skogstroll
Usch vintern har bara precis kommit och jag vet inte vad jag ska göra för att stå uuuut tills man får sätta fröer och se lite spirande krokusar. Har ni några tips på hur man pallar?

rolleyes.gif
Hannele
CITAT (skogstroll @ 16-11-2007, 10:29) *
Usch vintern har bara precis kommit och jag vet inte vad jag ska göra för att stå uuuut tills man får sätta fröer och se lite spirande krokusar. Har ni några tips på hur man pallar? rolleyes.gif

Fixa massa julblommor wub.gif
Mina julamaryllisar har knoppar nu, kommer att bli fint till 1:a Advent,
jag har hämtat kottar och mossa i skogen, nypon och annat, små vildäpplen.
Vann en fräck polkagris-julstjärna på trädgårdsmötet,
tänkte plantera den med andra blommor och fixa och göra fint.

Här finns underbara tips: http://blomsterverkstad.blogspot.com/
Krolliljan
CITAT (skogstroll @ 16-11-2007, 10:29) *
Usch vintern har bara precis kommit och jag vet inte vad jag ska göra för att stå uuuut tills man får sätta fröer och se lite spirande krokusar. Har ni några tips på hur man pallar?

rolleyes.gif


Jag börjar snart julpynta.[attachment=9622:01julelys.gif] Då går det i alla fall mot jul. Ska man verkligen behöva vänta flera veckor på det. ranting.gif

Skämt å sido. Det är nu jag plockar fram alla mina gamla trädgårdstidningar, foton och böcker för att frossa och sen lägga upp planer för våren. Jag försöker också vårda krukväxterna inne. Jag sitter och tittar på min amaryllis och ser den växa. Och sen är man ju HÄR på Odla. crazy.gif
Jag läser just en bra bok om frösådd smile.gif
Anma
Jag orkar genom att längta till sommaren... smile.gif
Planerar trädgårdens aktiviteter först när vi kommit ut till ön, är en impulsfixare numer...
På vintern har jag inget trädgårdsintresse alls, faktiskt... blush.gif
Lars-Olof Arvids
Har du varit till närmaste trädgårdsbutik och kollat om de har några tokbilliga lökar? Jag brukar kolla efter sådana så här års och köpte bl a 60 krokus för en tia igår. Då tycker jag att man vågar chansa på att de är av hyfsad kvalitet och att det snart kommer en mildvädersperiod då man kan plantera. smile.gif

Olle
skogstroll
usch jag känner att jag till och med knappt loggar in på odla nu vintertid. Julpynt gillade jag för några år sen, men nu är det bara jobbigt. Har en amaryllis med slokande blad och den blommar väl inte förrn i vår om jag har tur. Kanske är nån depression...
Krolliljan
CITAT (skogstroll @ 16-11-2007, 11:41) *
usch jag känner att jag till och med knappt loggar in på odla nu vintertid. Julpynt gillade jag för några år sen, men nu är det bara jobbigt. Har en amaryllis med slokande blad och den blommar väl inte förrn i vår om jag har tur. Kanske är nån depression...



trostar.gif blomma.gif

Här får du lite fina bilder att titta på
Myosotis
CITAT (skogstroll @ 16-11-2007, 11:41) *
Kanske är nån depression...


Gå långa promenader oavsett väder! Det hjälper, jag lovar, även om du kanske tycker att det tar emot att gå ut.
Bettis
Jag måste säga att jag älskar hösten smiley_small_hug.gif Härliga höstdagar, mörkare (slipper så dom skitiga fönstren naughty.gif ) kan tända ljus på morgon/kväll. Slippa alla måsten under en period, rensa ogräs och rensa ogräs rensa ogrärensa ogräs och rensa ogräs s och rensa ogräs ranting.gif Men när våren kommer så längtar jag efter att rensa ogräs igen wacko.gif
Kathy
CITAT (Bettis @ 16-11-2007, 11:57) *
Men när våren kommer så längtar jag efter att rensa ogräs igen wacko.gif



Ja, är det inte otroligt??
Sen vi skaffade sommarstugan så älskar jag ogräsrensning, kratta löv, gräva, köra skottkärran, plantera, klippa gräs och allt annat som hör till.

Men, som sagt, jag saknar våren och sommaren. Ännu mer nu för tiden...
renate
Jag går min dagliga skogspromenad av varierande längt,sitter vid datorn läser trädgårdsböcker eller deckare.Plantera löka går inte här just nu,jorden är stenfrusen.Ska krattar ihop de sista löven när det blir mildare.Snart är det advent och då tänds det alla ljus igen.När vi plocker ner de är det redan januari och ljuset börjar kommer tillbaker.
Myosotis
Och sen kan man ju bygga snögubbar förstås.


snögubbe.jpg

Irene_L
Jag har börjat blogga, nu i höst. Det är jätteroligt att sitta och titta på kort på alla blommor från sommaren, och fundera på vilka man ska sätta ut i bloggen. tummenupp.gif

http://blomster.tradgardsblogg.se/10664/
sqrulan
CITAT (Myosotis @ 16-11-2007, 19:02) *
Och sen kan man ju bygga snögubbar förstås.


snögubbe.jpg


Det var en häftig snö"gubbe".
Piccante
Planatgen i Tagene, Göteborg har 70% rabattpå alla uteväxter så nu är bästa tiden att köpa växter laugh.gif
Ophelia
Jag står ut genom att jag väljer att hitta positiva saker med varje årstid. Jag ser oktober som en sprakande månad av vackra färger. November blir som en vägsträcka till december som är fullt av saker som görs och förhoppningsvis snö. Sedan rusar vi in i januari och februari...vips är våren här igen.
Tosan
CITAT (Markus_H @ 16-11-2007, 21:23) *
Planatgen i Tagene, Göteborg har 70% rabattpå alla uteväxter så nu är bästa tiden att köpa växter laugh.gif

Japp, problemet är bara att få dem i backen tongue.gif
Hannele
CITAT (skogstroll @ 16-11-2007, 11:41) *
Har en amaryllis med slokande blad och den blommar väl inte förrn i vår om jag har tur.

Köpte fina amaryllislökar för 19 kr i Blomsterlandet, stora knoppar nu.
Castea
CITAT (Myosotis @ 16-11-2007, 11:53) *
Gå långa promenader oavsett väder! Det hjälper, jag lovar, även om du kanske tycker att det tar emot att gå ut.


Ja, det är vad jag försöker med också. Är sjukt trött och initiativlös redan av mörkret. Men som sagt, försök få en stunds dagsljus på dig varje dag, även om det tar emot att dra på sig kängor och jacka.
gammelnalle
Det är nog bra med våra glada tillrop. Heja heja!

Men vad tror/tycker du själv??

Jag brukar bli lite deppig på hösten,,, men inte i år.. Tycker att hösten var ovanligt vacker och lång i år... Trädens färger var ovanligt "höstiga" (som jag minns i fjol så gick det lldeles för fort innan träden tappat sina löv).
Ibland har jag tagit en vecka lånnnnngt långt bort... men det är ju inte alla som KAN .... det fodrar ju bra arbetsgivare och ekonimi...

Nu kom ju snön häromdagen och då blir det ju betydligt ljusare ute (men inget roligt att skotta snö--- och ge sig ut i trafiken)


Kämpa på och formulera dina egna tankar..
Det är FÖRSTA steget att lösa dina problem.

b
Lillja
Jag gillar hösten man kan tända ljus o mysa
inte behöver man städa för inget syns men
det värsta är ju vädret ena dagen snö o tio
grader kallt nästa dag plusgrader o regn
jag som cyklar varje dag till jobbet även om
jag har dubbdäck så får man va rädd sen är
man ju inte ensam på vägen sen kan man ju
önska att de var ute å sandade o skrapade
oftare, jag tror man skulle bli piggare om
man hade lite jämnare väder.
Jan Lindgren
Hej!
Det är ganska vanligt att folk blir deprimerade på hösten. Är du bara lite nere så kan promenader under den ljusa tiden hjälpa. Är livet trist, det finns inga ljusglimtar, vänner är bara tröttsamt, partner och barn är en belastning och egentligen skulle världen vara bättre utan dig då är det bråttom att söka läkare. Depressioner går oftast över av sig själv. det brukar ta minst ett halvår om du överlever. Med medicin kan du bli symptomfri på fjorton dagar.
Var rädd om dig.
Jan Lingren
Myosotis
Hallå Skogstroll... hur är det? Vart tog du vägen? Du blev väl inte bortskrämd av diskussionen om forumtroll? smile.gif

tolkning.jpg

TEZZ
Jag vet en som kände precis som du. Hon gick och köpte sig någon slags speciallampa som skulle fungera som ljusterapi. Det hjälpte, hon är nu hur pigg som helst.
Se framåt!
Aqvakul
Personligen känner jag att vinterhalvåret är närmast outhärdligt. Det blir bara värre för varje år. Skånevintern är grå, mörk och trist. När jag blir pensionär hoppas jag ha råd att åka söderut åtminstone några veckor.
skogstroll
CITAT (Myosotis @ 18-11-2007, 19:53) *
Hallå Skogstroll... hur är det? Vart tog du vägen? Du blev väl inte bortskrämd av diskussionen om forumtroll? smile.gif

tolkning.jpg


Hehe jag blir gärna kallad troll, det gör de på jobbet och jag tycker bara det låter mysigt. Om nån kallade mig forumtroll skulle jag nog bara bli blad för jag fattar kanske inte forumspråket än... Hur som helst så känns det bara så otroligt lååångt tills man får sätta fröer och se de spira upp. Vinter är inget för mig... PS vilken härlig bild!!
Krolliljan
CITAT (skogstroll @ 19-11-2007, 09:53) *
Hehe jag blir gärna kallad troll, det gör de på jobbet och jag tycker bara det låter mysigt. Om nån kallade mig forumtroll skulle jag nog bara bli blad för jag fattar kanske inte forumspråket än... Hur som helst så känns det bara så otroligt lååångt tills man får sätta fröer och se de spira upp. Vinter är inget för mig... PS vilken härlig bild!!


Igår kväll när jag inte kom in på Odla tog jag fram papper och penna. Det blev ett par bilder på arbetsrummet, som behöver ordnas till och sen lite bilder på växter jag kan flytta runt i trädgården och till sist en lista på vad jag ska så och när.
Plockade fram en hög med gamla trädgårdstidningar och ja jag måste ha fler pioner.[attachment=9699:bogorm.gif]
kerstin z5-6
Jamen .. snart börjar det ju vara dags för sådderna-i alla fall under lysrören smile.gif
De i sig gör en ju lite piggare -ljuset alltså

men jag håller med -det är aldeles för mörkt -särskilt i december när solen syns mellan 12-14 typ ...
skogstroll
ja trädgårdstidningarna blir rätt söndertummade smile.gif
Inga från Närke
Är inte heller någon vintermänniska, hatar snön men den måste ju finnas för att växterna ska må bra och börja spira till våren. Jag försöker att ta tag i allt inomhus som inte blivit gjort under vår/sommar, som att städa skåp, rensa i lådor o. garderober m.m. men det går också sakta.
Tur att man har en liten hund som pockar på sällskap då och då och att man måste ut på promenader m.m. När man väl gjort detta så mår man mycket bättre.
Har man inget jobb kan man ju kolla in bloggar och trädgårdssidor m.m. och ta sig en resa med internetts hjälp då och då. Du har ju börjat lite smått med att kolla i trädgårdstidningar. Gå till bibblan och låna böcker också ett tips.
Hösten och vintern går rätt så snabbt trots alla mörka timmar men de kan ju förgyllas med ljus både ute och inne, då tycker även jag att det är vackert.
Lycka till.
Marita i Vasa
För att överleva denna mörka tid så ser jag mycket på sommarens bilder.[attachment=9718:Sommarminnen_c.jpg][attachment=9719:Sommarminnen_d.jpg][
attachment=9720:Sommarminnen_e.jpg][attachment=9721:Sommarminnen_f.jpg][attachme
nt=9722:Sommarminnen_g.jpg]
Var så goda! Se, njut, blunda och glöm hur det ser ut utanför fönstret! Marita.
Krolliljan
CITAT (Marita i Vasa @ 19-11-2007, 15:20) *
För att överleva denna mörka tid så ser jag mycket på sommarens bilder..............Var så goda! Se, njut, blunda och glöm hur det ser ut utanför fönstret! Marita.


Dina bilder funkar bra för mig. Plötsligt är man mitt i sommaren. Vilka fina bilder tummenupp.gif
Sailor Pluto
Jaa, se till att inte bli förkyld för det första! Det kan man bli riktigt golvad av under den mörka årstiden, det tar hårdare då. Känner att det är på gång här nu (skrev det precis i min blogg också smile.gif ).

Under vintern så bläddrar jag i böcker och tidningar med trädgårdsanknytning, och i december/januari blir det frökataloger wub.gif . Passar också på att läsa rysare, deckare, fantasy mm, gärna med en kopp té och någon godbit på kvällarna. Nu i veckan ska jag dra igång mitt naturkosmetik-projekt, så det blir lite att sysselsätta sej med det också smile.gif .
Hannele
CITAT (Myosotis @ 16-11-2007, 19:02) *
Och sen kan man ju bygga snögubbar förstås.

Islyktor är också fina, stoppar halvissna tulpaner i dem och ljusslingor under.

[attachment=9724:274islykta.jpg]
vindspel
Tack och lov för vintern...hur skulle det se ut hemma hos mig annars tongue.gif Nu kan man ju röja ordentligt och måla till skavanker på väggar. Såg att mitt badrumsskåp behövde en målning ockå så det fixade jag.....Denna hösten sitter jag också mycket på messen och pratar med vänner whistling.gif Mycket roligt med det crazy.gif
Man blir såååå busig på messen.....energikick...
Upptäckte nu också att jag hade en tv w00t.gif inte haft tid att titta på den innan. Tända ljus och dricka glögg, lättglögg förståss för mig yes.gif
Varför inte ta fram gitarren....börjat bli ringrostig....köp en blockflöjt om du inte har ngt annat instrument...eller munspel..........goa bubelbad flirting.gif
Aqvakul
CITAT (vindspel @ 19-11-2007, 18:33) *
Tack och lov för vintern...hur skulle det se ut hemma hos mig annars tongue.gif Nu kan man ju röja ordentligt och måla till skavanker på väggar. Såg att mitt badrumsskåp behövde en målning ockå så det fixade jag.....Denna hösten sitter jag också mycket på messen och pratar med vänner whistling.gif Mycket roligt med det crazy.gif
Man blir såååå busig på messen.....energikick...
Upptäckte nu också att jag hade en tv w00t.gif inte haft tid att titta på den innan. Tända ljus och dricka glögg, lättglögg förståss för mig yes.gif
Varför inte ta fram gitarren....börjat bli ringrostig....köp en blockflöjt om du inte har ngt annat instrument...eller munspel..........goa bubelbad flirting.gif


Inte blir det lättare för en trött gubbe att uthärda vintern, när Vindspel fullkomligt sprudlar. Tänk om man kunde vara så positiv.
------------
Nu tänkte jag lite på mitt fantastiska barnbarn. Då kändes det genast bättre.
Sköt om dig Vindspel!
Felicia
Jag tycker nog också det är jobbigt med vintern som är så lång och kall och trist men det är ju bara att härda ut och försöka gilla läget.
Känns som att har jag gjort november så är värsta gjort för då blir det ju juletid så december rasslar ju bara iväg.
Så blir det ju vintersolståndet den 22/12 och då känns det som att det genast blir ljusare.
I januari måste man ju börja tänka på fröerna, vilka man ska ha osv. Så på nåt sätt så brukar det ändå gå bra rolleyes.gif
Lilla Birka
CITAT (Felicia @ 19-11-2007, 21:33) *
Jag tycker nog också det är jobbigt med vintern som är så lång och kall och trist men det är ju bara att härda ut och försöka gilla läget.
Känns som att har jag gjort november så är värsta gjort för då blir det ju juletid så december rasslar ju bara iväg.
Så blir det ju vintersolståndet den 22/12 och då känns det som att det genast blir ljusare.
I januari måste man ju börja tänka på fröerna, vilka man ska ha osv. Så på nåt sätt så brukar det ändå gå bra rolleyes.gif

Kunde inte sagt det bättre själv! rose.gif
krellus
Hur jag orkar med vintern? Lätt, jag är vinterbarn... född i december flirting.gif

Vad är bäst? En blöt, mörk höst eller en vinterdag upplyst av fin snö? (när den nu dyker upp)
vindspel
CITAT (aq42 @ 19-11-2007, 21:27) *
Inte blir det lättare för en trött gubbe att uthärda vintern, när Vindspel fullkomligt sprudlar. Tänk om man kunde vara så positiv.
-----------
Nu tänkte jag lite på mitt fantastiska barnbarn. Då kändes det genast bättre.
Sköt om dig Vindspel!
Trött gubbe???? nio år äldre än jag. confused.gif , gick in och tittade

Usch min värk blir värre på vintern, känner mig kroppsligen som 90 år men innombords som 27....... Man har inte roligare än vad man gör sig....
Tänkte på en annan sak.....Innan så planterade jag fröer till krukväxter. Varför inte göra det nu flirting.gif En söt är sensetiva...när man rör på den så kryper den i hop. En riktig kompis.....lever ju naughty.gif
Sen har jag gått in och hittat ny musik...frågat vänner också...så jag har mycket jag har missat i musikväg och som jag nu kan lyssna på....Journey är en väldigt bra grupp som jag totalt har missat. g.gif kan ju lägga in en bit här så får ni ett smakprov...
open arms - journey

Bara att fråga runt och så hittar man nya favoriter......
Lars-Olof Arvids
Krukväxter är en utmärkt räddning om man saknar jord under naglarna så här års. Jag håller med om att Sensitiva är en rolig sort. Min mamma har en fin sådan som hon drog upp från frö i våras. På Borneo har jag sett den växa som ogräs vid vägkanterna, där det gav en rolig effekt att svepa med handen över ett större bestånd. Att vika ihop bladen är en anpassning för att se mindre attraktiv ut för betande djur. Själv drar jag inte upp så mycket krukväxter från frö (lite pelargoner bara) men tar ganska mycket sticklingar. De senaste veckorna har jag satt blomstervaggor, aloe vera och hjärtreva samt delat en stor apostlalilja i tre delar. Så nu är det trångt i fönstren - tur att det snart är dags för julmarknader där man kan bli av med lite överskott! smile.gif Annars har kyrkan en second hand-butik där skänkta krukväxter har rykande åtgång. Jag gillar vintern, åtminstone när det kommer snö som lyser upp. Då är det så roligt att gå ut i markerna och titta efter vinterfåglar och spår i snön. Det mörka, gråmulna novembervädret är förstås inte så roligt, men man får se framåt och veta att det bara är en månad kvar tills det vänder och blir ljusare igen.

Olle
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon