Full version: Ny dator
Elisabeth-Västkustkolonisten
Jag skall köpa ny dator. Men vilken? Ju mer jag tittar på datorer, ju osäkrare blir jag.

Vilken skulle ni rekommendera eller vilken tycker ni skall man undvika?????

Hjälp mig att välja

Elisabeth
Tezzla
Vad ska du ha datorn till?
Mollis
Ska det vara en stationär eller laptop?
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Tezzla @ 26-12-2007, 15:31) *
Vad ska du ha datorn till?


Det är klart att jag skall surfa. Mycket med mina bilder (har flera tusend bilder här på min hårddisk)

Lite spel men inga avancerade

Och så klart ordbehandlingen.

Och så tänker jag att man alltid gör mer än man tänker på, en ny dator öppnar nya möjligheter.....

Vad tycker du om Dell?

Elisabeth


CITAT (Mollis @ 26-12-2007, 15:33) *
Ska det vara en stationär eller laptop?


Stationär
pia i sundsvall
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-12-2007, 15:29) *
Jag skall köpa ny dator. Men vilken? Ju mer jag tittar på datorer, ju osäkrare blir jag.

Vilken skulle ni rekommendera eller vilken tycker ni skall man undvika?????

Hjälp mig att välja

Elisabeth


Jag tycker inte att du skall köpa någon ny dator. Köp delar och bygg en själv, det är inte så svårt och du tjänar en slant på att bygga datorn själv.Det finns många sidor på nätet som man kan få hjälp av i hur man bygger en dator.
Ciczi
Jag har en Dell (Laptop) som jag är nöjd med. Men det var windows 2000 eller XP (kommer inte ihåg) och inte Windows vista.
Den har kraschat nu så jag bytte hårddisk och satte linux som operativsystem istället. Men annars är jag fortsatt nöjd med min Dell Inspiron.

Lycka till med ditt datorköp

Ciczi
Eva i Skåne
Köpa delar och bygga ihop kräver väl en hel del kunnande, åtminstone övergår det mitt kunnande stort, vilket väl inte säger särskilt mycket unsure.gif

Min son köpte en laptop förra veckan efter goda råd från svärsonen som är familjens datorguru.
Härifrån beställde han. Detta är en datorbutik som tydligen rekommenderas av datanördarna, har bra priser, snabb leverans och där man kan göra egna tillval så datorn byggs efter beställning.
Bara ett litet tips.
MariaS
Valet av dator är kanske inte lika viktigt osm vad den är matad med. Köper du en med Windows Vista, kan du få DYRA problem. De flesta programvaror som man använt och har licensnycklar till sen förut, fungerar inte utan man MÅSTE köpa nya program. Jag kan få tag i en bra lapptop för ca 7000:- men de program jag använder kostar ca 45000:- att uppdatera till Vista! Det är det inte värt. Nej Eva i Skåne:s förslag på att bygga själv, kostar mig ca 1500:- istället.

Jag hoppas att dessa prisexempel kan ge dig en viss vägledning på vad du ska välja. Men tänk på att det inte passar ALLA att handbygga och skräddarsy. Mitt tips som nummer två är att gå in i olika butiker, nämn dina krav och se vad de har att erbjuda. Bolla gärna med oss här på forumet och välj det du finner bäst sen. Ta altså god tid på dig innan du handlar.

santa.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (pia i sundsvall @ 26-12-2007, 16:53) *
Jag tycker inte att du skall köpa någon ny dator. Köp delar och bygg en själv, det är inte så svårt och du tjänar en slant på att bygga datorn själv.Det finns många sidor på nätet som man kan få hjälp av i hur man bygger en dator.


Det vill jag inte Pia. Min nuvarande dator köpte jag hos en datorfirma som bygde den efter mina önskemål. Men det har varit så många problem. Inte skulle det bli bättre om jag gjorde det själv.

Gick visserligen en kurs för 2 eller är det redan 3 år och vi fick ta isär en dator och sätta ihop den igen. Men till alla deltagare var det bara 2 datorer och alla manliga deltagare längst fram. dom tyckte väl vi 2 kvinnor fattat inget. Tills jag sade till den andra kvinnan att nu ta vi för oss också och om det så behövs armbågar yes.gif

Men nu har jag glömd mycket igen och så vill jag ha en dator som fungerar

Elisabeth
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (MariaS @ 26-12-2007, 18:27) *
Valet av dator är kanske inte lika viktigt osm vad den är matad med. Köper du en med Windows Vista, kan du få DYRA problem. De flesta programvaror som man använt och har licensnycklar till sen förut, fungerar inte utan man MÅSTE köpa nya program. Jag kan få tag i en bra lapptop för ca 7000:- men de program jag använder kostar ca 45000:- att uppdatera till Vista! Det är det inte värt. Nej Eva i Skåne:s förslag på att bygga själv, kostar mig ca 1500:- istället.

Jag hoppas att dessa prisexempel kan ge dig en viss vägledning på vad du ska välja. Men tänk på att det inte passar ALLA att handbygga och skräddarsy. Mitt tips som nummer två är att gå in i olika butiker, nämn dina krav och se vad de har att erbjuda. Bolla gärna med oss här på forumet och välj det du finner bäst sen. Ta altså god tid på dig innan du handlar.

santa.gif


Min sambo tyckte redan före jul att jag skulle bestämma mig men jag behöver tid till det.

Skall gå till Inet data här i Göteborg en dag och höra lite med personalen där. Gick in på länken från Eva i Skåne men dom har bara bärbara.

Jag skulle ju helst ha med XP eftersom så många varnar för vista

Elisabeth
MariaS
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 26-12-2007, 18:33) *
Min sambo tyckte redan före jul att jag skulle bestämma mig men jag behöver tid till det.

Skall gå till Inet data här i Göteborg en dag och höra lite med personalen där. Gick in på länken från Eva i Skåne men dom har bara bärbara.

Jag skulle ju helst ha med XP eftersom så många varnar för vista

Elisabeth


Ber man om XP är det inga problem om det är en seriös databutik. Min sambo köpte en stationär ACE med XP för 4000:-. Laddad och klar dagen efter han va inne och frågade.
Pirum
Jag har inte haft några direkta problem med Vista. Men det kräver lite mer av hårdvaran än XP. Men, minne är till exempel väldigt billigt idag, även fler-kärnade processorer, de flesta burkarna klarar Vista ok. Saknar drivrutiner till min gamla scanner (men det går att krångla igång den), fick köpa nytt modem då det gamla inte funkade (kostnad 129kr eller nåt), och min skrivare från 2001 funkar inte heller. Men den använder jag inte pga bläckpatronrövarpris. Har man inte gammal hårdvara eller dåligt skrivna program som man måste använda så ser jag inga skäl att undvika Vista. Har kört Vista på en 512MByte PIII på 933MHz, det var lite långsamt ibland - men oftare pga seg hårddisk inbillar jag mig. Nya datorer idag har inte sega hårddiskar.

OM man ska ha Vista så ska man ha MINST Vista Home Premium. INTE Vista Basic. I Basic saknas bland annat funktioner för att köra nya skrivbordsgrafiken Aero, göra DVD-filmer, HDTV-filmer, etc. (Man kan givetvis köpa sådana program om man så önskar)

Jag vet inte vilka spel du avser, men är det annat än väldigt enkla spel så ska du INTE ha en dator med integrerad grafik på moderkortet.

Du ska INTE heller ha en dator med singel-kärne-processor. Dvs, du ska ha en Intel Core2 Duo eller AMD X2 och uppåt (Quad/4x). Intel har på senare tid varit bättre (men själv har jag AMD av kostnadsskäl, jag har även långsamt grafikkort eftersom jag sällan spelar - och då mest strategispel).

Du skall INTE ha exempelvis Intel Celeron eller AMD Sempron som processor. (De allra allra flesta datorer som säljs idag har Duo/X2 eller bättre så det är inget större problem)

Alltså, minst 2GByte minne, minst två kärnor i processorn, och hyfsat grafikkort.

Jag har ingen superkoll på datoraffärer i Göteborg. Men Netonnet nära Stigs Center kan ha datorer som är billigare än Inet känns det som, åtminstone i paketpris för kompletta datorer.
http://www.netonnet.se/

Angående Dell så har jag flera kamrater (nördar enligt dem själva) som hatade Dell för några år sedan. Men nu tycker att Dell är rätt ok. Man vet vad man får liksom. Har även en kusin som köpt flera datorer från dem och är nöjd. Men då får du ju inte se och känna på burken först, tangentbord etc.

Köper man datorer från stora tillverkare är oftast operativsystemet förinstallerat, så då blir det förmodligen Vista. Köper man däremot en dator som tillverkas enligt önskemål så kan man sy ihop nästan vad som helst.

(Jag har kört Vista och XP parallellt på 2-3 datorer i snart 1.5 år, XP är fortfarande lite snabbare på det mesta, men jag börjar använda Vista mer och mer nu märker jag)
Elisabeth-Västkustkolonisten
Tack Pirum, mycket bra.

Netonnet gillar jag inte så värst mycket eftersom man inte heller ser något annat än en kartong. Och inte heller vet dom något när man frågar.

Var där i sommras när jag köpte kamera. Där ligger dom, hette de. Samma med telefoner. allt bara i förpackningar där och ingen som vet något. Tyvärr.
Var även inne på elgiganten före jul, men när försäljaren försökte att pracka på mig något jag inte vill då gick vi.

Skall även fråga en bekannt som kan en del om datorer. Helst skulle ja gju handla i en mindre affär som man även kan gå till senare ifall det är problem. Men dom finns ju knappt längre här.

Men jag skall skirva ut alla goda råd jag får här

Elisabeth
Anma
Jag letade och jämförde på nätet innan jag bestämde mig för vilken det skulle bli. Valet föll på en "billighetsdator" ACER bärbar för att den var billig och duger för mina behov. Har haft den i tre år snart och den har fungerat felfritt. Används som tv på stugan på somrarna och surf och fotodator på vintarna. Den fanns på Elgiganten. När vi åkte dit för att köpa den försökte försäljaren så klart pracka på mig en annan "bättre" (läs dyrare) jag sa NEJ, jag vill ha denna eller ingen alls, sen var det bara att betala och åka hem. smile.gif
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Anma @ 27-12-2007, 01:13) *
Jag letade och jämförde på nätet innan jag bestämde mig för vilken det skulle bli. Valet föll på en "billighetsdator" ACER bärbar för att den var billig och duger för mina behov. Har haft den i tre år snart och den har fungerat felfritt. Används som tv på stugan på somrarna och surf och fotodator på vintarna. Den fanns på Elgiganten. När vi åkte dit för att köpa den försökte försäljaren så klart pracka på mig en annan "bättre" (läs dyrare) jag sa NEJ, jag vill ha denna eller ingen alls, sen var det bara att betala och åka hem. smile.gif


Anma jag fick ju så dumma svar på elgiganten, ja egentligen aldrig svar på en fråga från mig utan han pratade om något helt annat. Och då gick jag.

Tänkte gå dit idag igen men vädret här i göteborg hindrade mig. Det är sån busväder här att man inte går ut

Elisabeth
Siv i Bollnäs
När jag köpte en ny dator i våras så var jag mycket tveksam till huruvida jag skulle välja XP eller Vista, men en flera timmar lång tågresa med en datatidning som gick in på denna problematik mycket noggrannt, fick mig att så småningom välja XP Professional. Det varnades för många barnsjukdomar hos den nya Vista, men framförallt det tidigare nämnda problemet med grejor som inte är kompatibla med Vista. Jag har flera skrivare, scanner med mera och har inte råd och inte lust heller att köpa allt nytt igen då dessa apparater fungerar mycket bra.
Det är i mitt tycke inte oväsentligt i vilken affär man köper datorer. Blir det något fel på dom, så tro inte att man kan få dom reparerade på ett nafs hos t ex Elgiganten eller liknande stora företag. Dom skickar iväg apparaterna och det finns ingen man kan samspråka med om problemen.
Jag har fått bra och snabb hjälp hos Midat som har en liten affär här i stan, men säkert också andra mindre affärer med egen duktig personal som kan sånt här, kan vara lämpligt. En mindre affär kan också hjälpa en att plocka ihop en dator efter kundens egna önskemål - då kan man välja vilket operativsystem man vill ha och annat också. Köp aldrig en färdigmatad dator! Se till att få installationsskivan med operativsystemet med; det får man inte om man köper en "färdig" dator! Jag skulle tro att laptopdatorerna är sådana "färdiga" datorer?
Mollis
Man behöver inte krångla till det så mycket...för surfning och vanligt Office-jobb räcker ALLA nya datorer till, har man specifika skäl att ha nåt kraftfullare så kolla prestandakraven för det specifika programmet...sen verkar det som om alla absolut måste ha det kraftfullaste, för att stå rustade inför framtiden, det är ganska dumt eftersom hård- och mjukvara ändå genomgått så många prestandahöjande åtgärder att när det väl är dags så är din gamla dator i alla fall urmodig, hur förutseende du än varit....


//Säger en gammal IT-konsult
Lilla Birka
CITAT (Mollis @ 27-12-2007, 17:53) *
Man behöver inte krångla till det så mycket...för surfning och vanligt Office-jobb räcker ALLA nya datorer till, har man specifika skäl att ha nåt kraftfullare så kolla prestandakraven för det specifika programmet...sen verkar det som om alla absolut måste ha det kraftfullaste, för att stå rustade inför framtiden, det är ganska dumt eftersom hård- och mjukvara ändå genomgått så många prestandahöjande åtgärder att när det väl är dags så är din gamla dator i alla fall urmodig, hur förutseende du än varit....
//Säger en gammal IT-konsult

tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon