Full version: Stackars barn
Ralf
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=554&a=728535

Föräldrarna har kämpat i 1½ år för att sonen ska få heta Bajen (smeknamn på fotbollsklubben Hammarby).

Föräldrarna e Hammarby-fans, men iten går sånt i arv i generna..
torvan
Ingen fara att det är genetiskt...
Min son spelar i bajens juniorbandylag
men hans far var djurgårdare innan han
"konverterade". Däremot går nog dumhet
ofta i arv whistling.gif torvan
zaaritha
Och hur ska stackars "bajen" få det i skolan?
Lilla Birka
ha ha ha där kommer bajskorven!
Ophelia
Det kanske hänger samma på vad vi vuxna pratar om som de snappar upp. Gör vi vuxna ingen affär av det så kanske det inte blir ett problem utan ett namn som alla andra.
Kathy



Tja, det är ju inte hans tilltalsnamn utan ett mellannamn.
Aqvakul
Verkar vara en trend att ge barn unika namn. Hörde om en pojke som ska heta Skrake. Det är väl ett uttryck för vår tids extrema individualism.
LadyG
Tur att de kan byta namn när de blir stora.
bear
Jag är mer fövånad att så många döper sina barn i kyrkan har 2 grabbar 21 o 30 år ingen av dem är döpta tycker att barnen själva skall välja när de växer upp......de har valt att avstå hitills..........



Henrik_
Bajen.. jösses, vad ska man säga...

Håller med dig bear!
Är själv döpt men har gått ur kyrkan senare, min son är inte döpt.
Döper ungarna gör dom flesta av tradition, att dom blir medlemmar i kyrkan är det få som tänker på.
Låt dom vara tills dom är stora nog att bestämma själva!

Margaretha
Var på ett affärscentrum strax före jul där man i högtalaren efterlyste Gandalf och bad honom gå till X där X väntade. Flera barn brast ut i gapskratt, så inte är det bara föräldrarnas påverkan som styr inte. Jag såg inte någon vuxen som reagerade. Jag tror att man måste tänka sig för när man namnger sina barn.

Dopet är ingen namngivningsceremoni egentligen, men det är en annan diskussion.
HelenN
Men låt ungen heta vad de vill, han kan ju byta om det skulle vara sååå.
vindspel
En bekant till mig har döpt sitt barn till Blomma Tingeling rotfl.gif Vad säger det om föräldrarna
Novisen
Johnny Cash: A boy named Sue:
http://www.azlyrics.com/lyrics/johnnycash/aboynamedsue.html


Novisen
Netha
CITAT (vindspel @ 29-12-2007, 16:48) *
En bekant till mig har döpt sitt barn till Blomma Tingeling rotfl.gif Vad säger det om föräldrarna

Det finns 14 kvinnor som har förnamnet Blomma . Av dessa har 1 namnet Blomma som tilltalsnamn/förstanamn.ohmy.gif
Det finns 48 kvinnor som har förnamnet Tingeling. Av dessa har 1 namnet Tingeling som tilltalsnamn/förstanamn.ohmy.gif
Källa SCB.

Där ser man... jag trodde din bekants barn var ensam om namnen. no.gif
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 29-12-2007, 19:34) *
Det finns 14 kvinnor som har förnamnet Blomma . Av dessa har 1 namnet Blomma som tilltalsnamn/förstanamn.ohmy.gif
Det finns 48 kvinnor som har förnamnet Tingeling. Av dessa har 1 namnet Tingeling som tilltalsnamn/förstanamn.ohmy.gif
Källa SCB.

Där ser man... jag trodde din bekants barn var ensam om namnen. no.gif

Blomma? Det är ju ett ko-namn, ska nästa heta Majros?
Henrik_
Man kan byta namn, men varför inte ge ungarna ett namn som dom behålla?
Så om man nu borde få välja vilket namn som helst,
finns det något hållbart argument för sånna här namn?


Nej, dop är ingen namngivningscermoni och jag tror det var det bear menade med:
Jag är mer fövånad att så många....
Men visst, vi kan starta en ny tråd för den diskussionen wink.gif
Pirum
Att man döps i kyrkan är tradition, och traditioner brukar många försöka hålla - utan att ens reflektera över det. På senare tid har det såklart luckrats upp, dels för att många har andra religioner än kristendom (de är muslimer, hinduer, ateister, tror på delfiner och annat), dels för att många kyrkor ser ut som vilka konstiga hus som helst så varför samlas där och inte i en annan lokal?

(Jag menar att kyrkor ska se ut som kyrkor...men det är nog en annan tråd)

Vad gäller namn tycker jag det är bra att det är en smula kontroll. För att skydda barn, om inte annat. Men eftersom barn kan vara bland de elakaste varelser som finns så kan man aldrig gardera sig mot mobbning.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon