aanderss
Vilka pizzor är egntligen märkesskyddade dvs där ingredienserna alltid måste vara samma var man än äter den
Lilla Birka
CITAT (aanderss @ 27-11-2007, 22:09) *
Vilka pizzor är egntligen märkesskyddade dvs där ingredienserna alltid måste vara samma var man än äter den

Vet inte, men tror på Quattro stagione, Margerita, Marinara.....
ingrid fuxwall
Själv tror jag att det inbegriper de flesta, självfallet inte de lokala varianterna men alla andra men som vanligt har jag säkert fel
Aqvakul
Tror faktiskt inte att det finns några "märkesskyddade" pizzor, även om några är relativt etablerade. Däremot är många av våra svenska varianter helt "omöjliga" i Italien. Svenska pizzerior har verkligen blivit "svenska pizzerior".
ingrid fuxwall
CITAT (aq42 @ 27-11-2007, 22:39) *
Tror faktiskt inte att det finns några "märkesskyddade" pizzor, även om några är relativt etablerade. Däremot är många av våra svenska varianter helt "omöjliga" i Italien. Svenska pizzerior har verkligen blivit "svenska pizzerior".

Du har säkert rätt i att ingen kräver mig på "stim pengar" om jag skulle göra en etablerad/märkesskyddad pizza i min ugn.

ingrid
aanderss
men vissa sorter är ju likadana i hela landet
Monica M zon 4
Quattro Stagioni kan inte vara märkesskyddad för jag har ätit många olika varianter.
Berith
CITAT (aanderss @ 27-11-2007, 22:46) *
men vissa sorter är ju likadana i hela landet

Jag tror att det är för att du ska kunna beställa den var som helst och vara säker på att du får det du vill ha. Beställer du en Vesuvio i Haparanda så är det likadan Vesuvio som du får i Lund.

Sen att en pizza med vissa ingredienser heter olika på olika platser förekommer säkert. Tex att en pizza med tonfisk och räkor heter nåt i en stad men nåt annat i nästa stad.
Bettis
CITAT (Berith @ 28-11-2007, 07:23) *
tonfisk och räkor


sick.gif
Anma
Jag retar mig på att Hawai inte är lika överallt. För mig är den med skinka och ananas precis som för de flesta pizzabagare. Men vissa pizzerior, finns lite varstans i landet, envisas med att lägga på några räkor eller banan också... blää! Har lärt mig att kolla vad pizzan innehåller innan jag beställer...
anna_rispan
CITAT (Anma @ 28-11-2007, 13:57) *
Jag retar mig på att Hawai inte är lika överallt. För mig är den med skinka och ananas precis som för de flesta pizzabagare. Men vissa pizzerior, finns lite varstans i landet, envisas med att lägga på några räkor eller banan också... blää! Har lärt mig att kolla vad pizzan innehåller innan jag beställer...

det var konstigt! de påläggen finns väl på en annan pizza redan?
Eva-Helene
jag retar mig också på att pizzorna inte är "namn-skyddade"! Opera, t.ex. kan heta Hawaii special på en del ställen....
Pirum
Det sägs att ingen italienare skulle ta något så barbariskt som en Hawaii-pizza i sin mun. Ananas på pizza? Galet. Men, jag vet inte hur sant det är.

Själv tycker jag att Hawaii är den bästa pizzan, eller iaf den som är mest konsekvent ok i smaken. Man vet vad man får om man köper den, åtminstone på ett ungefär.
Sailor Pluto
Den allra godste pizzan har tomatsås, ost , banan och curry på wub.gif . Enligt mej alltså... Har hittills ätit den under tre olika namn!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon