Kathy


Om en person köpt delar som egentligen ska vara till något annat och designat en ny produkt av delarna, hur skyddad är då den designade idén/produkten?
Alba
Oavsett om det är den första tillverkaren eller tillverkaren som använt sig av delar och skapat en produkt måste nog ett patentskydd finnas registrerat för att det ska gå att hävda rätten till produkten.
Det ska nog finnas klart uttalat att det inte får användas för annat än det avsedda.
Kathy
CITAT (Alba @ 30-12-2007, 13:13) *
Oavsett om det är den första tillverkaren eller tillverkaren som använt sig av delar och skapat en produkt måste nog ett patentskydd finnas registrerat för att det ska gå att hävda rätten till produkten.
Det ska nog finnas klart uttalat att det inte får användas för annat än det avsedda.


Ah....du tänkte så.
Det var inte riktigt så jag menade.

Utan jag menade att om man t.ex är konstnär och använder sig av material/delar som redan är färdigställt och finns att köpa ute i handeln, men att användarområdet är ett helt annat än vad konstnären sen använder delarna till.
Är det i så fall så att konstnärens designidé är skyddad eller kan vem som helst inspireras av designidén och tillverka sakerna?
Alba
Hm......lite knepigt.
Kan kanske vara så att konstnärens skapelse kan vara skyddad om det inte framgått att han inte får använda sig av sakerna han köpte i handeln för annat ändamål än de var avsedda för.

Ja.....ju mer jag funderar .....ju mer funderar jag confused.gif


Hoppas någon fler tänker till. Skulle vara kul att höra lite åsikter.

Om jag går på en marknad och köper smörknivar i trä. Jag bygger ett konstverk i form av tex en pyramid. Då är ju designiden min tycker jag.
Men grannen kan ju också köpa smörknivar och göra en tavelram....eller hur.........ja då är ju den iden grannens.
Bee
Konstnärens ursprungliga verk, dvs den första skapelsen/alstret, är skyddat. Däremot kan delarna användas av andra i viss utsträckning. Jämför målningen av Michelangelo där de två händerna nästan möts - Det motivet har klippts ut ur sitt sammanhang och är då inte längre skyddat av upphovsrättslagen (och gissa att Vatikanen som äger ursprunget nogsamt vakar över sina rättigheter).
Å andra sidan kan man säga att man får inte knycka av andras alster hur som helst. Det finns tex inte lagfäst det här med de fyra takterna i musiken som många tror är lagligt. Det är det inte!
Mycket hänger på om användningsområdet skiljer sig eller är lika. Klädföretaget Kriss vann ett mål om designsnyltning tex för några år sen.
Jag rekommenderar att du kollar hos en firma som tex Albihns (experter på immaterialrätt) om du vill veta exakt vad som gäller.
Netha
Jättesvårt att svara på när man inte vet vad det gäller för material/delar.

Ett exempel som jag kommer på... är barnstolar i tyg som jag beställde till barnbarnen.
Där är ju tyget redan fixat, men designen (idén) är ny och kan skyddas.

Men... köper du t.ex det som Alba säger ... ja då kan det nog inte skyddas.... tror jag. g.gif
Kathy



En konstnär tillverkade och designade träljusstakar i form av ett hjärta där det satt fast fyra ljushållare ovanpå hjärtat.
Denna design har kopierats och säljs bl.a på Åhléns och Hemtex, till ett annat pris än vad konstnären tog för dem.
Det var t.o.m ett program på TV om henne och hur hon höll på och processa om detta.
Netha
CITAT (Kathy @ 30-12-2007, 21:43) *
En konstnär tillverkade och designade träljusstakar i form av ett hjärta där det satt fast fyra ljushållare ovanpå hjärtat.
Denna design har kopierats och säljs bl.a på Åhléns och Hemtex, till ett annat pris än vad konstnären tog för dem.
Det var t.o.m ett program på TV om henne och hur hon höll på och processa om detta.

I det fallet borde designerskyddet gälla ... tycker och tror jag.
För om så inte vore fallet ... då vore det väl hart när omöjligt att skydda något designat ... eller..




Sedan vet jag ju inte om designers måste göra någon slags begäran om "skydd" som t.ex uppfinnare gör. confused.gif

.
Kathy
CITAT (Netha @ 30-12-2007, 21:48) *
I det fallet borde designerskyddet gälla ... tycker och tror jag.
För om så inte vore fallet ... då vore det väl hart när omöjligt att skydda något designat ... eller..


Ja, det var det hon kämpade för.

CITAT
Sedan vet jag ju inte om designers måste göra någon slags begäran om "skydd" som t.ex uppfinnare gör. confused.gif


Jodå, det finns här. Tack för länktipset, Bee.

*Stintan*
Intressant man måste alltså ansöka om designskydd hos PRV. Undrar om det är lika dyrt och krångligt som att söka patent.
Trädgårdsflanören
Det är nog väldigt svårt att skydda sina alster.
Ljusstakarna med en massa smala pinnar och små lampor i toppen var en skyddad produkt. Asiaterna ändrade bara antalet och placeringen. Därmed hade man fixat en ny produkt som inte var skyddad! angry.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon