Margith
I soptunnan för komposterbart får jag bara slänga matrester och hushållspapper. De ska samlas i speciella papperspåsar.
Varenda vinter när det blir minusgrader fryser de här påsarna ihop och fastnar i tunnan ranting.gif
Jag tycker att jag har provat allt: tidningar i botten av tunnan och i botten av påsarna, jag försöker att få så mycket vatten som möjligt att rinna av innan jag slänger det, jag har tom (förra vintern) låtit påsarna stå på bron och frysa till lite innan jag slängde de i tunnan. Det resulterade i att jag fick plocka gamla kotlettben och frusen sallad från hela garageuppfarten sick.gif Jag skyllde på skatorna, min man trodde mer på räven.

Är det bara jag som har det här bekymret?
Gör jag nåt fel?
Nån som har nåt tips?
KURT
Det finns väl helt täta komposterbara plastpåsar? Jag har aldrig sett någon använda papperspåsar för kopostmaterial, då rinner det ju ut redan inne och på vägen ut?
Betty
Jag hade liknande problem förut när vi hade papperspåsar till bruna tunnan, utom det där med kotlettbenen då... vi äter inte kotletter whist.gif . Men sen ett par år tillbaka har vi en sorts komposterbar plastpåse, Biobag, på rulle i stället och den funkar problemfritt.
[attachment=11368:kompostpåse.jpg]
Hör av dig till kommunen, de kanske byter till plastpåse om tillräckligt många klagar.
Magdis
Vi har också bruna papperspåsar som vi komposterar i och dem får vi från kommunen. Jag har samma problem med att det fryser fast i botten. Nu har de dessutom fått för sig att de ska spara pengar genom att inte hämta komposten oftare än var 4:e vecka här under vintermånaderna, vi får väl se hur det blir när det töar o fryser om vartannat som det ju gör häruppe numera. Det kanske blir en ny Digerdödsepidemi av alla råttor som kommer lockas hit. blink.gif
Margith
En komposterbar plastpåse skulle ju onekligen vara den ultimata lösningen.
För JA Kurt, det rinner igenom redan inne, om du inte är snabb nog ut med pås-eländet angry.gif Men det försöker jag att ta med gott mod; köksmattan behövde nog tvättas och hallgolvet behöver alltid skuras crying.gif
Nu vet jag att jag läst någonstans att jag inte får använda andra påsar än de här bruna papperspåsarna som kommunen tillhandahåller.
Men du Betty bor väl i krokarna av mig?
Era Biobag-påsar, är det kommunen som förser er med dem?
Duger det med komposterbara plastpåsar hos dig, borde det väl duga i min kommun också? g.gif
Var får man tag på komposterbara plastpåsar?
titti49zon6
Vi har bara haft Bio-Bag påsar här hos oss och vi har haft komposttunnan i flera år. Det är kommunen som delar ut påsarna, dom kommer i brevlådan 1 gång per år och om dom inte räcker så kan man hämta fler rullar hos kommunkontorets växel.
Jag har aldrig haft besvär med att dom fryser fast däremot att dom är ganska sköra så kotlettbenen får du sätta i dubbla påsar crazy.gif
Betty
Kommunen håller med både påsarna och behållare till dem, en grön liten sak med lock som man fäster på insidan av sopskåpsdörren
[attachment=11369:2008_01_06_005.jpg]


Edit. Upptäckte nyss en webadress på locket till behållaren: www.biobag.no
Kakaduan
Det finns komposterbara "plast"-påsar att köpa på t.ex Clas Ohlsson. Vi använder dem i vår egen varmkompost. Enda nackdelen är att de är lite tunna så att det går lätt hål på dem, men det är ett litet problem tycker vi. De är gjorda av någon sorts majsstärkelse. Kan du inte lägga maten i en sådan och sedan i papperspåsen? Den är ju också komposterbar och borde få följa med i papperspåsen. Verkar helt galet med "kaka på kaka", men...

Bäst är nog att gå ihop några stycken och skriva till kommunen. Förklara sakligt problemet och kom med förslag på lösning. De är ju skyldiga att svara er i alla fall.

Kakaduan
Margith
Tack för hjälpen allihop!
Era svar fick mig att lyfta telefonluren och ringa kommunen.
De har på försök de här plastpåsarna i några bostadsområden här för att kolla hur de fungerar i återvinningsanläggningen sedan.
Men jag (som naturligtvis bor på "fel" bostadsområde) kan köpa de här påsarna hos kommunförrådet smile.gif
Påsarna skulle vara gjorda av nedbrytbar majsstärkelse, eller nåt sånt...
Kanske kan vara ett tips för dig också Magdis?
Att tunnan bara töms var 4:e vecka låter ju som en mardröm!
Jag ska inte berätta för dig vad jag har hittat i vår tunna framåt vårkanten, när det äntligen har tinat upp sick.gif

Redigerat nu när jag såg ditt svar Kakaduan. Clas Ohlson var ju ännu bättre förslag, de hade lite mysko öppettider på kommunförrådet.
Tack alla igen blomma.gif
Magdis
CITAT (Margith @ 07-01-2008, 13:17) *
Att tunnan bara töms var 4:e vecka låter ju som en mardröm!
Jag ska inte berätta för dig vad jag har hittat i vår tunna framåt vårkanten, när det äntligen har tinat upp sick.gif

Blääää! sick.gif Man kanske måste utrusta sig med hagelbössa när man ska öppna soptunnan framåt våren då. Bäst att kontakta Anticimex i god tid.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon