Full version: Jag undrar?
sqrulan
Jag är ofta inne och tittar runt på tradera mest på fröer,krukväxter,hoyor och uteväxter.

Jag har sett att folk betalar HUR mycket som helst för hibiskusfröer,två och trehundra kronor
för tre eller fem fröer.Jag undrar hur stor chans det är att dessa fröer gror och blir just den hibiskus
som visas på bilden?????

En fråga till:Många säljer sticklingar av hibiskus på hösten och vintern,på tradera.
Visst är det problem med att rota hibiskus sticklingar på hösten och vintern?Jag tycker det! Vad
tycker ni?

Jag skulle aldrig köpa en orotad hibiskus stickling på hösten/vintern,skulle du????

Det är bara små funderingar som jag har haft en längre tid,vore kul om ni kunde säga
vad ni tycker och tror.

mvh/sqrulan
kerstin z5-6
Går , men de har lika stor frövariation som allt annat -har bara testat utomhusvarianten H mochetous
sqrulan
whist.gif
Oj Kerstin,jag vet inte vilken DU menar?
Jag menade innomhus hibiskusar,dom som inte går att odla utomhus här.

Jag har själv några olika hibiskusar,ja även en syriacus.

Men jag tycker alltid att det är svårt att rota sticklingar av hibiskus på höst/vintern
det gäller dom flesta sticklingar av olika växter.

Är jag den enda med detta problem?
sqrulan
http://www.tradera.com/HIBISKUS_HIBISCUS_R...uktion-53028736

Detta undrar jag över?
Blir det blomman på bilden efter sådd?
Christer i Falköping
Nä, chansen att det blir en sådan är minimal. Kanske något som liknar den en del, men inte mer. Rent vansinne att betala sådana priser för fröer från en sort. Annars gror de flesta hibiskusfröer väldigt lätt. Rugga upp skalytan, lägg i ljummet vatten ett par dagar och så med undervärme. Även H. syracus (frilandshibiskusen) gror bäst om den sås varmt. Sticklingar, orotade skulle jag definitivt inte köpa nu. Dessutom är ju risken mycket stor att sticklingen köldskadas på vägen.
Christer.
sqrulan
Ja visst är det stor risk att sticklingar fryser,jag vågar inte skicka efter sticklingar nu.
Tack för svaret Christer,det var av nyfikenhet som jag undrade om fröerna som
gror blir som bilden.

Jag tog denna tradera försäljning bara som ett exempel och har absolut inget emot säljaren.
Jag har handlat av h*n och är jätte nöjd. smiley_small_hug.gif
Skriver detta bara för att ingen ska tro annat.
Christer i Falköping
Nä, säljaren kan man ju bara gratulera. Det är ju faktiskt upp till den som köper att veta vad det egentligen är man får.
Christer.
sqrulan
000.gif Ja det är sant!Väldigt vackra hibiskusar är det ju också,så liiiiite sugen blir man.

Men ibland blir jag så förvånad över hur mycket vissa kan betala för orkideer,hoyor och
även hibiskusar.

Jag såg en auktion på en "blå" pelargon som blev hejdlöst dyr,sedan så har man ju stor
chans att misslyckas med att rota sticklingar också,särskilt vintertid.

Hoyor/porslinsblommor har jag köpt många på tradera i år man kan nog påstå att jag har
fastnat i hoyaträsket,hi,hi kul är det och nöjd har jag varit med dom flesta.Men jag skulle nog
tänka mej för innan jag betalar flera hundra för en orotad,eller rättare sagt jag skulle nog
inte köpa.


Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon