Kathy


Jag undrar över hur stor en bild på 72 dpi är?
Själva dpi säger mig ingenting.
Kjellepelle
Hej, dpi betyder dots per inch,(punkter per tum). Det är nog tätheten på bild man mäter så.
Kathy
CITAT (Kjellepelle @ 10-12-2007, 23:16) *
Hej, dpi betyder dots per inch,(punkter per tum). Det är nog tätheten på bild man mäter så.


Tack för ditt svar.
Så, hur stor är en bild på 72 dpi då?
Dvs, är det en bild med dålig eller bra upplösning?
Kjellepelle
CITAT (Kathy @ 10-12-2007, 23:52) *
Tack för ditt svar.
Så, hur stor är en bild på 72 dpi då?
Dvs, är det en bild med dålig eller bra upplösning?


Jag vet inte så mycket mer, någon annan på forumet svarar nog snart.
LadyG
CITAT (Kathy @ 10-12-2007, 23:52) *
Tack för ditt svar.
Så, hur stor är en bild på 72 dpi då?
Dvs, är det en bild med dålig eller bra upplösning?


Det där anger bara hur många pixlar per tum din bild innehåller, i det här faller 72 DPI. 72 DPI är normal upplösning för en skärm.
Själva storleken på bilder anges oftast i t ex 600*800 DPI, dvs hur många pixlar per tum man kan stapla ovanpå varandra för att få höjden samt hur många pixlar man kan lägga i rad efter varandra för att få bredden.

För att se hur stor en bild är kan du högerklicka på den och välja Egenskaper. Odlas logga t ex står det följande under Egenskaper: "Storlek (bildpunkter) 250 x 66 Bildpunkter".

Tobe3
Läs denna artikel då förstår du bättre och blir en hejare på dpi:
http://www.ekdahl.org/test_dpi/72dpi_se.htm
Anki på Öland
En bild på 72 dpi är alldeles utmärkt att ha på en hemsida eller för att titta på på datorn. Den går fint att skriva ut till husbehov, bilden blir hyfsat bra. Skall du ha riktigt bra bildkvalitet för att trycka bilden eller skriva ut ett foto så det blir fint som ett framkallat vanligt kort skall du ha 300 dpi.
Anki
Kathy
CITAT (Anki på Öland @ 11-12-2007, 00:38) *
En bild på 72 dpi är alldeles utmärkt att ha på en hemsida eller för att titta på på datorn. Den går fint att skriva ut till husbehov, bilden blir hyfsat bra. Skall du ha riktigt bra bildkvalitet för att trycka bilden eller skriva ut ett foto så det blir fint som ett framkallat vanligt kort skall du ha 300 dpi.
Anki


Åh, tack Anki!! smiley_small_hug.gif
Du kom med svaret jag sökte efter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon