Full version: Inredningsdesign
Kathy
Jag är uppväxt med 70-talsinredningar och är inte ett dugg förtjust i brun/orangemurrigt...
Var på IKEA för ett tag sen och såg att sånt är obönhörligen på väg tillbaka. Hua.
Och så hittade jag denna pryl på Tradera; http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=51904561
.....nostalgi! biggrin.gif
Sån hade vi hemma då jag var liten, har även sett såna i inredningsbutiker på Söder och där kostar de en nätt summa.
RibesRubusVitis
Gräsligt. En bekant till mig gjorde den här 70-talssajten:

http://www.omodern.com/

Bara att njuta...
LadyG
Men herre min skapare det var ju inte ens snygg när det begav sig, varför ska de återuppliva det gamla mode-eländet???
Eva i Skåne
Kan bara instämma och förfasa mig. Vi som var unga och kanske skapade vårt första hem på 70-talet har fått nog av brunt och orange, manchestersoffor, medaljongtapeter osv.
Jag har också lagt märke till att det verkligen är massor av sådana prylar som jag hade i min första lägenhet som är superpoppis nu. Men aldrig mer hos mig unsure.gif

Sen tycker jag det ger en trist påminnelse om att "vi" nu är så gamla att våra ungdomsprylar kommer tillbaka... duh.gif
herkules
jag tycker 70-talet var helt ok, många kul prylar!
Aqvakul
För min del räcker det med att ha upplevt 70-talet en gång. Det jag fasar över är att 80-talet blir nästa repris. Det var minst lika hemskt. Men det är annorlunda för de unga. De tycks tycka att retro är tufft och fräscht.
Mvh
Anders f 1951
Kathy
Här finns det en del retroprylar.
Kathy


Blogg om 70-talet.
Eva i Skåne
CITAT (Kathy @ 13-11-2007, 12:01) *
Här finns det en del retroprylar.




och här finns en annan länk.
Pirum
CITAT (RibesRubusVitis @ 13-11-2007, 11:04) *
Gräsligt. En bekant till mig gjorde den här 70-talssajten:

http://www.omodern.com/

Bara att njuta...



Tacktack biggrin.gif De här produkterna http://www.omodern.com/Eurobad/euro.html såg jag på internet för några år sedan men hittade inte längre någon länk. Ojoj. Haha, jävligt rolig. En grön porsche mitt i inredningen, en naken dam på badrumsbordet, etc, hahaha. Bizarrt.
Snöflinga
Vilken nostalgitripp wub.gif
kerstin z5-6
Tar det aldrig sluut ... tycker det varit 60-70 tal på allt nytt# hur länge som helst ...
Jag villa ha en ny soffa , men inte en brun eller orange sad.gif
Anma
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-11-2007, 16:11) *
Tar det aldrig sluut ... tycker det varit 60-70 tal på allt nytt# hur länge som helst ...
Jag villa ha en ny soffa , men inte en brun eller orange sad.gif

Åk till Ikea, vet ja. Eller vilken soffbutik som helst.... De flesta soffor kan väljas i massor av färger. smile.gif
Alphaville
Huga! 70-talsretro! Nja kanske inget för mig. Kan gå med på att det är lite roligt med musiken men prylarna... Dem kan jag gärna slippa thumbdown.gif
Gita
Bara älskar 60- och 70-talsprylar! jJg bor i en funkisvilla byggd 1963 och håller på att byta ut så mycket som möjligt mot original från 60-talet. För min del tycker jag att svensk design hade en topperiod under 50, 60 och tidigt 70-tal.
Stig Lindberg, Lena Larsson, Erik Höglund, Ståhane, Bruno mattson och många fler.
Gita
Anma
Det finns mycket snyggt från 70-talet- Felet då enligt mig är att det blev liksom för mycket...
Less is more, ltyp.
Inga från Närke
CITAT (Alphaville @ 13-11-2007, 19:12) *
Huga! 70-talsretro! Nja kanske inget för mig. Kan gå med på att det är lite roligt med musiken men prylarna... Dem kan jag gärna slippa thumbdown.gif

Samma här möjligen glas och porslin som kan vara lite roligt.
Bee
Det stormönstrade grön/brun/orangea var väl en motvikt till 60-talets kommunalgråa inredning i alla miljonprogrammets lägenheter.

Jag kan till nåds ta till mig vissa av dom kommunalgråa grejerna men det stormönstrade bruna - nej fy usch! När det finns blått, rött, VITT! När skall vita möbler bli moderna igen? Jag saknar dom.

När vi renoverade köket i mitt hus från 1965 nyligen fanns en hel del "skojigt" bakom skåpen där det renoverades på 70-talet. Stormönstrad grön medaljongtapet tex. I köket! Undrar vad folk kommer att säga om 30 år. Nya köket är vitt i "nyfunkis"stil, stramt med andra ord.

Jag brukar säga att 70-talet bara innehöll en bra sak - min yngsta son föddes 1976 smile.gif Good riddance säger jag till resten.

ottolina
Hej håller med föregående om att 70 talets färger inte var nåt vidare.Och medaljongtapeter,stormönstrade saker Hiskeligt. MEN är det inte sådant vi sätter på väggarna nu?.Skillnaden är väl att vi bara har en fondvägg så det inte ser allt för rörigt ut.Jag läste någonstans att MODET SKRATTAR VI ÅT I DAG MEN ANVÄNDER DET I MORGON .Visst är det sant.
Anma
CITAT (Bee @ 14-11-2007, 11:38) *
/.../.

Jag kan till nåds ta till mig vissa av dom kommunalgråa grejerna men det stormönstrade bruna - nej fy usch! När det finns blått, rött, VITT! När skall vita möbler bli moderna igen? Jag saknar dom.
/.../


Det vita har varit inne länge nu, Ikea börjar haka på trenden. Det finns massor med hem där ute som kör med vitt i fransk-dansk stil om man nu gillar det, även en hel del vita hem med mer mordern stil. Kolla in folks inredningsbloggar får du se...
Betty
CITAT (ottolina @ 14-11-2007, 12:04) *
Hej håller med föregående om att 70 talets färger inte var nåt vidare.Och medaljongtapeter,stormönstrade saker Hiskeligt. MEN är det inte sådant vi sätter på väggarna nu?.Skillnaden är väl att vi bara har en fondvägg så det inte ser allt för rörigt ut.Jag läste någonstans att MODET SKRATTAR VI ÅT I DAG MEN ANVÄNDER DET I MORGON .Visst är det sant.

yes.gif Ja visst är det så, gäller även för kläder. Man blir väl ganska hjärntvättad av all reklam och så. Ingen ryser väl längre över att 70-talets utsvängda byxor kom tillbaka eller snibbkragar med för den delen och alla dessa stormönstrade tunikor. Men stora axelvaddar... där går nog en gräns för många av oss...

Har förresten sett att 80-talets vita strukturtapeter, valvdörröppningar och blottade takbjälkar är tillbaka - välkommen in till pizzerian... whist.gif

CITAT (RibesRubusVitis @ 13-11-2007, 11:04) *
Gräsligt. En bekant till mig gjorde den här 70-talssajten:

http://www.omodern.com/

Bara att njuta...


Tack för den, det där var ju riktigt kul att se! ...och vilka häftiga dansbandsnamn! rotfl.gif
Anma
CITAT (Betty @ 14-11-2007, 15:53) *
Har förresten sett att 80-talets vita strukturtapeter, valvdörröppningar och blottade takbjälkar är tillbaka - välkommen in till pizzerian... whist.gif


Valv och blottade takbjälkar kan var hur snyggt som helst, men strukturtapet.... sick.gif
Men det kan ju vara så att om jag letar riktigt ordentligt, kanske jag hittar en snygg sådan också... wink.gif
Gita
CITAT (Anma @ 14-11-2007, 13:07) *
Det vita har varit inne länge nu, Ikea börjar haka på trenden. Det finns massor med hem där ute som kör med vitt i fransk-dansk stil om man nu gillar det, även en hel del vita hem med mer mordern stil. Kolla in folks inredningsbloggar får du se...


Och så är det vita väldigt snyggt till färgstarka retroprylar.
Gita
Anma
CITAT (Gita @ 14-11-2007, 16:43) *
Och så är det vita väldigt snyggt till färgstarka retroprylar.
Gita

Precis, rätt pryl på rätt ställe. smile.gif
Alphaville
Det kan vara riktigt roligt att titta på 70-talsprylar... men att skaffa dem av nostalgiska skäl?

Nä, inte till mitt hem!
Anma
CITAT (Alphaville @ 14-11-2007, 17:18) *
Det kan vara riktigt roligt att titta på 70-talsprylar... men att skaffa dem av nostalgiska skäl?

Nä, inte till mitt hem!

De flesta som skaffar dem i dag är nog födda på 80-talet. Det är deras föräldrar som förfasar sig... smile.gif
kerstin z5-6
Jo andra sofftyger finns -men modellerna är lik ...... 70 tal .. blää...
Alphaville
CITAT (Anma @ 14-11-2007, 17:26) *
De flesta som skaffar dem i dag är nog födda på 80-talet. Det är deras föräldrar som förfasar sig... smile.gif


Man ser väl sakerna annorlunda nu, kan jag tro. Är själv född 65... biggrin.gif

När blir det retro med 80-talet?
Anma
CITAT (kerstin z5-6 @ 14-11-2007, 17:26) *
Jo andra sofftyger finns -men modellerna är lik ...... 70 tal .. blää...

Då måste jag bara tipsa dig om IKEAS Ektorp, har nyligen köpt den och det är den skönaste soffa jag haft... Då har jag nog plöjt igenom de flesta modeller... Och den är Absolut inget 70-tals retro! smile.gif
Aqvakul
CITAT (Kathy @ 13-11-2007, 10:56) *
Jag är uppväxt med 70-talsinredningar och är inte ett dugg förtjust i brun/orangemurrigt...
Var på IKEA för ett tag sen och såg att sånt är obönhörligen på väg tillbaka. Hua.
Och så hittade jag denna pryl på Tradera; http://www.tradera.com/auction/auction.aspx?aid=51904561
.....nostalgi! biggrin.gif
Sån hade vi hemma då jag var liten, har även sett såna i inredningsbutiker på Söder och där kostar de en nätt summa.


Ärligt talat så ser det för dj-vl-gt ut, men samtidigt lite fascinerande. Har någon hittat flera sådana här sidor, så kom igen!
Azola
cool.gif Hi hi ...vilken nostalgi kick. Såg rätt mycket jag växte upp med i Kathys retroprylar länk, inget jag saknar precis....så vansinnigt grälla färger och mönster. Men ack vilken underbar tid det var tongue.gif
Aqvakul
CITAT (Azola @ 15-11-2007, 18:43) *
cool.gif Hi hi ...vilken nostalgi kick. Såg rätt mycket jag växte upp med retroprylar länken, inget jag saknar precis....så vansinnigt grälla färger och mönster. Men ack vilken underbar tid det var tongue.gif


Var det din ungdomstid? Känner lite detsamma för 60-talet. Har dock lättare att smälta den mer sparsmakade 60-talsdesignen. Nätta danska mahognymöbler kan vara riktigt läckra.
Mvh
Anders
Chamomille
Jag har kvar ett par gamla gardiner sen början av 70-talet (som jag fick med mig när jag flyttade hemifrån). Dom har faktiskt kommit upp i fönstren nu (efter många år), ganska kul.

[attachment=9596:Retrogardiner.JPG]

Här kommer en retrohund också... wub.gif biggrin.gif
[attachment=9597:Retrohund.JPG]
Anma
Gardinerna var riktigt snygga! Och hunden med! wink.gif
Kathy
CITAT (Chamomille @ 15-11-2007, 19:44) *
Jag har kvar ett par gamla gardiner sen början av 70-talet (som jag fick med mig när jag flyttade hemifrån). Dom har faktiskt kommit upp i fönstren nu (efter många år), ganska kul.

[attachment=9596:Retrogardiner.JPG]

Här kommer en retrohund också... wub.gif biggrin.gif
[attachment=9597:Retrohund.JPG]



70-talsgrardiner så det stänker om det. laugh.gif
Jag föredrar nog vovven...är han också från 70-talet? wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon