Sailor Pluto
Min önskelista är inte riktigt klar, men precis som tidigare år verkar den bli rätt grön biggrin.gif . Har spanat in en del fröpåsar som jag gärna ser under granen, samt några snygga och onödiga trädgårdsprylar. Skulle inte tacka nej till Jamie Olivers nya bok "Jamie at home". Var helt såld på tv-programmet som gick i somras! Det känns spännande i år, är nämligen helt ovetande om vad jag kommer att få...

En tidig julklapp till både mej och sambon, från oss själva, är varsin "Harry Potter och Dödsrelikerna". Det skulle vara rätt svårt att samsas om ett exemplar för att vi läser i så olika takt. Japp, I-landsproblem sweatingbullets.gif .

Tänker inte skriva något om vilka julkappar vi ska ge bort, utifall någon släkting eller kompis går in och smygläser nono.gif biggrin.gif
Tezzla
Nej, jag har ingen önskelista. Jag är vuxen och slutade med önskelistor för många, många år sedan smile.gif
Sailor Pluto
CITAT (Tezzla @ 04-11-2007, 18:15) *
Nej, jag har ingen önskelista. Jag är vuxen och slutade med önskelistor för många, många år sedan smile.gif

Äh, alla har en önskelista flirting.gif ! T.ex. så brukar min mamma säga så, men tjatar man i 2 sekunder kommer det fram att hon vill ha något smaksatt té eller kaffe och en pocketbok...
Lillja
Vi gjorde så här att till vuxna fick man inte köpa utan
skulle tillverka eget typ baka eller sticka virka nåt
sånt o bara köpa till de små sen skulle vi oxå skriva
rim blev väldigt trevligt då kunde man hålla på ett tag
så inte allt var klart på en kvart.
Pirum
Har ingen önskelista, inte haft på många år smile.gif Men försöker droppa lite 'hintar' om att jag behöver en ny ryggsäck i 40l-klassen rolleyes.gif
Skulle ju kunna köpa den själv, men det är ju så nära jul att det är lika bra att mina föräldrar får göra det. Då blir de glada över att kunna ge mig en vettig sak som de vet att jag behöver smile.gif

Jag kommer att kontra deras ryggsäck med andra saker som jag vet att de behöver, typ batteriladdare till traktorn, etc.

Ok, i slutändan kunde vi ju köpt de saker vi behöver, åt oss själva,och inte gå omvägen via julklappar, men, det är ju kul att ge julklappar smile.gif
Sailor Pluto
Ja, visst är det skoj med julklappar smile.gif . Det är faktiskt roligare att ge bort något än att själv få saker. Fast ändå gör jag en kort önskelista varje år, bara för att jag alltid har gjort det smile.gif .
kerstin z5-6
angel_not.gif
Ja
rose.gif
Kathy


I år kommer vi inte ha några julklappar....förutom kanske en liten. whistling.gif
Saken är den att det kommer rinna iväg en hel del kosing på en resa i slutet av januari.
Magdis
Det var länge sen jag skrev nån önskelista. Jag o maken brukar komma överens om nån dyrare sak som vi köper gemensamt till oss själva. I år lutar det mot en digitalvideokamera.
Vi har förhandlat bort julklapparna mellan oss vuxna, d.v.s jag o maken och våra syskon och föräldrar....med min svärmor undantagen. Hon kräver nämligen att få julklappar o hon skriver önskelistor också.
Netha
Nej... ingen önskelista.
Jag har allt jag behöver och mer därtill. smile.gif
Snöflinga
Klart jag har önskelista tongue.gif Av barnbarna önskar jag för det mesta "handgjorda" saker, fotografier eller ej alltför kostsamma saker, som ny musmatta (stående önskan varje år, men har aldrig fått ! ) Av de vuxna önskar jag alltid "upplevelser" Typ bio eller teaterbiljetter, en utflykt tillsammans till något intressant ställe osv Ett år fick vi biljetter till Lill Lindfors uppträdande och till Mors dag fick jag rosen med samma namn wub.gif

Däremot kan det vara problem att få in önskelistor, vill handla tidigt... och skulle man till äventyrs få det så händer det oftast att de har ändrat sig veckan före jul wink.gif
aanderss
nä de har jag ej
Lilla Birka
Jag har hört att man ska skicka önskelistan till Napapiiri, Rovaniemi i Finland, för där bor santa.gif . Jag såg honom där i somras, så det måste vara sant bravo.gif biggrin.gif
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 04-11-2007, 21:50) *
Jag har hört att man ska skicka önskelistan till Napapiiri, Rovaniemi i Finland, för där bor santa.gif . Jag såg honom där i somras, så det måste vara sant bravo.gif biggrin.gif

Nämen .. bodde inte han på...Luppioberget...
Lilla Birka
CITAT (Netha @ 04-11-2007, 21:54) *
Nämen .. bodde inte han på...Luppioberget...

Va´??? Där såg jag honom inte unsure.gif dunno.gif ..... och jag har också hört men inte sett att han ska bo i Dalarna nå´nstans, Mora tror jag, men jag såg honom inte där heller?
Snöflinga
CITAT (Lilla Birka @ 04-11-2007, 21:59) *
Va´??? Där såg jag honom inte unsure.gif dunno.gif ..... och jag har också hört men inte sett att han ska bo i Dalarna nå´nstans, Mora tror jag, men jag såg honom inte där heller?


Inte konstigt alls eftersom han bor i våran jordkällare yahoo.gif
Netha
CITAT (Lilla Birka @ 04-11-2007, 21:59) *
Va´??? Där såg jag honom inte unsure.gif dunno.gif ..... och jag har också hört men inte sett att han ska bo i Dalarna nå´nstans, Mora tror jag, men jag såg honom inte där heller?

Skillnaden är att han på Luppioberget är äkta... då visar han sig inte förutom på julafton. smile.gif wub.gif

Fejkade kopior som han i Rovaniemi... vandrar ju runt bland turister även i gassande sommarsol. ohmy.gif no.gif thumbdown.gif
Lilla Birka
CITAT (Snöflinga @ 04-11-2007, 22:08) *
Inte konstigt alls eftersom han bor i våran jordkällare yahoo.gif

a0a.gif rotfl.gif
Tosan
Nejmen han bor ju här på djurparken hela december tills några dagar före jul, å på sommaren bor han i Mora....
Snöflinga
CITAT (Tosan @ 04-11-2007, 22:17) *
Nejmen han bor ju här på djurparken hela december tills några dagar före jul, å på sommaren bor han i Mora....


Jag vidhåller crazy.gif
Tezzla
CITAT (Sailor Pluto @ 04-11-2007, 18:21) *
Äh, alla har en önskelista flirting.gif ! T.ex. så brukar min mamma säga så, men tjatar man i 2 sekunder kommer det fram att hon vill ha något smaksatt té eller kaffe och en pocketbok...


Alla utom jag i så fall. Jag har inte önskat mig någon julklapp på många, många år och det är ytterst sällan jag får någon. Jag är fullkomligt nöjd och glad ändå.
Tosan
Numer får man ju inte så mycket julklappar, i vår släkt har vi vuxna slutat ge varann, det blir tillräckligt ändå. Sonen brukar ge bort foton å så till gammelmormor, mormor&morfar och farmor &farfar.
Däremot har jag en svärmor som älskar att handla presenter, så därifrån får jag, och så brukar jag å gubben ge varann nåt mest symboliskt.
Men jag kanske får önska mer rosor av svärmor rolleyes.gif
Lilla Birka
CITAT (Tosan @ 04-11-2007, 23:20) *
Numer får man ju inte så mycket julklappar, i vår släkt har vi vuxna slutat ge varann, det blir tillräckligt ändå. Sonen brukar ge bort foton å så till gammelmormor, mormor&morfar och farmor &farfar.
Däremot har jag en svärmor som älskar att handla presenter, så därifrån får jag, och så brukar jag å gubben ge varann nåt mest symboliskt.
Men jag kanske får önska mer rosor av svärmor rolleyes.gif

rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif
Några redan nu kanske?
Lady Hamilton
santa.gif Självklart har jag skrivit önskelista Den spikas upp på björken utanför knuten Tomten åker sedan runt och kollar vad alla önskar sig i god tid före julafton Hur skall han och "nissarna" annars hinna tillverka alla julklappar? Jag både får och ger många julklappar (ja förutom de som Tomten har med sig till mig och de andra blush.gif ........) Och den riktiga Tomten finns det vet jag santa.gif eftersom han har aldrig missat mig en enda julafton i hela mitt liv.
Tosan
CITAT (Lilla Birka @ 04-11-2007, 23:33) *
rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif rose.gif
Några redan nu kanske?

Tackar, tackar biggrin.gif

Har nyss fyllt 30, och önskade mig en rosenrabatt i födelsedagspresent. Släkten klagade att de inte fick ge paket, men då tyckte jag att om de väldigt gärna ville ge mig paket så skulle torvblock tas emot tacksamt giggle.gif
Lillja
Tomten finns se bara här ,han går in för det här
med stort allvar, allting är äkta.
Bettis
Skriver ingen önskelista och önskar mig inget heller, har allt jag vill ha. Gillar inte att få en massa prylar som jag lägger i skåpen (som redan är fulla whistling.gif ) Barnbarnen får pengar och köpa det som dom vill ha, lite tråkigt kanske men då slipper dom få saker dom inte vill ha.
Lilla Birka
CITAT (Bettis @ 05-11-2007, 09:32) *
Skriver ingen önskelista och önskar mig inget heller, har allt jag vill ha. Gillar inte att få en massa prylar som jag lägger i skåpen (som redan är fulla whistling.gif ) Barnbarnen får pengar och köpa det som dom vill ha, lite tråkigt kanske men då slipper dom få saker dom inte vill ha.

Visst är det tråkigt att barn nu för tiden har så mycket prylar att de inte vet vad de ska önska sig? Och lika tråkigt att man inte kan köpa något som duger?
vindspel
Jag bruka önska mig sådant jag behöver och egentligen kan köpa själv men det är ju roligare att få.
Förra julen fick jag dock en överraskning, en ny mobil. Jag skulle inte köpt det själv då man ska ju ändå bara använda den till att ringa men så det är onödigt. Men vad glad jag blev.....satt en kvart och stirrade på den utan att röra den..... blink.gif unsure.gif smile.gif biggrin.gif Dessa känslor på raken.
Visst är det kul med julklappar. Att gå och köpa är också roligt, klura ut vad de vill ha.
Jag har inte skrivit någon lista än men tomten kanske också är inne på odla.nu så jag kan skriva här:
Kära tomten santa.gif i år skulle jag vilja ha ett par bra hörlurar till min dator för jag vad för snål och köpte billiga dåliga själv. Du kanske glömde att jag ville ha ett ICA stekjärn som är bäst i test? En symaskin skulle jag vilja ha men det är för dyrt. Innetofflor st 38-39. thanks.gif p å förhand
Eller varför inte säga som Sven Melin(hette han så) när han hotade barnen med att säga "fred".


På tal om musmatta som snöflinga önskar sig så skulle jag nog vilja ha en röd (julfärg) avlång där det står välkommen på för att jag är singel
Betty
CITAT (vindspel @ 05-11-2007, 12:41) *
...//
Eller varför inte säga som Sven Melin(hette han så) när han hotade barnen med att säga "fred". //...


Sven Melander Youtube
Eva i Höga
På min önskelista står det en enda sak: VÄXTHUS.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (Lilla Birka @ 05-11-2007, 12:08) *
Visst är det tråkigt att barn nu för tiden har så mycket prylar att de inte vet vad de ska önska sig? Och lika tråkigt att man inte kan köpa något som duger?


Önskemål som är så höga att man inte kan uppfylla dom när man har 12 barnbarn som vi.

Jag älskade att köpa presenter till barnbarnen men nu tycker jag inte det är roligt längre.

Elisabeth
Felicia
Har försökt säga till min sambo och mina barn att dom inte behöver ge några julklappar till mig. Det räcker med den goda maten och stämningen men min sambo älskar att ge mig presenter så han säger bara - Jo, men det vill jag ju göra! Och mina barn är på samma vis, dom har ju så dåligt med pengar så jag tycker verkligen inte dom ska ge mig något men det går ej att säga något så jag brukar därför önska mig nåt billigt utav dom, typ strumpor, hårklämmor, billiga smycken eller dyl.
Fyller snart år och försökte då säga att allt jag ville ha var röda rosor wub.gif men det lär nog bli nåt annat också.. en yogamatta skulle jag faktiskt behöva rolleyes.gif
emmas matte
tomten bor på vaberget där har jag varit o lämnat önskelista, men det är nåt lurt för jag har inte fått nåt som jag önskade............... en ny bil o sånt, jag tror att han har flyttat till skottland............
Krolliljan
CITAT (Lady Hamilton @ 04-11-2007, 23:47) *
santa.gif Självklart har jag skrivit önskelista Den spikas upp på björken utanför knuten Tomten åker sedan runt och kollar vad alla önskar sig i god tid före julafton Hur skall han och "nissarna" annars hinna tillverka alla julklappar? Jag både får och ger många julklappar (ja förutom de som Tomten har med sig till mig och de andra blush.gif ........) Och den riktiga Tomten finns det vet jag santa.gif eftersom han har aldrig missat mig en enda julafton i hela mitt liv.


Då skriver jag min och går ut och spikar.[attachment=9181:petitpimousse.gif]
*Stintan*
Nej jag behöverabsolut inga julklappar det är bara att byta pengar och jag tycker det är urfånigt att ge paket bara för att det är julafton. Däremot kan jag ge presenter helt appropå vilken dag som helst på året bara för att det känns bra just då. Lite mer överraskning blir det oxå då.
Marita i Vasa
Tomten bor hos oss! Det är bara så för hans kläder hänger i vår garderob! santa.gif
Jag skriver ingen önskelista men jag hjälper jultomten med klapparna. Nu tillverkas vantar, sockor och halsdukar i långa banor. När stickorna går varma byter jag till symaskin och gör pannlappar, förkläden m.m.
Nej nu får jag inte sitta här vid datorn. Måste sticka, sticka, sticka...... Marita.
Hannele
CITAT (Tosan @ 04-11-2007, 23:20) *
Numer får man ju inte så mycket julklappar, i vår släkt har vi vuxna slutat ge varann,

Men det är ändå kul, vi tanter byter lite trädgårdsklappar med varandra.
Klura
På min står det ett nytt kök.
Misstänker dock jag får betala det själv då min familj består av två studerande barn.
Bettson
Önskalista Hmmmm........

2 st snälla pojkar
1 st avstressad godmodig man med semester
1 st julbadad hund som någon annan badat.
1 st äkta huggen julgran av Jenny Nyströmformat
1 timme över så jag hinner vara med och klä den.
1 någorlunda städad kåk ( städad av någon annan än mig för jag hinner inte)
Ett antal inköpta hyacinter
massor av levande ljus
glögg pepparkakor
Kort sagt det ska stinka "God Jul " i hela huset på uppesittarkvällen.

Bilen packad kvällen innan julafton
Sill och julskínkan inte glömd hemma och är fabricerade av sönerna som är duktiga på sånt.
Att jag ska komma ihåg en laddad mobiltelefon så jag i lugn och ro under resan kan ringa och önska alla släktingar jag inte träffar en god jul.

Ett nedbantat julbord så att vi orkar äta av allt och inte mår dåligt.
Få se på Kalle Anka. Mest för oss vuxna ( ungarna har roligt åt att vi måste se Kalle, låt dom glädjas)

En lugn och trevlig julafton.... avslappnad och med mycket skojs och nojs.
Hemresa på juldagen hem till den äkta julgranen och de äkta hyacinterna.

Kunna se fram emot tio dgars semester i lugn och ro. Lata mig ta sovmorgon och ha den dj***a telefonen avstängd.

Att kunna vara som Ferdinand under korkeken..... ha lugn och ro och bara lukta på blommorna d010.gif

Julklappar........ behövs det?
skogstroll
Om jag önskar mig nåt eller köper åt mina syskon + mamma så blir det nog fröer eller en fågelholk eller nåt annat naturnära smile.gif
Sailor Pluto
CITAT (Bettson @ 17-11-2007, 11:50) *
Önskalista Hmmmm........

2 st snälla pojkar
1 st avstressad godmodig man med semester
1 st julbadad hund som någon annan badat.
1 st äkta huggen julgran av Jenny Nyströmformat
1 timme över så jag hinner vara med och klä den.
1 någorlunda städad kåk ( städad av någon annan än mig för jag hinner inte)
Ett antal inköpta hyacinter
massor av levande ljus
glögg pepparkakor
Kort sagt det ska stinka "God Jul " i hela huset på uppesittarkvällen.

Bilen packad kvällen innan julafton
Sill och julskínkan inte glömd hemma och är fabricerade av sönerna som är duktiga på sånt.
Att jag ska komma ihåg en laddad mobiltelefon så jag i lugn och ro under resan kan ringa och önska alla släktingar jag inte träffar en god jul.

Ett nedbantat julbord så att vi orkar äta av allt och inte mår dåligt.
Få se på Kalle Anka. Mest för oss vuxna ( ungarna har roligt åt att vi måste se Kalle, låt dom glädjas)

En lugn och trevlig julafton.... avslappnad och med mycket skojs och nojs.
Hemresa på juldagen hem till den äkta julgranen och de äkta hyacinterna.

Kunna se fram emot tio dgars semester i lugn och ro. Lata mig ta sovmorgon och ha den dj***a telefonen avstängd.

Att kunna vara som Ferdinand under korkeken..... ha lugn och ro och bara lukta på blommorna d010.gif

Julklappar........ behövs det?


Bortsett från det du beskriver, menar jag flirting.gif . Tror nog alla önskar att en riktigt mysig lugn julstämning ska infinna sej, mer eller mindre.
netaave
Brukar hänvisa till denna

TOMTENS BÖN


Det är min lott att tillfredsställa
alla dem som varit snälla.
Men jag funderar om det vore dags att ställa
andra krav än materiella.

(Fast jag är alltfort tacksam för en skål med ris
för jag är dålig kock vid egen spis.)
Jag vill ha fred också, naturligtvis.
Och kraft att lösa varje kris.

Men att behärska det konststycket
är väl att ta i för mycket?
Alla önskemål bör stå för rycket
att te sig realistiska i trycket.

Jag har en annan ödmjuk bön
som får stå främst i önsknings–kön
och jag begär ej heller annan lön
än att den föder nya forskningsrön.

I världen ljuder krut och piska.
Dess larm förtränger sången från en siska.
Så lyssna noga – jag kan bara viska:
min önskan är att alla barn blir friska.

Lady Hamilton
CITAT (netaave @ 17-11-2007, 16:44) *
Brukar hänvisa till denna

TOMTENS BÖN
.......Fast jag är alltfort tacksam för en skål med ris
för jag är dålig kock vid egen spis....................


devil.gif HA ! Dealer...........
Det finns ju t.o.m. skriftliga bevis rtfm.gif Vad säger du nu då?...............
"Tomten äter pricki korv och havregrynsgröt"............... nono.gif
Gillan
CITAT (Lady Hamilton @ 17-11-2007, 17:15) *
devil.gif HA ! Dealer...........
Det finns ju t.o.m. skriftliga bevis rtfm.gif Vad säger du nu då?...............
"Tomten äter pricki korv och havregrynsgröt"............... nono.gif



rotfl.gif rotfl.gif , jag ska visa honom det här när han har vaknat och är vid gott mod, så får vi väl se hur han reagerar på det, men ärligt Ladyn, om jag känner honom rätt så kommer han att vidhålla sitt påstående giggle.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon