dina vallmo gror för ingen av dem är behov av kyla.
ohlson
Ställer ut dem istället på skyddad plats.
Har sått hälften av vallmofröerna ute samt ska så inne under lysrör.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon