Full version: Anteckna
Marina i Hällekis
Jag släktforskar och när man ska komma igång, underlättar det väldigt om man har lite fakta om de närmaste generationerna, födelsenamn, födelseår , ort etc.
Tänkte det kunde vara bra att påminna om, att skriva ner lite till kommande generationer.

Fotografier, prylar, hemmagjort tappar betydels när ingen vet vem som gjort vad.

Fick nyligen ett glas med en liten anteckning i, av en släkting, det hade tillhört min farmorsmormor, väldigt kul och triggar fantasin om vart det stått och varit med om, särskilt när man läser i kyrkböckerna att de flyttade en hel del.

Själv gjorde jag idag en anteckning i en kartong med snöstjärnor, min mamma virkade 1995 och som vi har i granen.
Jag har själv inga barn, men sju syskonbarn som kan tycka det är kul, att veta en dag.

Just nu är ju traditionernas högtid, så gör en liten anteckning på julsaker, recept etc, det kanske finns någon som blir väldigt glad om några hundra år, när de hittar en kartong med farmormormors julkakorrecept, skinkfat, snapsglas osv

Trevlig lucia
Marina

Mollis
Vilken jättebra tanke Marina!

Ett föremål med minsta lilla historiska uppgift om användning, ägare eller annat blir så mycket mer levande. Min morbror har släktforskat ner till 1600-talet och hittat min anfader Salomo och hela kedjan uppåt, mycket intressant!

//Mollis
Inga från Närke
Det är ett väldigt bra tips du kom med. Har själv saknat det ibland på saker hag har hemma från t.ex. min farmor när,var,hur m.m. Tyvärr föregår jag inte med gott exempel heller men jag har inga värdesaker och då glömmer man att det kan vara lika viktigt ändå.
I dag när de flesta har dator skulle man ju kunna göra en bok om de saker som är lite värda med en bild och var det är köpt, vad det kostade, vem som köpt och varför och sedan skriva ut och lägga in i en pärm eller skicka med om det är en present.
Viktigt mera idag kanske eftersom många familjer splittras och saker delas upp m.m.
Men, men det är lätt att prata om det men sedan att göra det är en annan sak.
Gillan
Vilken jättebra ide´Marina! Släktforskar gör jag inte, men det är ju alltid kul när man lyckas få reda på när, hur, varför och i vilket sammanhang saker och ting användes på äldre saker som man samlar på ( speciellt de från äldre släktingar ). Allt som har med mina barnbarn att göra har jag skrivit upp i en varsin bok. Dessutom har jag köpt och sparat DN till alla tre från det datum de är födda.

Men inte har jag varit så smart att jag sntecknat nåt om mina egna saker och när jag ev använder dem.

Tack så jättemycket för ett värdefullt tips som jag tänker använda mig av yes.gif tummenupp.gif
aanderss
de har vi redan gjort fär vi har kommit ner till sent 1500 tal
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon