AnnammA
Ett mycket tråkigt dilemma har dykt upp... Min dotter har en (fd numera) kompis som "lånat hem" prylar från min dotter utan att fråga om lov...Även pengar har försvunnit i samma sammanhang som henne, men vi har inga bevis...
En del prylar( CD-skivor) har kommit tillbaka, men fortfarande har hon kvar en del av min dotters smågrejer...Enligt min dotter har inte fått låna dem, och enligt gemensamma kompisar har min dotter gett dem till henne. En annan gemensam kompis, säger att hon också "lånat hem" saker från henne...
När vi sist pratade med hennes mamma, blev mamman nästan lite sur...
Vi känner oss kränkta, för denna tjej har varit så oerhört mycket hemma hos oss:ätit,sovit över mm. Vi känner föräldrarna sedan en del år tillbaka, därför har vi velat gå försiktigt tillväga, och först bara antydde vi om kanske flickan "råkat" få med sig CD-skivorna hem, och då var de där hemma hos henne, och vår dotter fick tillbaka dem...Men utan varken ursäkt eller personlig kontakt - de låg i brevlådan... Och min dotter säger att hon absolut inte lånat ut dem - hon grät när hon upptäckte att de var borta...
Hur ska jag gå vidare? För jag tycker att min tjej ska ha tillbaka sina saker, och att detta är ett problem, som kan drabba även andra tjejer i samma kamratkrets...
Ngn som har liknande erfarenhet?
kickibj
Har du provat att prata med flickan själv? Då hon varit hemma hos er så ofta borde ni ju känna varandra och då kan en väg vara att fråga rent ut. Alternativ, tala med flickorna tillsammans. Det kanske blir svårare att ljuga på så sätt. Förstår att det är problem för man vill ju inte anklaga någon orättvist eller orsaka osämja, samtidigt blir det ju fel om flickan helt ska slippa undan ansvar för sina handlingar. Hoppas det löser sig för er. kompiskram.gif
herkules
säga till kompisen och kompisens mamma att du tillåter inget utlånade (ej heller att din dotter ger bort saker som andra kompisar påstår) utan ditt medgivande så sakerna ska tillbaka.
raka puckar, inget tjafs.
MariaS
CITAT (herkules @ 18-11-2007, 18:59) *
säga till kompisen och kompisens mamma att du tillåter inget utlånade (ej heller att din dotter ger bort saker som andra kompisar påstår) utan ditt medgivande så sakerna ska tillbaka.
raka puckar, inget tjafs.


Detta är tyvärr den bästa metoden. Har haft samma erfarenhet med bägge mina döttrar, och det har inget med ekonomi eller annat att göra. Det verkar bara finnas denna typ av "ungar" som vill vara "störst och bäst". Förr eller senare kommer ändå bubblan att spricka runt denna "kompis". Om du är först, är det troligare att ni får tillbaka det mesta i alla fall. Väntar du till senare, är det risk att sakerna hamnar fel i alla fall, eller blir omhändertagna av skola och myndigheter.
En tråkig erfarenhet tyvärr. kompiskram.gif
*Ulrica*
Usch, jag hoppas aldrig jag hamnar i den situationen! Min son är ju bara 7 år men jag har bestämt att han inte får låna ut eller ge bort något utan att fråga mej först och inte ta emot eller låna något utan att fråga kompisens föräldrar först. Ibland fungerar det och ibland inte...

När jag var liten hade jag en tjej i klassen som stal grejer, inte bara hemma hos oss... det tog inte lång tid tills hon inte hade några kompisar. Man kan väl anta att beteendet är ett sorts rop på hjälp?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon