Full version: Julaftonsdilemma
Leia
Sitter här och inser att jag ska ha hela släkten här på julafton.
Mitt problem är att jag tors-söndag jobbar 10 timmar pass (är borta 11 timmar hemifrån) och julafton är på måndagen. g.gif Hummm... Hur ska jag hinna ordna allt? Har ni förslag på maträtter man kan göra en tid innan och frysa in? Gärna recept också, då matlagning inte är min starka sida. rolleyes.gif
Bettis
Köttbullar och korv kan man ju steka tidigt och frysa in, ska fundera en stund till och se om jag kan komma på något mer g.gif
anna_rispan
Jag tipsar om att alla får ta med sig en maträtt var. Du kan stå för tomtegröt om ni brukar ha det. Eller köttbullar för de kan du ju steka i god tid och frysa in.

För det räcker väl att du står för plats?! smile.gif
sqrulan
smiley_small_hug.gif

Jag skulle berätta för mina släktingar hur det ligger till och föreslå
ett "knytkalas" var och en kan ta med sig lite.

Det blir ingen trevlig jul för dej annars.

Du kommer ju att somna in framför Kalle och hans vänner. flirting.gif
kerstin z5-6
Meddela din släkt hur du jobbar -säg samtidigt att det ska bli jättekul att fira jul med alla och att pga dina arbetstider blir det i år Knytkalas -fördela en lista o låt alla ha med sig sin "paradjulrätt " Köp färdig julskinka du och stå för det
Skärp dej Kvinna -hur tror du detta ska vara möjligt annars ? santa.gif blomma.gif
Citrona
Håller med om knytkalas. Så har vi gjort i min familj sedan vi barn blev vuxna. Vi är oftast hos mina föräldrar fortfarande eftersom de har gott om plats, men de är ju äldre nu och orkar inte med alla förberedelser, så vi bidrar med mat allihop. Det blir ändå så att mamma och pappa står för det mesta, de kan inte låta bli att lägga in sill och baka...
Nuförtiden när vi jobbar mer och mer så kan man inte begära att en familj skall stå för allt själv, tycker jag. Be din släkt att ta med en grej var, det blir varken dyrt eller jobbigt för någon.
Allis
CITAT (Leia @ 03-11-2007, 11:52) *
Sitter här och inser att jag ska ha hela släkten här på julafton.
Mitt problem är att jag tors-söndag jobbar 10 timmar pass (är borta 11 timmar hemifrån) och julafton är på måndagen. g.gif Hummm... Hur ska jag hinna ordna allt? Har ni förslag på maträtter man kan göra en tid innan och frysa in? Gärna recept också, då matlagning inte är min starka sida. rolleyes.gif

Det kommer du aldrig att hinna själv. Varför inte ha ett knytkalas. Tex. du står för skinkan dryck bröd och tillbehör, kanske några andra av gästerna lägger in sill, gör en jansson, köttbullar, efterrätt etc.
Det har vi börjat med eftersom alla jobbar och ont om tid, och det brukar funka jättebra

Leia
Jo, ni har nog rätt. Det är bara det att vi började med att turas om med julafton för att man ska slippa helt de andra åren. Tyvärr är det bara jag som jobbar "konstiga tider", det är ju´det som ställer till det för mig i år. Min mamma ska iallfall baka och ha med sig julskinkan har hon lovat. smile.gif
anna_rispan
Mhm, men man slipper ju att städa och sätta ut doftljus, och hänga upp gardiner och pusta varenda vrå och ha folk som drar in skräp och sprider julklappspapper överallt.

Jag hejar ändå på att du ber alla ta med en maträtt var. Man kan ju faktiskt moderea de nya traditionerna också för hur skoj kommer ni att ha om du ska slita ut dig de gånger julen är hos dig och din familj??

Eller så gör du som Kerstin skrev. tala om hur det ligger till och att du endast kommer hinna fixa "köttbullar" och köpa "sill". Vill de ha mer julmat får de ta med det.
Leia
CITAT (Bettis @ 03-11-2007, 11:55) *
Köttbullar och korv kan man ju steka tidigt och frysa in, ska fundera en stund till och se om jag kan komma på något mer g.gif

Köttbullar kan jag ju´faktiskt i princip göra nu och frysa in. Men prinskorven då, menar du att jag kan steka den i förväg, frysa den och sedan bara lägga den på "värmning" i ugnen på julafton? (tina den först såklart smile.gif )

Jo jag måste nog be om hjälp med en del iallfall, men det som går att fixas innan vill jag gärna göra. smile.gif
Biggan_
Det mesta går ju att köpa färdigt. Skinka finns ju färdigkokt och man kan griljera själv någon dag innan, tar inte så lång tid. Köttbullar kan du göra och frysa ner. Sill finns ju i många varianter på burk. Hembakat går ju också bra att frysa, både kakor o bröd. Rödkål o brunkål gör jag aldrig själv numera, tycker de man köper är helt ok. Risgrynsgröt köper jag färdig och gör Ris á la Malta av och serverar varm Ekströms saftsoppa till.
I dagens stressade samhälle är det nästintill omöjligt att allt skall vara hemlagat på julbordet och enligt min mening är det onödigt också. Bättre att lägga den tiden man ev. har över på familjen. Barnen brukar ju uppskatta att göra julgodis o baka pepparkakor och det kan man väl göra i rätt så god tid (om man nu har ett bra gömställe)
Allis
CITAT (Leia @ 03-11-2007, 12:06) *
Jo, ni har nog rätt. Det är bara det att vi började med att turas om med julafton för att man ska slippa helt de andra åren. Tyvärr är det bara jag som jobbar "konstiga tider", det är ju´det som ställer till det för mig i år. Min mamma ska iallfall baka och ha med sig julskinkan har hon lovat. smile.gif


Jag tror nog att dom andra också tycker det är bra att ni hjälps åt när det blir deras tur att ha hela släkten hos sig. Och som Anna sa: dom slipper städa, putsa, byta gardiner och så. Det är väl inte meningen att en person ska jobba halvt ihjäl sig bara för at det blir julafton.
Tesa
Janssons funkar fint att göra långt i8nnan och frysa in, köttbullar, prinskorv, skinka och sillinläggningar kokt potatis, rödkål och bröd...där har du mitt "basjulbord" som jag varierar (beroende på tillgång till råvaror och tid) med olika sorters kallskuret kött, ibland fiskpudding, rökt ,nån fiskpaté, sylta, brysselkål...m.m...
Men det mesta görs färdigt långt innan...fiskpuddingen gör jag på köpegröt och kokt torsk...jättelätt..
Huvudsaken är väl att ha trevligt tillsammans och att alla blir mätta...det behöver inte finnas hundra olika sorter.. crazy.gif
Harvey
Det du kan laga och frysa in, janssons och köttbullar är väl inget problem. Sillen mår väl bara bra av att läggas in några dagar innan, julskinka och bröd fixar din mamma, resten köps lätt färdigt, gröt till ris ala maltan, rödbets och sillsallad, kallskuret (jag tex vill gärna ha rökt kalkon och rostbiff) andra sallader tex minosa. Vill du göra julgodis och kakor är inte det problem långt innan. Då blir det i princip bara omeletten du behöver göra på julafton, o potatis om man vill ha det. Fast jag har säkert glömt en massa julmat som man skall ha...
Monica E
Jag jobbar också som du hela veckan innan jul o nästan alla dagar i jul och nyår och man blir helt slut.Jag har sagt ifrån ,så nu tar vi med lite av varje till varann och det har gått bra trots lite gnäll från äldre generationen (mamma och svärmor) konstigt nog för dom har också jobbat så i sitt yrkesverksamma liv.Vi måste bli bättre på att känna efter vad vi vill och orkar och våga säga ifrån.Jag jobbar på det jämt ,sen jag nästan gick in i väggen för ett par år sedan.

Skulla skriva också att min sambo faktiskt brukar fixa det mesta eftersom han alltid är långledig hela julen..
Tosan
Krångla inte till det så förbaskat! Man behöver inte 200 sorter på julbordet. Skaffa det du själv tycker om, vill då nån ha nåt annat så får de fixa det själv.
Jag kokar skinka och gravar lax, gör kanske köttbullar. Det är bara köttbullarna som är besvärliga och de kan man ju göra långt innan. Sen kan det va lite besvärligt att komma ihåg att beställa och salta skinkan, men knappast fysiskt jobbigt. Dessutom klarar den sig ganska bra själv i grytan.
Till det köper jag leverpastej, röror, sill, nån sylta osv. Möjligen att man kanske slänger in en tjälknöl i ugn kvällen före julafton.
Annars tycker jag åxå att knytkalas är det bästa. Vi har kört så länge för vi är så många att den som har julen får ruinera sig annars.

Ta det lugnt och tänk på dig själv!
caprifol
Jag gör numera bara det jag tycker är roligt att göra till jul - och det jag alltså hinner med. Inlagd sill går alldeles utmärkt att köpa färdig liksom gravad och rökt lax. Även den färdigkokta skinkan, som man bara griljerar, är jättebra. Jag tror inte heller att det blir så mycket dyrare alla gånger.

Så - om du inte vill föreslå knytkalas - satsa på färdiglagat och ta det lugnt!
Tosan
Nej herregud! Färdigkokt skinka är billigare än rimmad eller färsk.
Men eftersom jag vill att skinkan ska smaka på ett visst vis så köper jag alltid färsk och saltar själv smile.gif Fast då jag tycker det har blivit en liten ritual i själv som måste till för att få julstämning så tycker jag inte det är jobbigt heller.
Lillja
Ja knytkalas måste man ha ,de har vi haft länge annars jobbar
du ju ihjäl dig eller du får leva på vatten o bröd ett tag, de går
hur bra som helst för huvudsaken man får träffas å ha trevligt,
sen kan man ju försöka minska på julklappsköpandet oxå.
kickibj
Delegera! Om man är många vuxna som ska fira jul tillsammans så är det väl en gemensam upplevelse som borde förstärkas av att man jobbar tillsammans! Vi firar numera en lugn jul utan särskilda krav. Visst Janssons, köttbullar, prinskorv, sill och potatis och gott bröd och diverse pålägg. Varför ska vi laga så mycket mat att hälften får kastas? Inför en ny tradition där ni alla hjälps åt!
Anki på Öland
Du får skriva en "att göra-lista" till din sambo, han är väl ledig helgen kanske.....
Anki
Leia
CITAT (Anki på Öland @ 03-11-2007, 16:43) *
Du får skriva en "att göra-lista" till din sambo, han är väl ledig helgen kanske.....
Anki

"Göra" ska han få göra, men inte laga mat för jag tycker nämligen om mina släktingar rolleyes.gif och vill inte utsätta dem för hans matlagning.... biggrin.gif
olgak
Jag håller ABSOLUT med om knytet! Hur ska det annars gå till? (Om nu din man inte kan laga mat.) Säg som det är, be om hjälp. Du kan ju stå för några saker som lätt kan förberedas långt innan, och sen kanske för frukt, sallad och dryck dvs sådant som din man kan handla in när du jobbar. 10 pers är ändå rätt mycket att laga mat till. Jag förstår idén med att man vill slippa "helt" de år någon annan ska bjuda, men jag tror verkligen att folk förstår att du behöver hjälp och så jobbigt är det inte för en person att ta med sill, en person att ta med en kaka osv. Be om hjälp smile.gif!!!
AnnammA
Självklart knytkalas!

Det är ju bara trevligt att äta olika "tolkningar" av traditionella maträtter.



Ophelia
Revbensspjäll fungerar utmärkt att, lixom köttbullar, Jansson och prinskorv, göra klart och sedan frysa. Tycker dock som så många andra att ett knytis vore väl jättebra så du slapp slita häcken av dig. Sedan kan man ju köpa goda rätter färdiglagat i affären. Ha inte så förfärligt många olika maträtter. Sill räcker ju säkert gott att ha max två olika sorter. Tänk all mat och alla kakor som bara ligger framme och det syns knappt att man tagit något!
Netha
CITAT (Leia @ 03-11-2007, 11:52) *
Sitter här och inser att jag ska ha hela släkten här på julafton.
Mitt problem är att jag tors-söndag jobbar 10 timmar pass (är borta 11 timmar hemifrån) och julafton är på måndagen. g.gif Hummm... Hur ska jag hinna ordna allt? Har ni förslag på maträtter man kan göra en tid innan och frysa in? Gärna recept också, då matlagning inte är min starka sida. rolleyes.gif

Köttbullar, revbensspjäll, skinka och prinskorv kan du laga i förväg¨och frysa in... ev köp färdigkokt skinka och griljera.
Potatis kan skalas 1 -2 dagar innan och förvaras i kallt vatten.
Tänk efter vilka rätter som brukar gå åt och vilka som mest blir orörda... köp färdiga sallader och sill i olika former.

Strunta helt i kakor och bullar... det är ändå ingen som orkar få i sig av dem.
Lätt efterrätt är Ris ala Malta... köp färdig gröt på rulle... rör i vispad grädde, lite spad och mandarinklyftor på burk.
Den har vi haft varje julafton sedan 42 år tillbaka (fast vi har haft hemkokt gröt... den går också att koka några dagar i förväg)smile.gif

Förstår att du kanske inte vill ha "knyt" eftersom ni turas om att ordna aftonen...
så har vi också gjort i många år men vi har alla, allteftersom minskat på antalet rätter.
Lilla Birka
[attachment=9116:DSCN6768.JPG]Skaffa dej en så´n här! Du får runda, jämnstora köttbullar på ett enkelt och mycket snabbt sätt! Sedan jag började använda den till att trilla köttbullar med tycker jag det är roligt, och jag gör massor med köttbullar innan jul och fryser in. Jag försökte ett år att lägga dem på långpanna i ugnen men de sjönk då ihop och blev lite platta, fast man kunde steka dem när man ville ha dem och få en fin stekyta. Nu steker jag dem först så att ytan blir fin och sedan lägger jag dem på långpannan och eftersteker i ugnen. Toppen tycker jag! Och har man sedan i mycket kryddpeppar och mal ner några ansjovisar och lite ansjovisspad så blir de helt gudomliga på riktigt gammalt vis.
Magdis
Är det inte svårt att få ut köttbullarna ur tekulan då? Jag brukar få till runda köttbullar först men sen när jag lägger dem i stekpannan så flyter de ut.
Lilla Birka
CITAT (Magdis @ 03-11-2007, 22:38) *
Är det inte svårt att få ut köttbullarna ur tekulan då? Jag brukar få till runda köttbullar först men sen när jag lägger dem i stekpannan så flyter de ut.

Nej, då, man ställer en skål med kallt vatten bredvid och doppar tekulan med jämna mellanrum där. Sedan får man inte fylla den alltför mycket och se till att den "gapar" ordentligt, dvs trycker ihop skänklarna hårt och knycker till lite eller bankar den lätt mot kanten av bunken eller handen. Prova får du se, det går så snabbt att fixa runda små bollar. Jag använder f.ö mina tekulor även när jag ska sprida lite florsocker på något osv.
Netha
Här rullas alltid ca tre kg köttfärs till bullar... antingen anv man sk kirurghandskar..el med bara händer...
blöter i kallt vatten och rullar bullarna.
Steker i 200° ugn... smord plåt i mitten av ugnen... ca 15- 20 min... rör om några ggr.

Ha i lite vatten i långpannan sedan köttbullarna tagits ur... vispa ur så du får med alla smakämnen...
sila ner i kastrull där du späder med lite vatten och grädde (mellan - el matlagnings) salta och krydda..
red med Maizena Brun redning.
Magdis
Jag ska testa med tekulan i år tror jag. Vad har du för recept, Lilla Birka? Har du ströbröd i köttbullesmeten? Mina köttbullar kanske flyter ut mera eftersom de måste vara glutenfria. I och för sig gör det kanske inte så mycket om de blir lite ovala.
Tosan
Men alltså, du kladdar bara ihop det i tekulan eller rullar du åxå?
Lilla Birka
CITAT (Magdis @ 03-11-2007, 22:59) *
Jag ska testa med tekulan i år tror jag. Vad har du för recept, Lilla Birka? Har du ströbröd i köttbullesmeten? Mina köttbullar kanske flyter ut mera eftersom de måste vara glutenfria. I och för sig gör det kanske inte så mycket om de blir lite ovala.

Gammelmormors köttbullar
1 kg nötfärs
1msk salt
1msk finmalen kryddpeppar
1 tsk vitpeppar
3 msk riven gul lök
2 tsk potatismjöl
400g kokt kallriven potatis
3 ansjovisfiléer
3 msk ansjovisspad
3 äggulor
3 dl vispgrädde
smör och olja till stekning

Gör så här:
1.) Blanda salt, kryddpeppar, vitpeppar, lök, potatismjöl och riven potatis. Hacka ansjovisfiléerna. Blanda ner dem, ansjovisspad och äggulor i potatisblandningen.
2.) Blanda färsen väl med potatisblandningen. Avsluta med att tillsätta grädden, lite i taget.
3.)Sätt ugnen på 150°, forma stora köttbullar och lägg på fat.
4.)Stek köttbullarna, c:a 10 i taget, på hög värme i olja och smör. Låt dem eftersteka i 5-10 minuter i ugnen.

Lycka till! Inget gluten i detta ,va´?
Magdis
Tack så hemskt mycket Lilla Birka!
Lilla Birka
CITAT (Tosan @ 03-11-2007, 23:08) *
Men alltså, du kladdar bara ihop det i tekulan eller rullar du åxå?

Rullar inte! Kladdar bara ihop det som du uttrycker det! Det gåt fint om man inte tar hela kulan full. Prova får du se!
råse-marie
Köp färdigt och ha upp i egna burkar ............
funkar jättebra och lurar dom flesta , och inte behöver man stressa heller . whistling.gif angel_not.gif

Varför ska man stressa ihäl sig över julmaten ..... och inte måste det väl vara ALLA rätter heller ...?
Ha mysigt och njut av julen och hemlagat kan du väl göra någon annan gång när du har tid . ( och lust )

Jag tror att stressen och pressen lägger vi på oss själva, inte är det någon som dör av lite köttbullar till jul som är köpta ??? inte lika goda men jag brukar tänka på att en del har ju faktiskt inte ens mat och vi sitter oftast och proppar i oss tills det står ut geom öronen ...

mm det var visst en annan diskussion rtfm.gif
Pirum
CITAT (Lilla Birka @ 03-11-2007, 23:10) *
Gammelmormors köttbullar
<recept klippt>

Fascinerande gammalt recept smile.gif SVT hade nån gång en tävling om Sveriges godaste köttbullar. De fick in flera hundra recept, och inget av dem var likadant som något annat. Den som vann har jag glömt, men det var ett rätt enkelt recept med 70% nötfärs och 30% fläskfärs tror jag + lite kryddor etc.

Själv skulle jag inte våga mig på att äta köttbullar med ansjovis, men det var ett väldigt roligt recept, tack.

Jag skulle satsa på mycket färdiglagat (sillen, brödet, etc) och göra resten långt i förväg. Så du egentligen bara behöver koka potatis och grönsaker (eller vad ni nu har på ert julbord - det varierar ju mycket).
Leia
Tack för alla svar! wub.gif smile.gif
Hannele
CITAT (Leia @ 03-11-2007, 11:52) *
Hur ska jag hinna ordna allt?

Knytkalas är det enda vettiga, det har min syster haft alla år, alla mår bra och är lyckliga.
Mollis
Mannen kan väl fixa lite, han kan säkert läsa manualer då kan han läsa kokböcker också yes.gif

//Mollis
Tosan
CITAT (Lilla Birka @ 03-11-2007, 23:59) *
Rullar inte! Kladdar bara ihop det som du uttrycker det! Det gåt fint om man inte tar hela kulan full. Prova får du se!

Jag ser att du har både ägg och potatismjöl i smeten... Risken är väl att mina inte håller ihop, men jag ska testa smile.gif
Eva i Skåne
Nu har jag läst alla kloka svar och de flesta är inne på knytkalas. Det har vi också haft, mer eller mindre, i många år. Alla bidrar med något även om huvudansvaret ligger på värdfolket som ska fixa allt med dukning, kalla drycker osv.
Du skriver att ni alltid turas om och inte har haft knytkalas förr, men om du drar upp ämnet så visar det sig antagligen att t ex den som ska ha julen nästa år inser hur skönt det skulle vara att då slippa "allt" själv. Det underlättar ju för alla framöver om ni har det så i fortsättningen.



Tipset med tekulan ska jag absolut prova, men det känns som det borde ta lång tid.
Julafton vill man ju ha små fina köttbullar. Till vardags skulle man kanske prova med större teklämma... sleep.gif Det fnns ju en större modell.
Pirum
Tips för köttbullar : rulla dem, lägg i sked, doppa i kokande vatten - då 'stelnar' de till det yttre och behåller formen och sedan kan man lägga över i stekpanna. Sägs det. Jag har inte provat det själv vad jag kan minnas, steker oftast pannbiff istället smile.gif
Netha
Jag har massor av ggr gjort så... rullat köttbullarna... lagt dem i kokande vatten i ca 1 minut...
tagit upp dem att kallna.... de behåller då den runda formen. (tips från SVT för många år sedan)
Styckfryst på bricka och därefter packat i fryspåsar.
Sedan när de ska serveras... steker man upp dem i stekpanna.

Till julköttbullarna har jag alltid i några tsk senap.
lissa
Vilket roligt recept med ansjovis, det har jag aldrig hört förut.men ska absolut testa dom..
Som alla har sagt så går det ju verkligen bra att frysa in så gott som allt,även olika sorters lax, sillen på burk är ju jättefin, och med så många bra halv eller helfabrikat så unerlättar ju det väldigt mycket... och eftersom din mamma tar med sig skinkan så borde det i princip nästan bara vara potatisen som måste kokas samma dag, och eftersom ( maken) kan skala den ett par dagar i förväg så sköter den sig ju i princip själv när den kokar.
Jag brukar numera pynta senast vid Lucia, främst för att jag vill hinna känna julstämning hemma, jag tycker om att se alla mina tomtar, ljusstakar och juldukar, och vill hinna njuta av att se det. Det betyder ju att jag dessutom inte behöver stress-städa den 23dje eller 24de ,bara för att man sen ska ta bort allt igen efter bara nån vecka, nej, det räcker med att dra över med dammsugare och dammtrasa dan före dan, och även det kan ju maken göra så att det är färdigt när du kommer hem.
När alla har gått så behöver man ju nästan börja storstäda igen, och det tycker jag är alldeles för mycket städande för bara 1 dag.
Om jag väger för och emot, så tycker jag också att det är skönare att få vara helt avslappad och lugn utan stess 3 eller 4 jular, och sen jobba mer på "min" jul smile.gif
niklaswik
CITAT (Leia @ 03-11-2007, 11:52) *
Sitter här och inser att jag ska ha hela släkten här på julafton.
Mitt problem är att jag tors-söndag jobbar 10 timmar pass (är borta 11 timmar hemifrån) och julafton är på måndagen. g.gif Hummm... Hur ska jag hinna ordna allt? Har ni förslag på maträtter man kan göra en tid innan och frysa in? Gärna recept också, då matlagning inte är min starka sida. rolleyes.gif



Äsch, det blir ju 13 timmar hemma, varav 6 räcker att sova (fast det är ju väldigt individuellt), så då har du hela 7 timmar varje dag för att hinna det du ska. Perfekt! wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon