Full version: Zizyphus jujube
xenyen
Hej!

Jag är är en nybörjare i trädgården, och letar nu överallt efter zizyphus sticklingar / små växter för att odla hemma.

Är det någon som vet var man kan få tag i det, här i Sverige eller i Europa? Jag letar efter zizyphus jujube / zizyphus spinus christa /zizyphus mauritania.. alla är av intresse.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/406

Tacksam för tips!
Christer i Falköping
Kan inte hjälpa dig med det tyvärr. Men du kan ju alltid så frö, finns på Impecta. Men glöm deras såråd. Fila med skalet så mycket som möjligt, lägg i ljummet vatten ett par dagar och så dem inne. Undervärme krävs. Då gror den snällt inom några månader.
Christer.
xenyen
CITAT (Christer i Falköping @ 06-01-2008, 14:50) *
Kan inte hjälpa dig med det tyvärr. Men du kan ju alltid så frö, finns på Impecta. Men glöm deras såråd. Fila med skalet så mycket som möjligt, lägg i ljummet vatten ett par dagar och så dem inne. Undervärme krävs. Då gror den snällt inom några månader.
Christer.


Tack för tipset, Christer. Sidan visste jag inte om. Jag beställer nu frön till att börja med Ska ha dina anvisningar i tanken. Har du provat att odla ziziphus? Jag är i Örebro, zon 3-4. Verkar som det går, ifrån det jag läser, om inte uteväxt då som bonsai...

Håller utkik efter växter också. Det är nämligen löv som jag vill ha, av medicinska skäl..

mvh

Xen
Christer i Falköping
Har två små plantor här hemme just nu. Hade haft fler om jag inte klantat mig när de var nygrodda. I tio år har jag följt såanvisningarna från Impecta, som hävdar att de skall stratifieras, men aldrig lyckats. Men så tänkte jag efter och insåg att de flesta av ziziphusarna växer i väldigt varma klimat och gjorde då tvärt om. Så fint de grodde då biggrin.gif
Lycka till!
Christer.
P.S. Det var ett mindre helsike att fila ned kärnorna. De är hårda och tjocka som skam! D.S.

På vilket sätt är löven bra medicinskt?
xenyen
CITAT (Christer i Falköping @ 07-01-2008, 18:39) *
Har två små plantor här hemme just nu. Hade haft fler om jag inte klantat mig när de var nygrodda. I tio år har jag följt såanvisningarna från Impecta, som hävdar att de skall stratifieras, men aldrig lyckats. Men så tänkte jag efter och insåg att de flesta av ziziphusarna växer i väldigt varma klimat och gjorde då tvärt om. Så fint de grodde då biggrin.gif
Lycka till!
Christer.
P.S. Det var ett mindre helsike att fila ned kärnorna. De är hårda och tjocka som skam! D.S.

På vilket sätt är löven bra medicinskt?


Hej, Christer.

Det har du rätt i, jag googlade lite och det framgår att man inte ska stratifiera dom, och att frön ska filas, som du sa. Vi får se hur jag klarar det. Det verkar att det finns många som odlar ziziphus i bl.a. USA. Jag får hem förhoppningsvis 10 st. frö, och ska prova med bonsai odling och som krukväxter.

Man bruka prata om frukten som är bra. I Indien/Pakistan använder man den som antiseptic, astringent, cleanser.. innan man hade såpa så använt man jujube, som hette "ber".

Man har också hört av lärda folk att den kan tvätta bort den "onda ögon" eller svartmagi, om man är lätt påverkad av andra folks energi...
Christer i Falköping
Ja onda ögon vill man ju inte ha riktade mot sig biggrin.gif Får använda bladen som tvål då. Vet man bara hur man gör, så finns det ju mängder med nyttiga växter som de använde förr. Jag kommer att ha mina i större krukor, men inte som bonsai.
Christer.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon