HelenN
Kommer du ihåg.....?
80-talet, visst är det ofattbart att:

Vi på fullt allvar trodde att George Michael var hetero
Vi köade utanför telefonautomater varje gång vi ville ringa hem
Seglarskon betraktades som "klassisk" och "tidlös"
En krusig permanent ansågs vara en trendig frisyr - både på tjejer
och killar
Dirty Dancing stjärnan Patrick Swayze betraktades som supersexig
Ett Lycra-plagg vid namn "Body" (som knäpptes i skrevet med en
konstruktion som var fullkomligt ohanterlig, särskilt i kombination
med alkohol hade en naturlig plats i våra garderober )
Axelvaddar, ju större desto bättre, gav oss en naturlig siluett
Mascaran inte skulle vara svart utan ha samma färg som ögonen
- blå, grön eller brun
En bit kassler med ananasskiva betraktades som exotisk och att alla
maträtter som innehöll ananas hette någonting med Hawaii
Den lyxigaste förrätten var räkcocktail och den flottaste efterrätten
glace au four
Vi fick inte hoppa på golvet när vi lyssnade på musik - då blev det
hack i skivan
Det fanns en särskild möbel att förvara skivspelaren på, den kallades
stereobänken.
Vi gick med i bokklubbar, skivklubbar och samlade på receptkort som
vi förvarade i speciella boxar.
Det gick rykten om att Michael och Janet Jackson var samma person.
Det vita mirakelmedlet Tippex var det enda sättet att åtgärda stavfel
Vi trodde att vi skulle få HIV vid blotta anblicken av Jacob Dahlin
och Sighsten Herrgård
Tights och storskjorta var en naturlig kombination
Våra finaste tavlor förställde kyssande par i solnedgång, gråtande
clowner och galopperande enhörningar
Vi gick och tränade med stringtrosor utanpå gympadräkten
"jag skriver en check" var en vanlig replik i shoppingsammanhang
Snabbmat var detsamma som "en grillad med mos"



År 2007, du vet att du lever år 2007 när

1. Du av misstag knappar in en pin-kod på mikrovågsugnen
2. Du inte har lagt patiens med verkliga kort på flera år
3. Du har 15 telefonnummer till en familj på 3 personer
4. Du skickar e-post till dem som sitter bredvid dig
5 Ursäkten för att du har tappat kontakten med gamla
vänner är att du inte har deras epostadresser
6. Du har jobbat vid samma skrivbord i 4 år men för tre
olika företag
7. Din chef klarar inte att göra ditt jobb
8. Din lunch består av rå fisk som du äter med pinnar
10. Du ringer familjen för att höra om de är hemma medan
du kör in i garaget
11. All reklam på TV har en internetadress under
12. Du får panik för att du lämnat huset utan mobilen
(som du inte hade de första 20-40 åren av ditt liv) och måste åka
tillbaka för att hämta den
13. Det första du gör när du kliver upp på morgonen är att
gå "online" innan du hämtar kaffet i espressomaskinen
14. Du lägget huvudet på sidan för att le smile.gif
15. Du läser detta och nickar och ler
16. Ändå värre; du vet precis vem du ska skicka detta mail vidare till
17. Du är för upptagen för att lägga märke till att nr 9
saknades i denna lista
18. Du scrollade upp för att kolla att den faktiskt inte var där
19. Och nu sitter du och ler åt dig själv
Gillan
rotfl.gif rotfl.gif rotfl.gif ........Det var ju bara för bra! Speciellt de sista meningarna rotfl.gif Tack för de skratten lämås tummenupp.gif ( nu stämde ju inte precis allt ihop med mig, men med omgivningen i stort var det klockrent )
Netha
Visst minns jag och visst stämde en del även på mig. Afrokrull, som det hette på den tiden. laugh.gif

[attachment=10578:31_12_1981.jpg]
Kajsa i Arvika
coolgleam.gif Suck... ljuva 80tal...!! Minns den vinter jag envisades med att gå till skolan i en rosa adidas joggingdräkt, jeansjacka OCH skinnjacka, 4 par tubsockar noggrannt nerkasade så att alla ringar syntes och VITA seglarskor... tummenupp.gif
Mamma ville inte att jag skulle gå till skolan i jeans med hål överallt så man stod bakom affären och byte om i snön innan skolbussen kom... whist.gif
Att George Michael var den läckraste straighta killen visste ju alla!! yes.gif
Har du inte sett att Bodyn håller på att komma tillbaks... detta förunderliga plagg som envisades med att gå upp i knapparna så fort man böjde sej framåt.... blush.gif
Tre plagg ALLA med axelvaddar gjorde att man fick en siluett som Ringaren i Notre Dame!! Knallblå mascara skulle enligt Veckorevyn framhäva ögonfärgen och läppglanset smakade hallon... duh.gif

Åsa, mälardalen zon 2
Bodyn har väl inte varit försvunnen men det har varit svårare att få tag på dem under senare år, kan chocka en del med att jag fortfarande använder några bodysar som är från början av 90-talet, och att de skulle gå upp när man böjer sig har jag inte märkt. Och tights har jag på mig just nu, fast inte med storskjorta utan en tunika.
Ralf
nr 12 verkar gälla många tonåringar... varenda kotte är ju anträffbar som en hjärnkiurg eller eller statschef.
Limeblossom
Underbart!
Nu var ju inte jag med på allt det här men mycket smile.gif En vinter gick vi alla i gympadojor med rosa tunnare raggsockor. Min syrra åkte tom skoter i sina....
Och glöm inte att ha collegetröjan under jeans-skjortan och vika upp ärmarna så tröjan syns. Pastellfärgad såklart! Och gärna en brosch i halsen på skjortan.
Åh....men vilka hemska och underbara minnen!
renate
Vilket härligt inlägg,precis så var/är det ha ha ha. smiley_small_hug.gif
HelenN
rotfl.gif Visst stämmer en hel del! rotfl.gif
Farbror Blå
skrattade åt en del faktiskt, särskilt det där med Patrick Swayze haha det är bara föör otroligt idag
Magdis
CITAT (Farbror Blå @ 15-12-2007, 22:35) *
skrattade åt en del faktiskt, särskilt det där med Patrick Swayze haha det är bara föör otroligt idag

Hahaha! Jag känner helt klart igen mig i alla punkter och även den. Jag vet inte hur många gånger jag sett Dirty dancing. blush.gif
Ophelia
Ja jösses. Kämpat hårt för att glömma axelvaddarna, pasteller och tubsockor.
Anma
CITAT (Ophelia @ 15-12-2007, 23:51) *
Ja jösses. Kämpat hårt för att glömma axelvaddarna, pasteller och tubsockor.

Vänta bara, snart är de tillbaka! giggle.gif
Floppy
CITAT (Kajsa i Arvika @ 15-12-2007, 19:41) *
coolgleam.gif Suck... ljuva 80tal...!! Minns den vinter jag envisades med att gå till skolan i en rosa adidas joggingdräkt, jeansjacka OCH skinnjacka, 4 par tubsockar noggrannt nerkasade så att alla ringar syntes och VITA seglarskor... tummenupp.gif
Mamma ville inte att jag skulle gå till skolan i jeans med hål överallt så man stod bakom affären och byte om i snön innan skolbussen kom... whist.gif


Jag kom ihåg att jag använde 'kina pjucken'...de som knappt hade nån sula...å de gjorde ont utav bara den å gå i dem efter ett tag...de gick jag med året om...vinter som sommar... slap.gif giggle.gif
vindspel
Första halvan av 80-talet var väl pastell för mig men sedan var det svart. Svarta kläder till förbannelse och nitbälte, ett brett sådant. Min pappas svarta kavaj kom väl tillpass för mig som jag hade en spetsbit knuten i ena knapphålet. Långt självlockigt hår enligt veckorevyns frisyr skola. Bara att hålla upp håret i en svans på skallen och klippa så blir det etapper. De sista 10 cm hade jag färgat svart. Tydligen såg det snyggt ut för de nämnde mig på Lunds studenradio att mitt hår var skitsnyggt. Skånes nation i Lund med rockmusik och Oves rockcafé, det sistnamnda fans både i Lund och i Malmö. Jisses vad roligt jag hade w00t.gif
Svarta jättespetsiga höga skor...och köpa i second hand affärer. Då fanns där i dessa butiker en massa fint. Hade en rökrock i siden som ytterplagg. mmmmmm kan drömma mig tillbaks.
Men tusan om jag inte har roligt nu också crazy.gif och det svarta + grått har rykt fram och tror ni inte jag köpt ett nytt nitbälte yahoo.gif
Aqvakul
Mina minnen av klädmodet på 80-talet är synnerligen vaga. Det var ett årtionde som helt präglades av att jag var småbarnsförälder, att hinna allt, orka med och att få pengarna att räcka.
lilla mamma
Lili o Susie, Trance dance, Ebba o didrik, hårspray och 1988 var jag 10 år, oh joy
storm
CITAT (aq42 @ 16-12-2007, 19:37) *
Mina minnen av klädmodet på 80-talet är synnerligen vaga. Det var ett årtionde som helt präglades av att jag var småbarnsförälder, att hinna allt, orka med och att få pengarna att räcka.

Exakt.... jag kommer i håg jag köpte ett par blekrosa peterpanstövlar och ett par blommiga långkalsingar utan gylf hmmm ja det var mode då.
Magdis
1983 (då var jag 10 år gammal) var det toppmodernt med permanentat hår, röda eller svarta moccastövlar och scarves med guldtrådar invävda. Det var drömmen att få se ut så. giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon