Aqvakul
Hade just efter sex veckor befriat mig från förkylningen som ramlade på mig i Rom. Igår bara "small det till". Hostar och skvätter snor, så det står härlig till. Släpade mig till jobbet eftersom mina Komvux-elever hade prov i två ämnen på fm. Bävar för nästa vecka. På torsdag ska betygen vara satta och så är det. Helgens besök hos barnbarnet och söndagens Bridgetävling är inställd. Har någon en idé om hur jag ska få hejd på eländet. Har försökt med starka drycker, men det hjälper inte alls. sweatingbullets.gif
Gossen Ruda
Det är väl så att det inte finns så mycket du kan göra mer än att hjälpa kroppen att bekämpa dom små virusen. Vila, kanske sängläge, inte snåla med vätska men inte dricka för mycket osv. Själv brukar jag leva till en del på Treo för jag blir så dålig av feber men om det fö hjälper vet jag inte. Nässpray är ett måste dessutom. Nackdelen med alla huskurer som tycks hjälpa är att man vet inte hur förkylningen hade utvecklat sig utan kuren.
Magdis
Jag kör med mängder av rå vitlök på en macka när jag blir förkyld. Om inte annat lindras symtomen en stund iallafall.
Lilla Birka
CITAT (aq42 @ 07-12-2007, 21:43) *
Hade just efter sex veckor befriat mig från förkylningen som ramlade på mig i Rom. Igår bara "small det till". Hostar och skvätter snor, så det står härlig till. Släpade mig till jobbet eftersom mina Komvux-elever hade prov i två ämnen på fm. Bävar för nästa vecka. På torsdag ska betygen vara satta och så är det. Helgens besök hos barnbarnet och söndagens Bridgetävling är inställd. Har någon en idé om hur jag ska få hejd på eländet. Har försökt med starka drycker, men det hjälper inte alls. sweatingbullets.gif

Vila och sov så mycket som möjligt, ligg med höjd huvudända. Det brukar gå bra att stoppa någon extra kudde under madrassen för extra kuddar har en tendens att glida undan. Drick mycket vatten, ta gärna också lite juice (inget socker) (te, kaffe och öl är urindrivande, inte så bra), man kan också värma lite mjölk (om man tål detta) och ha i lite honung och ingefära. Håller med om att näsdroppar är viktigt. Ta med en god bok eller om du föredrar korsord eller sudoku, till sängen och stanna där ett par dygn. Får du feber ska du ta 2 alvedon á 500 mg, högst fyra ggr per dygn. Vill du ta en whisky så gör för all del det men inte ihop med alvedonen, en whisky gör ingen nytta men det kanske känns lite roligare att vara sjuk tummenupp.gif . KRYA PÅ DIG!
myskmadra
Jag har för första gången provat på "Enchinaforce" och det hjälpte helt klart. Brukar inte köpa naturmedel i detta syfte men kommer helt klart att använda detta igen vid behov. Köpte på apoteket. Annars brukar jag koka chaite med mycket färsk ingefära./hälsn Myskmadra
Aqvakul
CITAT (Lilla Birka @ 07-12-2007, 22:30) *
Vila och sov så mycket som möjligt, ligg med höjd huvudända. Det brukar gå bra att stoppa någon extra kudde under madrassen för extra kuddar har en tendens att glida undan. Drick mycket vatten, ta gärna också lite juice (inget socker) (te, kaffe och öl är urindrivande, inte så bra), man kan också värma lite mjölk (om man tål detta) och ha i lite honung och ingefära. Håller med om att näsdroppar är viktigt. Ta med en god bok eller om du föredrar korsord eller sudoku, till sängen och stanna där ett par dygn. Får du feber ska du ta 2 alvedon á 500 mg, högst fyra ggr per dygn. Vill du ta en whisky så gör för all del det men inte ihop med alvedonen, en whisky gör ingen nytta men det kanske känns lite roligare att vara sjuk tummenupp.gif . KRYA PÅ DIG!

Låter så där gammaldags präktigt. Känner du min mamma! Jag har inte stannat i sängen hela dan, sen jag var liten. Men du har nog rätt. Det finns inga genvägar. Tänkte dra mig mot sängen nu - högt sängläge va dé? riskerar att kastas ur sovrummet om jag väsnas för mkt. Allt känns bättre när några bryr sig. thanks.gif
Tack allijop!
Biggan_
Krya på dej Anders!
Åsa, mälardalen zon 2
Jag vet hurpass pressande det är när man vet att folk ibland reser långt för att vara med på ens lektioner, men är man sjuk så är man sjuk. Även om skolledningen har gått ut med att omdömen/betyg ska vara satta ett visst datum, är du sjuk sätt betygen när du är frisk.
Även lärare är människor och de kan ibland vara sjuka.

Det som brukar funka för mig är att motionera regelbundet, sova mycket + när det börjar kännas i halsen gurglar jag med nyodex + dricker varmt ingefärsvatten.


Tosan
Värm ett stort glas öl, koka inte, och drick så varmt du kan. Kryp sen isäng så känns skallen lättare imorrn bitti, men lakanen är nog rätt mycket tyngre.
Echinacea brukar åxå lätta upp bra.
Aqvakul
Kan meddela att jag varit sjukare än på 30 år det senaste dygnet. Troligen för sent för förbyggande kurer. Har tvingast ta det väldigt lugnt. Borde nog tagit lite mer hänsyn till min första förkylning och inte kört på som vanligt. Möjligen har jag lärt mig något. Dvs. att jag inte är "superman". Tack för vänlig uppmuntran.
Anders
Sailor Pluto
Oj, låter jobbigt det här trostar.gif ! Du har fått bra råd tidigare i tråden, fast jag vill skjuta till lite. Brukar själv få en otroligt jobbig förkylning med feber och värkande hals varje år.... Även fast mat kanske inte är det första man tänker på i en sådan situation så äter jag alltid något riktigt kryddstarkt som t.ex. mexikansk pizza eller vitlöksbröd med extremt mycket vitlök. Det ska helst vara så starkt att man svettas om näsan när man äter sweatingbullets.gif . Det verkar faktiskt som att sjukdomen tappar fart och inte blir lika jobbig då.

Efteråt så ser jag till att dricka rejält. Det blir både vatten och grönt té med honung+en liten skvätt citron eller apelsin. Känns fräscht också med té på färska myntablad men det är kanske inget man har hemma eller orkar gå och köpa! Alvedon, nässpray och någon som kramar en är också jättebra att ha när man är sjuk smile.gif . Krya på dej!
Myosotis
Nu aq42 har du smittat mig via internet - måste vara ett datorvirus då HAHA. Tycker mycket synd om mig själv. Tredje förkylningen i år! Jag som aldrig brukar bli sjuk annars! Vitlök tror jag också på, åt precis en massa. Färskpressad apelsinjuice, varm citron, honung och vila.
Gossen Ruda
Mycket vitlök har den fördelen att omgivningen håller sig på avstånd vilket minskar risken för smitta. Sen ju alla dessa mirakelkurer ha en viss påverkan på bakterieinfektionerna som oftast följer på förkylningsvirusen. Virusen påverkas knappast av nånting sånt men å andra sidan går virusinfektionen oftast över ganska snabt.
MariaS
Jag brukar äta ingefärsmarmelad på rostat bröd INNAN förkylningstiden slår till. Verkar fungera i år också...(än så länge)
Snigelhatare
Tror att det är i England och USA som man alltid sagt att kycklingsoppa gör att man känner sig lite bättre när man är förkyld. För några år sedan så gjorde man en vetenskaplig undersökning om det finns någon sanning i det. Och kom fram till att det gjorde det! Man prövade med olika recept på soppa men recepten hade ingen betydelse. Soppa med kyckling minskade förkylningsbesvären och ökade välbefinnandet oavsett vilket recept man använde.

Lomudal astma/alllergi nässpray minskar besvären men är receptbelagt och jag tror inte läkare skriver ut det mot förkylning.

Ligga nerbäddad, varmt om fötterna och halsen, vitlök, och allt annat som står tidigare i tråden.
Pirum
För några dagar sedan kom en undersökning som visade att honung var bättre än nån apoteksmedicin som jag nu glömt namnet på...när det gällde luftrörsproblem alltså, och hosta. De hade iaf testat på en hel massa småbarn. Orkar inte hitta källa, men jag tror själv hårt på honung vid förkylning. Däremot inte ett skvatt på lök eller sprit smile.gif
Lilla Birka
CITAT (Myosotis @ 09-12-2007, 14:06) *
Nu aq42 har du smittat mig via internet - måste vara ett datorvirus då HAHA. Tycker mycket synd om mig själv. Tredje förkylningen i år! Jag som aldrig brukar bli sjuk annars! Vitlök tror jag också på, åt precis en massa. Färskpressad apelsinjuice, varm citron, honung och vila.

Mycket vitlök och tredje förkylningen? Verkar inte som det är något supermedel då naughty.gif Sanningen är väl denna att det faktiskt finns antibakteriella substanser i vitlök, men för att få någon verklig effekt måste man äta kilovis......Men tron betyder mycket, så ät vad ni tror på så går förkylningen över på en vecka.Annars tar det 7 dagar... giggle.gif

CITAT (Snigelhatare @ 09-12-2007, 23:05) *
Tror att det är i England och USA som man alltid sagt att kycklingsoppa gör att man känner sig lite bättre när man är förkyld. För några år sedan så gjorde man en vetenskaplig undersökning om det finns någon sanning i det. Och kom fram till att det gjorde det! Man prövade med olika recept på soppa men recepten hade ingen betydelse. Soppa med kyckling minskade förkylningsbesvären och ökade välbefinnandet oavsett vilket recept man använde.

Lomudal astma/alllergi nässpray minskar besvären men är receptbelagt och jag tror inte läkare skriver ut det mot förkylning.

Ligga nerbäddad, varmt om fötterna och halsen, vitlök, och allt annat som står tidigare i tråden.

Lomudal kan du köpa receptfritt i de små förpackningarna smile.gif
Gossen Ruda
CITAT (Lilla Birka @ 10-12-2007, 00:58) *
Mycket vitlök och tredje förkylningen? Verkar inte som det är något supermedel då naughty.gif Sanningen är väl denna att det faktiskt finns antibakteriella substanser i vitlök, men för att få någon verklig effekt måste man äta kilovis......Men tron betyder mycket, så ät vad ni tror på så går förkylningen över på en vecka.Annars tar det 7 dagar... giggle.gif


laugh.gif a0a.gif rotfl.gif
krellus
CITAT (aq42 @ 07-12-2007, 21:43) *
Hade just efter sex veckor befriat mig från förkylningen som ramlade på mig i Rom. Igår bara "small det till". Hostar och skvätter snor, så det står härlig till. Släpade mig till jobbet eftersom mina Komvux-elever hade prov i två ämnen på fm. Bävar för nästa vecka. På torsdag ska betygen vara satta och så är det. Helgens besök hos barnbarnet och söndagens Bridgetävling är inställd. Har någon en idé om hur jag ska få hejd på eländet. Har försökt med starka drycker, men det hjälper inte alls. sweatingbullets.gif


God allmänhälsa är ju vikig.
Jag var ofta förkyld och fick influensa etc innan jag tog upp träningen igen för några år sedan. Nu är det sällan jag blir sjuk.
Snigelhatare
Nog stämmer det att ett gott allmäntillstånd är viktigt. Jag hade halsfluss på halsfluss förr + vanliga förkylningar. När jag väl tog bort mina tonsiller så fick jag inte ens en vanlig förkylning på flera år.

Trodde inte mina ögon när jag åkte på halsfluss ca 15 år efter jag tagit bort tonsillerna. Men jodå, det är fullt möjligt. Man har dubbla par med tonsiller enligt läkaren.
Myosotis
CITAT (Lilla Birka @ 10-12-2007, 00:58) *
Mycket vitlök och tredje förkylningen? Verkar inte som det är något supermedel då naughty.gif


Vet inte om det kan förebygga förkylning, äter sällan vitlök numera pga att jag inbillar mig att det ibland utlöser migrän. Det jag menade var att vitlök, starka kryddor, varm soppa (även utan hönor i) lindrar symptomen, det blir liksom lättare att andas. Även när man är frisk blir man ju varm av sådan mat och näsan börjar rinna.
Aqvakul
Kan meddela att jag börjar bli betydligt bättre. Klarade en jättelång skoldag utan att behöva skämmas (fick gå iväg och hosta ut i enrum på rasterna). Ska prova en del av huskurerna nästa gång förkylningen är på väg. Fast när det slår till så här snabbt så är det nog bara vila som gäller.
cool.gif
estet
Mina tips är också vitlök på mackan, gärna hårdbröd godast och 1 klyfta per skiva. Lindrar halsont.

Pressa apelsinjuice och citron och drick, gott gott!

Börjar ta Esberitox när jag känner av förkylningssymtom. Rek. flytande Echinagard om man inte kan hålla sig hemma utan ska på nåt viktigt, i undantags fall.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon