*Ulrica*
Krångligt detta... jag vill helst inte beställa från en massa olika firmor,
det känns så hattigt... så jag tänkte göra lite prisjämförelser.

ETT litet exempel:

Agastache foeniculum 'Golden Jubilee':
Jelitto = 6E = 68:-
Chiltern Seeds = £ 2,37 = 31:-
Odla.nu = 26:-
T & M = £ 1,49 = 19:-

På en annan sort kanske Jelitto är billigast?
Och sedan spelar ju också utbudet och kvaliteten och servicen in...

Vilka är era favorit-fröfirmor för "vanliga" perenner?
Beställer ni från flera olika?
Har ni gjort några prisjämförelser?
Piccante
Fick du lika många frön från varje ställe eller erbjuder de olika stora portioner? Jag kollade på fröer en gång och tyckte det var jättebilligt men så läste jag det finstilta. De sålde alla frön i lika stora portioner antingen i antal frön eller i gram. köper man stora frön då så blir det kanske inte mer än 10 fröer per påse. Andra kanske säljer 15 eller 20 fröer/ påse för bara någon krona mer. sen tillkommer frakt oxå. "Billiga" fröer kan bli dyra om de tar ut expeditionsavgifter och porto som ligger högt över de andra.

kerstin z5-6
Agastache foeniculum 'Golden Jubilee':
Jelitto = 6E = 68:- räcker till mer än 100 plantor
Chiltern Seeds = £ 2,37 = 31:-
räcker på sin höjd till 20 plantor enl min erf ..

jelitto ÄR dyra , men har stora portioner OCH har klart bäst grobarhet Samt mycket bra -sortriktighet dvs
Blå delphiniumfrö blir blå -inte rosa eller vita
Marita i Vasa
Har samma erfarenhet som Kerstin dvs, stora fröportioner, god grobarhet och sortriktiga. tummenupp.gif
Marita
*Ulrica*
Så ni tycker det är värt pengarna att köpa från Jelitto då?

(så räcker det kanske till någon byteslista eller fröbibba eller något sånt också...)
kerstin z5-6
Ja -forumistfrö brukar vara magiska till att gro smile.gif Många sorter blir (visserligen inte riktigt) sortäkta " det blir ju inget från frö-till det krävs delning-men många blir i stort sett likadana som moderplantan -man kan ju inrikta sig på sådana sorter id fröbyte -om man vill ha särskilda former /färger-Klätterstormhatt är ett exempel som blir likadan
Finns många fler

Jag beställde nog enbart från Jelitto de första gångerna -de har ju ett jättestort sortiment -värt priset tycker jag -katalogens såråd är för det mesta bra , men zonerna är helt upp och ner ... dem kan man skippa att titta på angel_not.gif
*Ulrica*
Ja, jag tog er på orden och beställde från Jelitto. 31 sorter blev det, varav 5 var "Gold Nugget"
Det får bli min julklapp...

Hittade något som antagligen kommer att bli min favoritblomma:
Rosenkrage!
I min perennbok heter den Tanacetum coccineum, men Jelitto kallar den Chrysanthemum coccineum.

En del stog det frågetecken på, jag fattade inte riktigt vad det innebär...
Margith
CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 20:11) *
En del stog det frågetecken på, jag fattade inte riktigt vad det innebär...


Visst menar du att det stod ett frågetecken i order-bekräftelsen?
Det betyder att de börjar få lite fröer i lagret av den sorten och de är lite osäkra på om fröerna kommer att finnas kvar när de expedierar din order.
*Ulrica*
CITAT (Margith @ 13-11-2007, 20:19) *
Visst menar du att det stod ett frågetecken i order-bekräftelsen
Det stämmer och det var så jag tolkade det. Hoppas de räcker till mej också... annars får man väl tillbaka pengar eller?
Margith
CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 20:24) *
Det stämmer och det var så jag tolkade det. Hoppas de räcker till mej också... annars får man väl tillbaka pengar eller?


Om jag inte missminner mig alldeles, hör Jelitto till de som inte drar pengarna från ditt kort förrän de skickar fröerna, så de drar rätt summa.
Men du kanske betalade på nåt annat sätt?
*Ulrica*
Nej, jag betalade med kort och nu när du säger det så stod det nog just så ja. Bra!

Men usch så nervöst det är. Det känns som om allt jag har beställt ser likadant ut och har likadana färger... det är så svårt att föreställa sig.... och så ska jag få det att gro och växa också... hu... -fear-.gif
lyckero
Det är väl spännande Ulrika!
Du ska se att det går bra - kanske inte riktigt med allt på en gång, men lite utmaningar i livet får man ju ha kvar.
Och det behövs en RIKTIGT stor trädgård om man ska få plats med alla frösådder när man väl är igång...
Lite bra kan det vara att inte alla fröer gror...
Lyckero
kerstin z5-6
hihi .. jättekul -du kommer att ha såp roligt under tiden -rosenkrage är fin !
en växt har ofta minst tre namn -synonymer .. ofta olika vetenskapliga namn tom ..
gamla" vetenskapliga namn lever kvar ..
Margith
CITAT (*Ulrica* @ 13-11-2007, 20:11) *
Ja, jag tog er på orden och beställde från Jelitto. 31 sorter blev det,


Jag kan inte låta bli att kommentera det här, jag har försökt... jag lovar a0a.gif

Gör ett litet räkne-exempel Ulrica:
Jag håller med Kerstin om att Jelittos fröpåsar ger ca 100 plant, du har beställt 31 sorter.... oj då.. 31x100 är 3 100 plant!
Då tar man till "nöd-lösningen": jag kan inte det här, jag är nybörjare, jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag köpt, jag har inte en susning om hur de ska sås osv... så gott och väl hälften kommer förmodligen inte att gro smile.gif
50% av 3 100 är 1 550 plant help.gif

Jag föredrar Jelitto, där hittar jag det mesta som jag är intresserad av, men börjar du förstå varför jag startade fröbyteslistan för överblivna köpes-fröer? a0a.gif
kerstin z5-6
Nu är det du som skräms smile.gif Margit giggle.gif 3100 plant är väl inget haha smile.gif
Sååå kan man ju inte räkna -de flesta är bara en glimt i ögat ännu -(och kan så förbli )
Vissa gror ju bara tre av .. andra 100 ..

Däremot kan man om man känner sig ny på detta så halva påsar för att ev kunna så om -om nåt går fel med första omgången och det känns ju alltid bra -sen kan man skicka resten till såbibban med ..Jättebra !




Jag ska så 200 sorter/påsar i år och jag vill inte veta hur många plantor DET blir coolgleam.gif
Lady Hamilton
devil.gif Men det VET jag............. yahoo.gif 20762 plantor!!!!

Det du Kerstin........... angel_not.gif
kerstin z5-6
Amalia .. det där läste jag inte -lalalalalalala....
Margith
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:35) *
Jag ska så 200 sorter/påsar i år och jag vill inte veta hur många plantor DET blir coolgleam.gif


Ledsen men du får veta det iaf! 200 x 100 = 20 000 laugh.gif
Och i ditt fall kan du inte räkna bort 50% för att du inte visste hur du skulle så dem a0a.gif

Jan Lindgren
Hej!
När jag var som värst sådde jag 300 sorter varje år. Det blir för många plantor. Nu tänker jag mest hålla mig till vegetativ förökning. men det blir snabbt för mycket det också. Dela åtminstone 200 sorters hostor, helst sätta sticklingar av 100 olika rhododendron plus en massa andra växter. Jag är rädd att det slutar med ett hundratal fröpåsar också. Jag får se när Jelittos nya katalog kommer. Vi är en konstig samling människor på det här forumet.
MVH
Jan Lindgren
Tosan
CITAT (Jan Lindgren @ 13-11-2007, 23:08) *
Hej!
När jag var som värst sådde jag 300 sorter varje år. Det blir för många plantor. Nu tänker jag mest hålla mig till vegetativ förökning. men det blir snabbt för mycket det också. Dela åtminstone 200 sorters hostor, helst sätta sticklingar av 100 olika rhododendron plus en massa andra växter. Jag är rädd att det slutar med ett hundratal fröpåsar också. Jag får se när Jelittos nya katalog kommer. Vi är en konstig samling människor på det här forumet.
MVH
Jan Lindgren

Ja, jag har ju problem att rymma de sticklingar jag har, drygt en full stor sålåda + några som är rotade och omkrukade...

Och apropå konstig... Gubben frågade en kväll om jag inte tagit in den trådlösa termometern från växthuset... Jo sa jag, men den ligger i kylskåpet. Svaret kom blixtsnabbt: -Vem i H-vete har en trådlös termometer i kylskåpet?!?
En odlait... blush.gif
*Ulrica*
CITAT (lyckero @ 13-11-2007, 21:26) *
Det är väl spännande Ulrika! Du ska se att det går bra - kanske inte riktigt med allt på en gång, men lite utmaningar i livet får man ju ha kvar.
Gillar utmaningar. Om de är lagom. Är trött på att misslyckas. Och detta kommer att gå bra - det vet jag eftersom det finns så underbara människor här som kan så mycket och är villiga att dela med sig av sig själva och sin kunskap! thanks.gif


CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:08) *
hihi .. jättekul -du kommer att ha så roligt under tiden
Apselut - världens roligaste! wub.gif

CITAT (Margith @ 13-11-2007, 22:25) *
Jag kan inte låta bli att kommentera det här, jag har försökt... jag lovar a0a.gif

Gör ett litet räkne-exempel Ulrica:
Jag håller med Kerstin om att Jelittos fröpåsar ger ca 100 plant, du har beställt 31 sorter.... oj då.. 31x100 är 3 100 plant!
Då tar man till "nöd-lösningen": jag kan inte det här, jag är nybörjare, jag vet ärligt talat inte riktigt vad jag köpt, jag har inte en susning om hur de ska sås osv... så gott och väl hälften kommer förmodligen inte att gro smile.gif
50% av 3 100 är 1 550 plant help.gif

Jag föredrar Jelitto, där hittar jag det mesta som jag är intresserad av, men börjar du förstå varför jag startade fröbyteslistan för överblivna köpes-fröer? a0a.gif
rotfl.gif whist.gif Vilken tur jag har som får skylla ifrån mej! tongue.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:35) *
Sååå kan man ju inte räkna -de flesta är bara en glimt i ögat ännu -(och kan så förbli )
Ja, sååå måste det vara! Så klok du är Kerstin! yes.gif

CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 22:35) *
Däremot kan man om man känner sig ny på detta så halva påsar för att ev kunna så om -om nåt går fel med första omgången och det känns ju alltid bra -sen kan man skicka resten till såbibban med ..Jättebra !
Jag sår maximum halva påsen efter att ha sått en del hela påsar i våras som jag inte lyckades med. Kan ju ha varit svåra fröer också. Humle tex. grodde inte ett enda frö...

CITAT (Jan Lindgren @ 13-11-2007, 23:08) *
Vi är en konstig samling människor på det här forumet.
Jo, konstiga på ett alldeles underbart och extra fint sätt! crazy.gif
Anette på Boäng
Agastache Golden Jubilee är jättefin! [attachment=9539:färg9.JPG] Här fotad tilsammans med Fläder "Sutherland Gold", Angelica gigas och Veronicastrum bland annat.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon