Full version: Insider erbjuder
Netha
Runt omkring i Sverige finns många arbetslösa som inte vill ha något jobb. De har lyxiga villkor och föredrar att vara lediga. Ingen av dessa arbetslösa kallas till arbetsförmedlingen för kontroll av att de sökt tillräckligt med jobb senaste månaden, ingen uppmanas att flytta till någon annan landsände för att ta ett anvisat jobb, och ingen hotas med indragen ersättning för att de nekat ett erbjudet jobb inom en bransch som de saknar utbildning för.
De svenska riksdagsledamöterna står bakom en avsevärd uppstramning av villkoren för arbetslösa i Sverige, men sina egna villkor har de inte velat göra något åt. En avdankad riksdagsledamot kan i värsta fall sitta sysslolös i decennier med en fet pension, utan att någon ställer minsta krav på motprestation. Det är uppenbart att många f d riksdagsledamöter behöver en nystart och Insider erbjuder därför jobb åt några av våra mest undersysselsatta politiker.
Programledare är Robert Aschberg.


Fy sjutton vad irriterande att de till o med skrattar och säger ... Varför skulle jag söka jobb?
Går inte att skylla på nuvarande regering ... de som utnyttjade systemet var i övervägande majoritet S och V-märkta, men alla partier såg ut att vara representerade. sad.gif

Insider
Svenskt samhällsprogram från 2007. Robert Aschberg och ett koppel av grävande reportrar levererar avslöjanden om missförhållanden, orättvisor och kriminella aktiviteter i Sverige. Även 16/12. TV3 kl. 22:00 - 23:00
Piccante
Nu såg jag inte programmet men jag håller med om att det är ett märkligt system. riksdagsmän som lämnar sitt uppdrag har väl en inkomst garanti tills de får nya jobb. Har för mig att någon fd riksdagsledamot fick jobb som utredare/ tjänsteman men när det uppdraget hade löpt ut så ville h*n inte ta något nytt uppdrag efter som det som erbjöds inte var bra eller fint nog utan levde de på ersättningen. Andra (vi vanliga) får ju bara ersättning om vi inte kan få jobb, men tackar man nej till jobb man kan ta så borde man inte få mer bidrag.
Netha
Max ett år inkomstgaranti borde väl räcka för politiker. Vanliga arbetare får ju snällt vandra till AF och ta vad som bjuds.
Annars avstängning från A-kassan.
Inte konstigt att politikerföraktet växer. angry.gif
Alba
Jag säger detsamma....inte undra på att politikerföraktet växer.
En vanlig Svensson jagas med blåslampa.
niklaswik
CITAT (Netha @ 14-12-2007, 09:12) *
Max ett år inkomstgaranti borde väl räcka för politiker.



Max en månad snarare...
Det vore väl en sak om dom fått förhandla till sig nåt glassigt avtal som dom stora VD:arna gör, men att dom automatiskt kan kamma hem storkovan bara för att ha suttit i riksdagen några år...

Nä man kanske skulle ta och offra några år av livet för att nästla sig in till nån partitopp för att hamna i riksdagen nästa gång.
Som det ser ut nu är det väl höst-grå-ärtsoppe-roliga sossarna man får nästla sig in i. Får väl psykiska problem av ett sånt rollspel men med riksdagslön har man ju råd med psykolog.
Piccante
CITAT (niklaswik @ 14-12-2007, 12:49) *
Max en månad snarare...
Det vore väl en sak om dom fått förhandla till sig nåt glassigt avtal som dom stora VD:arna gör, men att dom automatiskt kan kamma hem storkovan bara för att ha suttit i riksdagen några år...

Nä man kanske skulle ta och offra några år av livet för att nästla sig in till nån partitopp för att hamna i riksdagen nästa gång.
Som det ser ut nu är det väl höst-grå-ärtsoppe-roliga sossarna man får nästla sig in i. Får väl psykiska problem av ett sånt rollspel men med riksdagslön har man ju råd med psykolog.

Har för mig att de har ännu högre ersättning i EU-parlamentet och bättre förmåner. Satsa på Eu-parlamentsvalet redan 2009. tummenupp.gif
Tezzla
CITAT (niklaswik @ 14-12-2007, 12:49) *
Max en månad snarare...
Det vore väl en sak om dom fått förhandla till sig nåt glassigt avtal som dom stora VD:arna gör, men att dom automatiskt kan kamma hem storkovan bara för att ha suttit i riksdagen några år...


Tja, jag tycker nog att politiker gott kan få en inkomstgaranti längre än en månad. Dock ska det vara en realistisk begränsning på hur länge, självklart. Att vara politiker är ju inte "ett jobb som alla andra" och det det är sannerligen inte alla som är villiga att hoppa på ett politikerjobb på hög nivå och det är nog knappast ett jobb där man bara sitter och håvar in stora summor pengar. Kan dessutom tänka mig att det inte är en alldeles lätt övergång att gå från ett jobb inom politiken till ett "vanligt".
Piccante
CITAT (Tezzla @ 14-12-2007, 13:11) *
Tja, jag tycker nog att politiker gott kan få en inkomstgaranti längre än en månad. Dock ska det vara en realistisk begränsning på hur länge, självklart. Att vara politiker är ju inte "ett jobb som alla andra" och det det är sannerligen inte alla som är villiga att hoppa på ett politikerjobb på hög nivå och det är nog knappast ett jobb där man bara sitter och håvar in stora summor pengar. Kan dessutom tänka mig att det inte är en alldeles lätt övergång att gå från ett jobb inom politiken till ett "vanligt".

Nu har jag inte läst artiklarna men jag såg bara en rubrik på nätet att någon sa att man var dum om man sökte jobb med den inkomsten de får som arbetslösa. Jag är inte så upprörd över inkomstgarantin i sig, för som du säger så har en riksdagsledamot säkert missat mycket på jobbet som omorganisationer, kompetensutveckling etc. Är inte säketrt det finns ett jobb att gå tillbaka till. Men stödet måste vara kopplat till en motprestation. Det är ju fel om de inte söker jobb för att de ttrivs så bra som det är.... borde vara en maxgräns på 6 månader och sedan en nedtrappning till normal a-kassenivå.
Pirum
A-kassa, eller socialbidrag för de politiker som inte uppfyller A-kassekraven men uppfyller socialbidragskraven (dvs, inte har sparande pengar, inte äger hus och dyra bilar etc, ), är det enda riktiga och rätta.

Det är fel när lagstiftarna inte själva drabbas av lagarna de beslutar om. Därför bör politiker inte åka gräddfil, de bör ha samma ersättningar som vanliga medborgare vid arbetslöshet, sjukdom, pension, etc.

Annars skapar vi ett nytt frälse, politikerna. Eller, vänta, det har vi ju redan gjort.
pia i sundsvall
inkomstgarantin är väll inget att bli upprörd över, man skall väll se inkomstgarantin som en försäkring, om vi vill ha dugliga politiker så måste vi betala för dom, det finns ju avtalsförsäkringar för "vanliga"arbetare som ser ganska lika ut, tänker på avtalspension som går in och fyller upp tills du får ålderspension.
Tezzla
CITAT (Markus_H @ 14-12-2007, 14:24) *
Men stödet måste vara kopplat till en motprestation. Det är ju fel om de inte söker jobb för att de ttrivs så bra som det är.... borde vara en maxgräns på 6 månader och sedan en nedtrappning till normal a-kassenivå.


Absolut. Det ska inte gå att bara sitta på baken.

Vad jag nog ville ha sagt med mitt inlägg är att vi väldigt ofta gnäller på politiker, på deras förmåner, deras löner o.s.v. men vi verkar glömma att de faktiskt är valda av oss och representerar oss. Vem vill bli politiker? Inte jag i alla fall och förmodligen inte de flesta andra av oss heller. På något sätt tycker jag faktiskt vi ska vara tacksamma att det finns folk som vill arbeta som politiker och göra en insats (sen kan man ju tycka vad man vill om insatsen i och för sig).
pia i sundsvall
Jag funderar lite... hmm jag tror inte att dom är med i A-kassan, så A-kassan tordes ju inte bli aktuellt i deras fall.
Piccante
CITAT (pia i sundsvall @ 14-12-2007, 15:07) *
Jag funderar lite... hmm jag tror inte att dom är med i A-kassan, så A-kassan tordes ju inte bli aktuellt i deras fall.

A-kassa är väl frivilligt för alla. Är de inte med så finns ju alfakassan som sista utväg eller försörjningsstöd från socialen. Vet inte hur moderata politiker tänker, är de med i a-kassa eller inte av ideologiska skäl?
Pirum
CITAT (pia i sundsvall @ 14-12-2007, 14:57) *
inkomstgarantin är väll inget att bli upprörd över, man skall väll se inkomstgarantin som en försäkring, om vi vill ha dugliga politiker så måste vi betala för dom, det finns ju avtalsförsäkringar för "vanliga"arbetare som ser ganska lika ut, tänker på avtalspension som går in och fyller upp tills du får ålderspension.

Avtalspensionen betalar man själv till, från sin lön (eller genom minskad lön/löneökning), jag tror inte riksdagspolitikerna betalar av sin lön till en inkomstförsäkring? Men jag kanske har fel.
Netha
Vanliga dödliga arbetare måste ta vilket jobb som helst, har de inte utbildning inom just det de hänvisas till
och inte får jobbet. Då får de fortsätta leta, visst antal jobb/vecka annars dras A-kasseersättningen in.
En försäkring de själva betalat. Det är ju f..n inte klokt.

Diska el skura trappor blir för många en sista utväg, även om de inte riktigt orkar med så tungt jobb
men vad göra när eldgaffeln går bakom... alltid redo att hugga om du inte gör som de styrande beslutat.

Själv skäms de inte ens för att i TV flina och säga rakt ut att de inte tänker söka jobb. En målade och skrev böcker och sa sig vara sååå
priviligierad. Men inte sjutton tänkte ´hon söka jobb. Nä tacka för det, så länge vi skattebetalare pröjsar 35 - 40.000kr/mån. sad.gif angry.gif
så att hon får pyssla med sin hobby.

Nä, de borde få gå till AF efter 1 mån ... skrev tidigare 1 år men det är alldeles för lång tid.
Finns inget annat så kan de gå in i äldreomsorgen som alltid har brist på personal ...
där kan de få hjälpa till 8tim/dag för summa som A-kassa ger.

Precis så får "vanliga" arbetare göra
zaaritha
Äckligt! Klasskillnad?!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon