Full version: Ligusterhäck
Katti med torpet
Förmodligen har jag dåligt minne för jag tror säkert att den här frågan har varit besvarad tidigare men jag hittar inget just nu.
Alltså, jag beskar min höstplanterade Ligusterhäck för första gången tidigt i våras när den började visa knoppar (enl anvisningar fr Hannele). Nu undrar jag om jag kan beskära den en gång till i sommar så jag får den rikligt förgrenad eller måste jag vänta till nästa år?
Känns så onödigt att låta den lägga kraft på att skicka ut en massa långa skott om jag ändå vet att jag skall klippa bort dem...
Om jag kan beskära en gång till i år, när är det i så fall bäst att göra det?
Lotta Zon III
Jag kanske gör helt fel, men det funkar utmärkt.....Beskär första gången runt midsommar och en andra gång under sensommaren/hösten...växer utmärkt, grenar sig/tätnar OCH ser prydlig ut under vintern!
Katti med torpet
Okay, då går det tydligen bra att beskära två ggr per år, det var ju bra.
Den där sista beskärningen, skall den göras så sent så att växten inte hinner skjuta några nya skott innan vintervilan eller skall den ske tidigare så att den både hinner skjuta nya skott och även förveda dem innan kung Bore knackar på dörren?
Har nämligen fått för mig att färska skott är känsliga för frostskador och att de måste hinna förvedas innan det blir kallt, rätt eller fel?
Lotta Zon III
Siste beskärningen jag gör brukar vara så sent att ingen egentlig nytillväxt sker......men det finns säkert andra varianter på temat!
Hannele
Den grova klippningen sker på vårvintern.
Finslipning på mjuka delar nu på sensommaren.
Katti med torpet
Intressant att det finns olika metoder och båda verkar ju funka.
Nu har jag i alla fall satt saxen i min små krakar, får se hur det går.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon