Ralf
Igår var det åter igen nobelfest i Stockholm. Dela av stockholms gator var avstängda och trafiken dirigerades om. Det var många poliser ute. Det sägs att polisen kostar mkt. Vid tex fotbollsmatcher så vill vissa att fotbollsklubbarna skall betala för den polisinsats som sker i samband med deras matcher. Borde inte sak gälla för privata fester, tex Nobelprisutdelningen?


Reklamvärde av nobelfesten? Faktiskt pratiskt taget obefintligt. Jag hörde igår på SR att i England så har det uppmärksammats i tex England vilka som fått priserna på dagsnyheterna men sen har det inte sagts nåt särskilt i England om Noblepriset eller Sverige trots att Storbritannien fått flera Nobelpriser i år. Jag har prata med tyska släktingar. Nobelprisen skrivs det inget alls om utom vilka som fått vilka priser.

Aqvakul
Kan alltid diskuteras vilka som ska betala för vad. Tror dock att nobelpriset som sådant har ett starkt positivt värde för varumärket Sverige, vilket knappast ett stökigt Stockholmsderby i fotboll har.
Gossen Ruda
Saken kan diskuteras men eftersom polisen har att allmänt uppdrag att sköta ordningen vet jag inte. Då är frågan viktigare hur man skall debitera Salem-insatsen för några dagar sen. 500 poliser hindrade vänsteridioterna att angripa högeridioterna som nödvändigvis måste ut och demonstrera. Kostade som 10 fotbollsmatcher. Kommer att tänka på Nordirland och Orangeordens provokationer.
Eva i Skåne
Angående kostnaderna kring nobelfesten så hörde jag att hela festen bekostas av skattemedel. Nu har jag inte kollat att det stämmer, men inte vill "vi" betala för detta överdådiga dunno.gif Ska det vara sådana festligheter så kunde väl de också bekostas av nobelstiftelsen...
skogstroll
undrar om skattebetalarna fick betala strippshowen oxå som nån nobelpristagare gick på senare (på Stockholms Universitet)... angry.gif
Piccante
CITAT (skogstroll @ 11-12-2007, 13:42) *
undrar om skattebetalarna fick betala strippshowen oxå som nån nobelpristagare gick på senare (på Stockholms Universitet)... angry.gif

Har universiteten strippshower nu förtiden?
Blomstertanten
CITAT (Markus_H @ 11-12-2007, 14:12) *
Har universiteten strippshower nu förtiden?

Dom kanske har en utbildning i det ? unsure.gif Då behöver de väl praktik också tongue.gif
Snart måste man ju ha universitetsutbildning för att få något jobb överhuvudtaget ! sleep.gif
Gillan
CITAT (skogstroll @ 11-12-2007, 13:42) *
undrar om skattebetalarna fick betala strippshowen oxå som nån nobelpristagare gick på senare (på Stockholms Universitet)... angry.gif



Om jag inte förstog det helt fel, så är det studenterna som var med på Nobelfesten, som har olika teman varje år på sina "efterfester". De olika studenthemmen turas också om att bestämma vilket tema det ska vara. Hur allvarligt det var med just "strippandet" har jag dock inte en aning om dunno.gif .
Piccante
CITAT (Gillan @ 11-12-2007, 14:25) *
Om jag inte förstog det helt fel, så är det studenterna som var med på Nobelfesten, som har olika teman varje år på sina "efterfester". De olika studenthemmen turas också om att bestämma vilket tema det ska vara. Hur allvarligt det var med just "strippandet" har jag dock inte en aning om dunno.gif .

Tror inte det var så allvarligt om det var på en studentfest. Har för mig det var turbulens i någon studentförening för några år sedan när det faktiskt var strippor inhyrda. Den radikalfeministiska studentrödvinsvänstern som styrde studentnationen hade nämligen en policy mot sexism och stripshower.
Gillan
CITAT (Markus_H @ 11-12-2007, 14:38) *
Tror inte det var så allvarligt om det var på en studentfest. Har för mig det var turbulens i någon studentförening för några år sedan när det faktiskt var strippor inhyrda. Den radikalfeministiska studentrödvinsvänstern som styrde studentnationen hade nämligen en policy mot sexism och stripshower.



Jag fick också för mig att det inte lät så allvarligt när de intervjuade nån/några studenter i direktsändning från banketten i går kväll. Det lät i mina öron ganska "oskyldigt" när de berättade att det var stripshow som tema i år. Men vad som är oskyldigt eller ej är inte upp till mig att avgöra..............gamla käringar får ju inte vara med och se på rtfm.gif ........... giggle.gif
Netha
Som jag förstått det, är det Nobelstiftelsen som står för kalaset
och Staten = Säpo/Polisen för bevakning mm

Så här står att läsa på svt.se

Kort om nobelfesten

Sedan 1974 har Nobelfesten hållits i Blå hallen i Stockholms stadshus. I år med 1 235 gäster samt 100 studenter i ett annex.

Ungefär 40 procent av gästerna betalar för festen, 1 700 kronor styck.

Förutom personer som har bjudits in av Nobelstiftelsen lottas det ut biljetter till studenter.

Pristagarna får ta med sig 16 personer. Åtta betalar Nobelstiftelsen för.

30 personer har mätt ut placering och dukat ut nästan 7 000 delar porslin av den särskilda Nobelservisen, cirka 5 000 glas och cirka 10 000 bestick på drygt 60 bord med 470 meter linneduk.

Stadshuset har smyckats med 10 000 blommor, som alltid skänkta av den italienska staden San Remo, där Alfred Nobel dog den 10 december 1896.

Den allra första Nobelfesten hölls 1901 i spegelsalen på Grand hotell med 113 gäster, alla herrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon