Sidor: 1, 2
pejori
Nu har det som inte får hända hänt.
ni som känner mej sedan gammalt vet hur jag har det med mina djur.
dom betyder allt för mej smiley_small_hug.gif
en katt avlivad för två månader sedan och en katt i måndags, så en katt är kvar.
ni vet att jag fick lämna mitt allt, för knappt två år sedan och hans dotter för en månad sedan. -cry-.gif
tyckte kanske att det var tillräckligt, men icke då.
i dag hände det som inte får hända.
en av hundarna bet mitt barnbarn i ansiktet!!!! fear.gif -fear-.gif ranting.gif ranting.gif
hon har inte visat några tendenser till agressivitet innan, så nått har hänt sedan tara försvann.
är så förbannad på mej själv, för att jag inte lyssnade på dom signaler hunden visade. ranting.gif -fear-.gif
nu högg hon rakt över ansiktet, och det kan jag inte acceptera, så imorgon kl åtta avlivas hon.
barnbarnet mår bra, men har märken efter tänderna i tinningarna. ranting.gif
är så ledsen men anser fortfarande att en hund som hugger, har förbrukat sin rätt att leva -cry-.gif
vågar inte chansa att "det går över" och kanske blir värre nästa gång.... nono.gif
livet är pest just nu -cry-.gif -cry-.gif mad.gif
Fera
Livet kan vara bra hårt ibland! Hopas botten är nådd och det blir bättre.
Kajsa i Arvika
Usch vad jobbigt! Vilken tur att barnbarnet mår bra ändå.. Jobbigt med vovven men man vågar inte lita som sagt var efter en sådan händelse.. no.gif
aanderss
vad jobbigt
Anma
USh vad tråkigt! I vilket sammanhang bet hunden? Är det "bara" märken eller blev det blodvite? Nyfiken...
Ibland biter en hund för att den känner sig trängd och inte har något annat val som den ser det. Jag blev biten på grund av det som liten, lite blod och blått öra blev resultatet... Lyckades i varjefall inte utveckla hundräsla, var så pass stor (5 år) så jag förstog att felet var delvis mitt då jag höll fast hunden.

Förstår dock att du inte vill ha hunden kvar, man vill ju lita på sitt djur i närheten av barn.

I mitt fall var det mormors hund, vi träffades inte så ofta då hon bor i finland så hon behöll hunden.
Wilmer
Usch, så jobbigt!

trostar.gif

WIlma
pejori
CITAT (Anma @ 22-11-2007, 22:09) *
USh vad tråkigt! I vilket sammanhang bet hunden? Är det "bara" märken eller blev det blodvite? Nyfiken...
Ibland biter en hund för att den känner sig trängd och inte har något annat val som den ser det. Jag blev biten på grund av det som liten, lite blod och blått öra blev resultatet... Lyckades i varjefall inte utveckla hundräsla, var så pass stor (5 år) så jag förstog att felet var delvis mitt då jag höll fast hunden.

Förstår dock att du inte vill ha hunden kvar, man vill ju lita på sitt djur i närheten av barn.

I mitt fall var det mormors hund, vi träffades inte så ofta då hon bor i finland så hon behöll hunden.



mitt barnbarn är sju månader, så något hot utgjorde han inte.
hunden låg brevid honom på golvet/filten när hon högg helt utan anledning, som tur var blev det inget blodvite utan bara två fina
röda bågar i tinningarna efter hundens tänder,med djupare märken efter huggtänderna -fear-.gif crying.gif
storm

Pejori jag tycker inte du ska avliva hunden ,helt ärligt ....hundar är flockdjur och den lille var en lågrankad varelse i hans/hennes ögon den menade kanske inte att vara så hårdmunnad som det råkade bli, för hunden kan vara hur bra som hälst, men i våra ögon mätt så tolkas den som agressiv men så är det ju inte och det måste ju varje hund mäniska förstå,nej tänk över det alvarligt ,folk avlivar hundar idag som ja för allt som inte passar dem.
Magdis
Åh herregud, jag blir kallsvettig! -fear-.gif Tack o lov att det inte gick värre än det gjorde med Lilleman iallafall...lilla gubben! crying.gif Förstår verkligen att du tagit beslut om att avliva hunden även om det är jättesynd att det ska behöva bli så...men lillemans säkerhet måste ju absolut komma först.
Massor med tröstkramar från mig. trostar.gif
Myosotis
CITAT (storm @ 22-11-2007, 22:35) *
Pejori jag tycker inte du ska avliva hunden ,helt ärligt ....hundar är flockdjur och den lille var en lågrankad varelse i hans/hennes ögon den menade kanske inte att vara så hårdmunnad som det råkade bli, för hunden kan vara hur bra som hälst, men i våra ögon mätt så tolkas den som agressiv men så är det ju inte och det måste ju varje hund mäniska förstå,nej tänk över det alvarligt ,folk avlivar hundar idag som ja för allt som inte passar dem.


Det är jättehemskt det som har hänt, men du kanske kan fundera på att omplacera hunden till någon som inte har barn.
Netha
Rätt beslut att avliva hund som hugger... hugger en gång = hugger fler ggr.
Tur att barnbarnet klarade sig undan svåra skador.
herkules
CITAT (Netha @ 22-11-2007, 23:03) *
Rätt beslut att avliva hund som hugger... hugger en gång = hugger fler ggr.
Tur att barnbarnet klarade sig undan svåra skador.

det är ingen absolut sanning du presenterar bara så du vet! har en hund huggit (högg hunden?) en gång så betyder det inte alls att den kommer hugga fler gånger, det finns inget belägg för det du skriver.
sen att man kan tycka att hunden är opålitlig - visst.
men var och en gör som den själv vill, där är vi gud, vi bestämmer när djuren ska dödas, när nog är nog.
pejori>>det var tråkig läsning, bra ändå att det inte blev värre för barnet.
Netha
CITAT (herkules @ 22-11-2007, 23:15) *
det är ingen absolut sanning du presenterar bara så du vet! har en hund huggit (högg hunden?) en gång så betyder det inte alls att den kommer hugga fler gånger, det finns inget belägg för det du skriver.
sen att man kan tycka att hunden är opålitlig - visst.
men var och en gör som den själv vill, där är vi gud, vi bestämmer när djuren ska dödas, när nog är nog.
pejori>>det var tråkig läsning, bra ändå att det inte blev värre för barnet.

Men snälla du... jag delgav bara min åsikt och erfarenhet... inget vetenskapligt underbyggt.
storm
CITAT (Myosotis @ 22-11-2007, 23:00) *
Det är jättehemskt det som har hänt, men du kanske kan fundera på att omplacera hunden till någon som inte har barn.

jaa snälla tänk på det innan du avlivar,jag förstår dig i ditt tycke.men barnet mår ju bra,oo herre gud jag som har vuxit upp med hundar,som de har uppfostrat mig,men så är jag åxå en hund mäniska i dag,lika så mina barn och mitt barnbarn,vi förstår deras språk,de förstår oss,vi lär oss av varandra,okey det är ju klart om man ser en riktig aggression som är jämn,då är det väl inte så mycket att diskutera.
Aqvakul
Lider med dig. Du har verkligen råkat ut för allt på en gång. Hoppas du hittar en bra lösning på "bitande hund". smiley_small_hug.gif blomma.gif
Anki på Öland
Trist!! Kan inte hund och barnbarn hållas isär när barnbarn är på besök? T.ex. att hunden får hålla sig i sovrummet unden den tiden???? Låter så tråkigt, du har pratat så gott om dina hundar tidigare!
Anki
LadyG
En bebis på 7 månader. Vilket hot kan en sån liten parvel utgöra för att hunden skulle kunna ha anledning att känna sig hotad? När Lilleman blir större lär han ju bli ett större hot i så fall, och då ökar ju risken att hunden biter igen. Markerade hunden rang? I så fall kommer den att hugga igen med stor sannolikhet, hot och aggressivt beteende fungerade ju (ur hundens synvinkel) en gång, då kan det fungera igen. Högg den utan anledning ska den bara bort, då är den mentalsjuk.

Alla hundar kanske inte biter en andra gång, men vill man verkligen riskera att den biter en annan människa igen?

Det är de hemska valet Pejori står inför och jag avundas henne inte. sad.gif

Den lilla glädjen är ju att Lilleman kom undan lindrigt.
Monica M zon 4
Fy vad jobbigt. Tur att barnet klarade sig utan värre skador. Hade det varit min hund hade jag inte tvekat. Hade avlivat den direkt. Jag hade aldrig kunnat lita mer på hunden och att ha den under ständig uppsikt och åtskild från barn resten av livet känns inte som ett alternativ. Lider med dig men tycker du fattat ett klokt beslut. Många tröstekramar från mej.
Gillan
Nejmen Pejjan! Har du inte haft nog snart! Stackare, tänker på dig nu trostar.gif kompiskram.gif
Lars-Olof Arvids
Usch vad jobbigt! Nu har du verkligen haft nog med sådant tycker jag. Tur i alla fall att det inte blev värre för den lille. Det är säkert rätt det du gör, även om det känns hemskt. Du får en stor tröstekram av mig. trostar.gif

Olle
Lady Hamilton
Lider med dig Pejjan trostar.gif Naturligtvis är det du som känner vad som är rätt" en sådan här gång
Alba
Nämen fy vilken jobbig situation du hamnat i. Tur att lillkillen klarade sig så bra.

smiley_small_hug.gif
*Stintan*
Fy va jobbigt men du fattar säkert rätt beslut trostar.gif smiley_small_hug.gif
Pinglan
Jag tycker du gör helt rätt, för två år sedan så gjorde grannens hund utfall mot min son, gör djur på detta sätt så mår dom inte bra tror jag, hade jag haft en hund som gjort utfall mot människor så hade jag gjort precis samma sak, klarty att det är ett svårt beslut för dom som har hund, jag som inte har hund kanske tänker på ett annat sätt.
mad.gif
Biggan_
trostar.gif
Jag tror inte jag vet nån som har mer otur än vad du har Pejjan, men du hade i allafall en väldig tur att det inte blev värre skador på lillgrabben. Jag tycker det är rätt beslut du tagit för skulle det hända igen så kan det gå mycket värre nästa gång.
Snigelhatare
Rätt beslut Pejori. Det finns andra som inte tar det beslut du gör nu. Ibland läser vi om dem i tidningarna och jag vet fler som det inte stått i tidningarna. Man blir så arg när hundar får möjlighet att bita en gång till. En del har skrivit om omplacering. Hur ska man kunna veta att han aldrig får möjlighet att bita någon hos någon annan? Det är de som inte tar det beslut som du gör nu som gör att människor är rädda för hundar, och de ser ju till att det finns anledning att vara rädd också.

Men att förlora ett älskat djur. Jag vet hur det känns. Stackars stackars dig. Det är fruktansvärt jobbigt och inget som går över på en vecka precis. Det tar lång tid. trostar.gif

Du får istället försöka tänka på att vilken tur att barnet inte blev skadat. Även om det inte var så hårt så vad hade hänt om en tand hade kommit i ögat i stället? Var glad för att ditt barnbarn mår bra. rose.gif Det kommer en vår.
Christina i Taxinge~
Vilken mardröm!!!!!!!!! ohmy.gif

Stackars dig, Pejori!
Jag är inte säker på att jag skulle klara av att fatta samma beslut som du...

Skönt att lilleman är oskadd wub.gif wub.gif

Sailor Pluto
Vad tråkigt sad.gif ... Det är ju inte alls säkert att hunden skulle göra om samma sak igen, men jag förstår att det inte är något man vill chansa på... Tur att lillkotten klarade sej utan stygn och andra hemskheter iaf. Stor tröstekram från mej smiley_small_hug.gif !
Bettis
Jag förstår faktiskt inte hur ni tänker, om hunden hade velat bita så hade han gjort det och då hade det varit blodvite!! Det kan ju vara så att den lille har fått tag i pälsen och dragit, hunden svänger runt med huvudet och då kommer han åt den lille.
Det är enligt lagen "Strikt hundansvar" som gäller. Jag förstår inte att man lämnar hunden med ett litet barn???? Skulle jag aldrig göra om jag så litade 200% på mina hundar, det är ju JAG som ska se till vad barn/hund gör, sedan lägger man skulden på hunden?? när det är jag som har ansvaret. Som tur var hände det ju inget med den lille, så då kanske man kan ta lärdom av detta istället för att "bara direkt" avliva hunden. Om som några skrivit hunden hade gjort utfall eller visat ett aggresivt sätt, då pratar vi om något annat. Man får ju skilja på olyckshändelser och mentalitet.
pejori
CITAT (Anki på Öland @ 23-11-2007, 00:44) *
Trist!! Kan inte hund och barnbarn hållas isär när barnbarn är på besök? T.ex. att hunden får hålla sig i sovrummet unden den tiden???? Låter så tråkigt, du har pratat så gott om dina hundar tidigare!
Anki


hade det varit så lätt så hade det inte varit något problem, men barnbarnet bor hos mej, så det är inget alternativ. thumbdown.gif
hade hon visat några tendenser till att inte trivas med honom, eller varnat innan, men hon högg direkt utan anledning.
(jag satt brevid) att placera om henne var inget alternativ och vet. ansåg att det var rätt beslut.
Bettis
CITAT (pejori @ 23-11-2007, 13:58) *
hade det varit så lätt så hade det inte varit något problem, men barnbarnet bor hos mej, så det är inget alternativ. thumbdown.gif
hade hon visat några tendenser till att inte trivas med honom, eller varnat innan, men hon högg direkt utan anledning.
(jag satt brevid) att placera om henne var inget alternativ och vet. ansåg att det var rätt beslut.


Ja, då är ju situationen helt annan, du gjorde förmodligen rätt i din situation, tråkigt för dig men det är ju viktigare att man är trygg med den lille.
pejori
CITAT (storm @ 22-11-2007, 23:17) *
jaa snälla tänk på det innan du avlivar,jag förstår dig i ditt tycke.men barnet mår ju bra,oo herre gud jag som har vuxit upp med hundar,som de har uppfostrat mig,men så är jag åxå en hund mäniska i dag,lika så mina barn och mitt barnbarn,vi förstår deras språk,de förstår oss,vi lär oss av varandra,okey det är ju klart om man ser en riktig aggression som är jämn,då är det väl inte så mycket att diskutera.


förstår din ståndpunkt.
om barnet varit äldre och utgjort något hot, hade jag köpt det.
men hunden är uppfödd hos mej och har inte visat dom tendenserna innan, även om hon är lite vek.
jag har haft hundar i 35 år och haft både egna och omplaceringshundar med problem.
ingen och jag menar ingen har kommit på tanken att bita en bäbis oprovocerat.

hade det varit en hund som inte lärt sig reglerna riktigt eller nöjt sig med handen eller sånt, men hon högg rakt över ansiktet utan varning.
nått alternativ fanns inte och det var tunga steg i morse, men mitt barnbarn går först.
är förtvivlad över det som hänt, men det kommer säkert nya hundar, även om jag som så många andra säger "aldrig mera"

CITAT (LadyG @ 23-11-2007, 01:05) *
En bebis på 7 månader. Vilket hot kan en sån liten parvel utgöra för att hunden skulle kunna ha anledning att känna sig hotad? När Lilleman blir större lär han ju bli ett större hot i så fall, och då ökar ju risken att hunden biter igen. Markerade hunden rang? I så fall kommer den att hugga igen med stor sannolikhet, hot och aggressivt beteende fungerade ju (ur hundens synvinkel) en gång, då kan det fungera igen. Högg den utan anledning ska den bara bort, då är den mentalsjuk.
/.../
.


precis så resonerar jag med, och hon var ingen ranghund utan la sig vid hot visade ingen stridsvilja alls innan.
nu ska hon på obdusion för att kolla hennes hjärna och se vad eller om det hänt nått i skallen.
Snigelhatare
Skönt att veta att veterinären tyckte att det var rätt beslut. Då vet du att du absolut inte behöver grubbla på om det var rätt eller inte. Jag är glad att det finns så ansvarsfulla människor som du, som tar sitt ansvar även när det gör ont. Hoppas att du kan gråta ut ordentligt och sedan gå vidare.

-cry-.gif trostar.gif kram2.gif
pejori
CITAT (Snigelhatare @ 23-11-2007, 11:43) *
Rätt beslut Pejori. Det finns andra som inte tar det beslut du gör nu. Ibland läser vi om dem i tidningarna och jag vet fler som det inte stått i tidningarna. Man blir så arg när hundar får möjlighet att bita en gång till. En del har skrivit om omplacering. Hur ska man kunna veta att han aldrig får möjlighet att bita någon hos någon annan? Det är de som inte tar det beslut som du gör nu som gör att människor är rädda för hundar, och de ser ju till att det finns anledning att vara rädd också.

Men att förlora ett älskat djur. Jag vet hur det känns. Stackars stackars dig. Det är fruktansvärt jobbigt och inget som går över på en vecka precis. Det tar lång tid. trostar.gif

Du får istället försöka tänka på att vilken tur att barnet inte blev skadat. Även om det inte var så hårt så vad hade hänt om en tand hade kommit i ögat i stället? Var glad för att ditt barnbarn mår bra. rose.gif Det kommer en vår.


jag har alltid varit av den ståndpunkten att man lämnar inte barn ensamma med främmande hundar.
biter en hund är det fel, antingen på hund eller på sättet att låta barn hantera hunden.
jag anser att en opålitlig hund som biter utan att varna har förbrukat sin livsrätt.
jag vill inte att mina hundar ska bli en rubrik i tidningen eller att mitt barnbarn skall skadas för livet på grund av min flathet.
jag vet hur det är att växa upp med fula ärr i ansiktet, så skulle det hända elias nått som jag är "skuld till" för att jag inte ville ta ett jobbigt beslut förlåter jag mej aldrig.
det är inte lätt att avliva sina vänner.
det är pest att se dom ligga där och vända om och gå hem tomhänt med tomt koppel.
många tårar har runnit idag, men jag vet att det var rätt...både för hunden och för mej
önskar inte min värsta fiende att råka ut för detta, så det är inte någon "struntsak" hon togs bort för.
Snöflinga
Känner med dej Pejori, du otursförföljda, skall det då aldrig ta slut trostar.gif Tycker du gjorde helt rätt med hunden, fast det måste ha varit svårt ... usch ... men nu måste det ju bara vända smiley_small_hug.gif
zissi
trostar.gif
Bettis
CITAT (pejori @ 23-11-2007, 14:15) *
jag har alltid varit av den ståndpunkten att man lämnar inte barn ensamma med främmande hundar.
biter en hund är det fel, antingen på hund eller på sättet att låta barn hantera hunden.
jag anser att en opålitlig hund som biter utan att varna har förbrukat sin livsrätt.
jag vill inte att mina hundar ska bli en rubrik i tidningen eller att mitt barnbarn skall skadas för livet på grund av min flathet.


Håller helt med dig i ditt resonomang, förstår att beslutet var fruktansvärt, men lilleman går ju naturligtvis i första hand.
vindspel
kanske hunden är ledsen för at katterna försvunnit. En deppig hund sad.gif
Pirum
Helt rätt beslut.
Bra att du snackade med veterinär också, hade liknande hänt hos oss hade vi nog inte varit lika sansade, det hade varit fram med geväret och spaden. Kanske var hunden "oskyldig", men det är i sådana här fall säkrast att inte ta onödiga risker.
Magdis
Kram på dig vännen, det var starkt att ta beslutet och som sagt tycker jag du gjorde helt rätt. Ge Elias en stor kram från mig och Elias! smiley_small_hug.gif Och en till dig också förstås! smiley_small_hug.gif
Anki på Öland
CITAT (pejori @ 23-11-2007, 13:58) *
hade det varit så lätt så hade det inte varit något problem, men barnbarnet bor hos mej, så det är inget alternativ. thumbdown.gif
hade hon visat några tendenser till att inte trivas med honom, eller varnat innan, men hon högg direkt utan anledning.
(jag satt brevid) att placera om henne var inget alternativ och vet. ansåg att det var rätt beslut.


OK, bor han hos dig är ju läget annorlunda. Men tycker däremot inte att det var så underligt att hon tog honom i ansiktet - det är ju faktiskt så tikarna fostrar sina valpar med ett tag över nosen. Att det sen var en liten bebisnäsa var ju inte så lyckat.
Anki
LadyG
Beundrar din sinnesnärvaro och själsstyrka Pejori. Jag tycker du gjorde helt rätt.
Förstår att det känns tungt nu, men jag hoppas att du kan söka tröst i många fina minnen.
MariaS
Fy katten (hunden). Någonting har ju hänt. En hund som plötsligt visar denna typ av tendenser är i regel drabbad av "något". Det kan vara sorg eller sjukdom eller bägge delar. Att ta det beslut som du har gjort kan kännas fruktansvärt. Om det är rätt eller fel, vet bara du. Det är ändå du som har upplevt situationen. Jag känner för dig och skickar en kompiskram.gif i alla fall
pejori
tackar för alla tröstande ord och komentarer. smiley_small_hug.gif
det är alltid skönt att kunna "tömma sin bägare" när det börjar bli för mycket.
väntar på obduktionsresultaten för att se vad som hänt.

har varit inne på sorgeteorin och svartsjukan också, men känner att "nått var fel"
återkommer med svar om hon var sjuk rose.gif
Wilmer
Usch, skickar en tröst till trostar.gif .

Du får krama barnbarnet lite extra!

WIlma
pejori
har gjort det blush.gif
han sover hos mej för andra natten, (igår av samvetskval) idag är jag barnvakt....så han fick en delicatoboll att smaska på till kvällsgodis blush.gif

CITAT (Anki på Öland @ 23-11-2007, 16:26) *
OK, bor han hos dig är ju läget annorlunda. Men tycker däremot inte att det var så underligt att hon tog honom i ansiktet - det är ju faktiskt så tikarna fostrar sina valpar med ett tag över nosen. Att det sen var en liten bebisnäsa var ju inte så lyckat.
Anki


mina tikar har förvarnat valparna innan dom näpserdom.
det var det jag tyckte var så konstigt att hon inte gjorde med honom. eller utmanade honom med kropsspråket, det gjorde hon mot andra faron g.gif
Magdis
Ååh, delicatoboll! det har aldrig min Elias fått smaka. Kan tänka mig hur han såg ut, med choklad i hela ansiktet. Gulleplutten! wub.gif
sudden
hemskt att titta in efter så lång tid och läsa en sån här tråkig tråd sad.gif
tycker synd om dig pejori! kan inte föreställa mig hur jag hade mått i samma situation crying.gif

undrar hur det gick med obduktionen? fick du något svar?

trostar.gif
pejori
CITAT (sudden @ 01-04-2008, 18:55) *
hemskt att titta in efter så lång tid och läsa en sån här tråkig tråd sad.gif
tycker synd om dig pejori! kan inte föreställa mig hur jag hade mått i samma situation crying.gif

undrar hur det gick med obduktionen? fick du något svar?

trostar.gif


Jodå...Jag fick svar.
Det visade sig, att hon hade fått en blödning i hjärnan, så avlivningen hade blivit aktuell i vilket fall som helst inom några dagar.

Välkommen tillbaka sudden tummenupp.gif
Magdis
Då var det ju därför hunden reagerade konstigt då. Måste väl kännas bra att veta orsaken nu även om hela historien var väldigt tråkig. smiley_small_hug.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon