Kathy


Efter 22 försök så fick hon körkortet.

Nu vet man ju inte om hon gjort många och långa uppehåll i körkortsutbildningen...men 22 försök tycker jag låter lite som om att hon kanske inte borde ha körkort.

Vad tycker du är rimligt antal uppkörningar inför körkortet? Dvs, om man nu kuggar på den första uppkörningen.
Rossi
Man kan inte säga vad som är rimligt antal. Man får väl ta så många försök på sig som man behöver. Kontrollanten godkänner en ju inte förrän man uppfyller ställda krav så nu är hon väl lika bra/dålig bilförare som vem som helst som nyss tagit körkort.

Jag kan ju bara tycka att bilskolläraren har gjort fel som har släppt iväg henne till uppkörning om hon nu har varit sådan usel bilförare under de första 20 försöken. Fast hon kanske har kört privat? (Jag har inte läst artikeln.)

Själv klarade jag uppkörningen på första försöket! flirting.gif
Magdis
Oj, det låter märkligt att komma till uppkörning så många gånger o misslyckas. ohmy.gif Själv blev jag godkänd på första försöket. smile.gif
aanderss
Jag tycker att efter ca 5 uppkörningar privat skall de vara krav på att man skall gå i körskola
Kathy


Jag har ett exempel på en elev som körde på körskola i 4 år och gjorde otaliga uppkörningar. Sent omsider fick hon sitt körkort. Mannen var osäker på om han överhuvudtaget skulle släppa iväg henne i deras bil, han tyckte hon körde uselt, så hur mycket övning hon egentligen fick efter att ha tagit sitt körkort det vette sjutton.
Jag tror inte att alla är lämpade att köra bil...
Magdis
CITAT (Kathy @ 19-11-2007, 10:42) *
Jag har ett exempel på en elev som körde på körskola i 4 år och gjorde otaliga uppkörningar. Sent omsider fick hon sitt körkort. Mannen var osäker på om han överhuvudtaget skulle släppa iväg henne i deras bil, han tyckte hon körde uselt, så hur mycket övning hon egentligen fick efter att ha tagit sitt körkort det vette sjutton.
Jag tror inte att alla är lämpade att köra bil...

Det håller jag med om. Jag hade en klasskompis på sjuksköterskehögskolan som höll på att försöka ta körkort. Hon hade tagit hundratals körlektioner men kunde fortfarande inte köra bilen rakt fram på en trafikfri väg. Hon klarade inte av sjuksköterskeutbildningen heller utan fick sluta efter en termin...så nåt knas var det. Det märktes dock ingenting annars på henne, hon var precis som vilken normalbegåvad person som helst.
Inga från Närke
Detta är ett svårt problem om man ska få eller inte få ta körkort efter olika många försök.
Har en bekant, en ung tjej som så fort hon sätter sig i bilskolans bil så blir hon så nervös att det bara inte fungerar, hon låser sig helt men kör hon för sin sambo eller någon annan fungerar det hur bra som helst. Teorin har hon klarat för länge sedan. Så okunskap eller så är inte alltid det som det beror på utan nerverna.
Vad ska man då göra, möjligen som denna personen så kanske det lossnar till sist eller så måste något annat sättas till.
Kathy
CITAT (Inga från Närke @ 19-11-2007, 12:04) *
Detta är ett svårt problem om man ska få eller inte få ta körkort efter olika många försök.
Har en bekant, en ung tjej som så fort hon sätter sig i bilskolans bil så blir hon så nervös att det bara inte fungerar, hon låser sig helt men kör hon för sin sambo eller någon annan fungerar det hur bra som helst. Teorin har hon klarat för länge sedan. Så okunskap eller så är inte alltid det som det beror på utan nerverna.
Vad ska man då göra, möjligen som denna personen så kanske det lossnar till sist eller så måste något annat sättas till.


Jag skulle föreslå henne att prata med sin körskolelärare om problemen. Det kan räcka med att läraren vet om detta för att lugna ner nervositeten. Det kan säkert vara bra att träna på att kontrollera nervositeten, om inte inför uppkörningen. Uppkörningen brukar tendera till nervositet och därigenom sämre bilkörning.
myskmadra
Den kognitiva terapeut som inriktar sig mot körskoleelever med nervositet vid uppkörning
kanske har lite jobb att göra! smile.gif
krellus
CITAT (Kathy @ 19-11-2007, 00:03) *
Nu vet man ju inte om hon gjort många och långa uppehåll i körkortsutbildningen...men 22 försök tycker jag låter lite som om att hon kanske inte borde ha körkort.


Det låter helt klart så... Man kan missa 1-2 gånger pga dåliga nerver men sedan bör det ju gå.
Någon är grundläggande fel om det tar 22 försök...
Eva i Skåne
Stackars människa!!! 22ggr!

Jag är kluven till detta med uppkörningar öht. Om man gått ett rimligt antal gånger på körskola och läraren bedömer att man är redo för uppkörning så är det väl oftast nerverna som spelar en ett spratt när man misslyckas eller kanske en extrem trafiksituation.
Jag vet att det finns massvis av körskolor och lärare, men varför kan man inte ändra i deras utbildning och ge dem rätt att bedöma? En lärare man kanske träffat 30-40-50ggr vet ju bra mycket bättre vad man kan än en trafikinspektör som man kanske har 20min med.
Säkert inte helt lätt att ändra, men garanterat genomförbart. Antagligen är jag ganska ensam om denna uppfattningen eftersom jag aldrig hört någon annan säga nåt liknande. confused.gif
freddie
22 gånger, låter som om hon förmodligen aldrig kommer lära sig. Tyvärr. Eller har hon haft Adolf Hitler som uppkörningsinspektör. g.gif
Aqvakul
Låter som en envis människa. Ibland är det klokt att lägga av.
Försökte förverkliga min dröm att lära mig flyga för några år sedan. I en stressad och besvärlig vädersituation så damp jag i backen. Totalkvaddat plan, bruten rygg. Ryggen läker ihop och jag är igång och flyger igen. Nytt knepigt läge, får panikångest, men landar tryggt. Tar time-out. beslutar så småningom att inte fortsätta. Sörjer över detta varje fin flygdag jag missar. Men känns ändå som ett riktigt beslut.
Mvh
Anders
krellus
CITAT (freddie @ 19-11-2007, 17:44) *
22 gånger, låter som om hon förmodligen aldrig kommer lära sig. Tyvärr. Eller har hon haft Adolf Hitler som uppkörningsinspektör. g.gif


Då har hon haft maximal otur och fått en "piska" vid samtliga tillfällen då.
Jag tog ett sent körkort för drygt 2 år sedan och hade en jättetrevlig snubbe.

Jag kan bara rapportera att det fortfarande är nervöst vid en uppkörning även om man har blivit runt 40.
Men det var en annan typ av nervositet. Mera under kontroll. Körde upp 1988 och då fick jag blackout i princip.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon