Full version: Träd i Europa?
sqrulan
Hej svejs!
Jag har lagt ut bilder och frågat om hjälp tidigare men ingen har kunnat hjälpa mej.
Vad kan detta vara?Fröerna är samlade på en resa genom Europa ner till Frankrike,
Italien,Grekland,Tyskland m.m.Ingen vet var exakt dom samlades.
Någon som kan gissa vad det är jag har två lika plantor lite plågade av kylan.
Vet någon en bra sajt om träd och buskar i Europa?





Bilderna är klickbara. rose.gif

MariaS
Det första som slår mig är fläder.
sqrulan
whist.gif Kan det vara så enkelt att det är fläder bravo.gif

Som jag ändå har grubblat över dessa plantor.Vet du om dom är lätta att
så för det var dom här.
Väldigt lik fläder,ska försöka att hitta en bra bild att jämföra med.
sqrulan
sos.gif Var hittar jag en bra bild på fläder??Närbild på bladen helst:
Krolliljan





smile.gif
CGB
The trees of Britain and Northern Europe, a Domino Book production, Alan Mitchell text, John Wilkinson illustration, kanske kan ge svar på dina frågor. Finns i pocket book format.
Krolliljan
hittade ett par

tyskland

Provance

smile.gif
MariaS
VAnlig fläder (Sambucus nigra)

Druvfläder (Sambucus racemosa)

och sommarfläder (Sambucus ebulus)

kan du läsa om här
Huggorm
Har inte flädern betydligt mattare blad? De på växten ifråga är ju mycket blankare. Så om det ändå inte är fläder så skulle jag vilja påstå att den är exakt lik den kaukasiska vingnöt (Pterocarya pterocarpa) som jag följt från frö. Den såg ut precis så där i slutet på sommaren, efter en säsong. Nu har den dock tappat löven, men så är den också utplanterad i kylan. Hade dom där två olika sorters hjärtblad innan den fick dom där nuvarande? Vingnöt finns ju i parker och trädgårdar över hela europa, och har stora hängen med frön som nästan tigger om att bli plockade
sqrulan
Lite dålig bild men såhär såg den ena ut som ny sådd:

http://www.odla.nu/forums/uploads/11771731..._270_133241.gif

Tack för all hjälp som ni har gett mej,fast jag vet inte ännu vad jag har.Undrar lite om det ändå kan vara
vingnöt?Nu tar jag paus från detta,har sökt hela dagen!!
CillaM
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 19:09) *
Lite dålig bild men såhär såg den ena ut som ny sådd:

http://www.odla.nu/forums/uploads/11771731..._270_133241.gif


Vilket härligt mysterium! Hoppas det finns nån som kan lösa det!
Huggorm
Och så här såg mina första hjärtblad ut - är dom inte extremt lika? Gratulerar till din vingnöt wink.gif

http://www.baalzamon.se/vingnut.JPG
sqrulan
smiley_small_hug.gif thanks.gif thanks.gif thanks.gif

yahoo.gif HURRA!!!! Det är vingnöt,precis så såg dom ut som små.Men du är då
ändå för underbar! yaay.gif

Jag blir så himla glad!Hoppas att jag klarar av att förvara dom över vintern men
hur ska det gå senare,hum,hummmm???
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 20:39) *
Jag blir så himla glad!Hoppas att jag klarar av att förvara dom över vintern men
hur ska det gå senare,hum,hummmm???


den klarar ner till -28c och bör utsättas för frost ner till -6c -10c på hösten och sen en vintervila på 0c +5c .
Huggorm
Jäklar vad stolt jag är nu biggrin.gif

Ser att du bor i västerbotten. Tyvärr blir det nog för kallt. Dom klarar sig i zon 1-2 kanske 3 men knappast i västerbottens inland tyvärr. Dom blir stora också, riktigt stora, så dom går inte att ha inomhus. Trivs bra i bördiga våtmarker med stillastående vatten, riktiga träskträd med andra ord. Används en del för timmer där klimatet är varmare, eftersom dom växer så fort. Kan tänka mig att det blir trevligare än våra svenska granplanteringar!

http://linnaeus.nrm.se/flora/di/juglanda/ptero/pterpte.html
sqrulan
Jag har ca: sju stycken till som har stått ute i en glasslåda hela sommaren.Dom har fått

bruna torra blad kanske jag bör ta in dom också??Här klarar dom nog inte vintern i zon

7/8.Nu blev dom helt plötsligt jätte värdefulla för mej biggrin.gif
sqrulan
Då ska jag kanske ställa ut dom två jag har inne i några dygn och sedan
försöka övervintra dom i potatiskällaren!
Föstår ju att jag inte kan ha dom ute och skulle jag lyckas med övervintringen
så är det nog bara en kortsiktig lösning.
Men klarar dom verkligen -28 grader? Det är ju väldigt kallt!
jegi
Pterocarya är släktnamnet på vingnöt och det finns ett tiotal arter. Kaukasisk vingnöt (Pterocarya fraxinifolia) är härdig uppåt zon 4, men jag vill minnas att nån rapporterat att dom kan få lite skador. Jag har en själv men den står inför sin första vinter.
Kinesisk vingnöt (Pterocaya stenoptera) är något mindre härdig.
Jag antar att det är den kaukasiska du har, men nog skulle jag prova att plantera ut nån i ett skyddat läge om jag hade sju plantor.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 20:58) *
Då ska jag kanske ställa ut dom två jag har inne i några dygn och sedan
försöka övervintra dom i potatiskällaren!
Föstår ju att jag inte kan ha dom ute och skulle jag lyckas med övervintringen
så är det nog bara en kortsiktig lösning.
Men klarar dom verkligen -28 grader? Det är ju väldigt kallt!


dom är trädgårds växter i zon 1-3(4) och säljs på plantskolor för trädgården så skulle tro den klarar -28c -30c . som sagt ska dom ha frost för dom vill ha vinterklimat ner till -5c -10c ett par nätter . dom är lövfällande . sen efter dom varit ute ett par nätter ska dom vila 0c +5c om du ska ha dom i kruka .

CITAT (jegi @ 01-11-2007, 21:47) *
Pterocarya är släktnamnet på vingnöt och det finns ett tiotal arter. Kaukasisk vingnöt (Pterocarya fraxinifolia) är härdig uppåt zon 4, men jag vill minnas att nån rapporterat att dom kan få lite skador. Jag har en själv men den står inför sin första vinter.
Kinesisk vingnöt (Pterocaya stenoptera) är något mindre härdig.
Jag antar att det är den kaukasiska du har, men nog skulle jag prova att plantera ut nån i ett skyddat läge om jag hade sju plantor.


du hann före smile.gif
sqrulan
Tack för informationen jegi och flaxss.Jag tror inte dom klarar mina vintrar
men visst skulle man kunna försöka fast dom är väldigt små och ynkliga.
Alexander-VG-zon3
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 22:14) *
Tack för informationen jegi och flaxss.Jag tror inte dom klarar mina vintrar
men visst skulle man kunna försöka fast dom är väldigt små och ynkliga.


hade testat en ute med skydd och så resten i krukor , där du ger dom frost till -10c ute och sen övervintra dom inne svalt . och ut med dom igen när norr håller +5c . sätt dom då soligt .
MariaS
CITAT (sqrulan @ 01-11-2007, 19:58) *
Då ska jag kanske ställa ut dom två jag har inne i några dygn och sedan
försöka övervintra dom i potatiskällaren!
Föstår ju att jag inte kan ha dom ute och skulle jag lyckas med övervintringen
så är det nog bara en kortsiktig lösning.
Men klarar dom verkligen -28 grader? Det är ju väldigt kallt!

Minus 28 är enligt USDA zon 5 = zon 5 i sverige. Står Linus för detta så kör bara.

(Ursäkta felslag på tangent. Ska vara 5 inte7)
sqrulan
kompiskram.gif Ja detta blev ju helt plötsligt riktigt spännande,hi,hi.Vi skulle få snö på
lördag så då får jag snabba på om jag ska ut med nån.
Jag har ju lite annat på försök också,lite andra träd som ek,lönn och hästkastanj.Jag vet
att någon har ek här men den fryser alltid toppen av sig så den ser ut som en buske.Allt
under snön klarar sig bäst.
Jag har ganska väldränerat och sandig mark,en fördel.
MariaS
Slog upp i Botanica.
Pterocarya fraxinifolia, kaukasisk vingnöt. Detta stora träd blir snabbt 30m högt. Detta mycket frosthärdiga träd föredrar direkt sol och näringsrik, djup, fuktig jord. Förökas från stickling på sommaren eller från rotskott eller frön på hösten. Unga exemplar behöver skyddat läge men blir ett utmärkt skuggträd för större trädgårdar eller parker. Härdig USDA zon 5-9.

I samma bok står att kinesisk vingnöt är härdigt USDA zon 7-10. Knappt skåne med andra ord.
Alexander-VG-zon3
CITAT (MariaS @ 01-11-2007, 22:32) *
Slog upp i Botanica.
Pterocarya fraxinifolia, kaukasisk vingnöt. Detta stora träd blir snabbt 30m högt. Detta mycket frosthärdiga träd föredrar direkt sol och näringsrik, djup, fuktig jord. Förökas från stickling på sommaren eller från rotskott eller frön på hösten. Unga exemplar behöver skyddat läge men blir ett utmärkt skuggträd för större trädgårdar eller parker. Härdig USDA zon 5-9.

I samma bok står att kinesisk vingnöt är härdigt USDA zon 7-10. Knappt skåne med andra ord.


skåne har 7 i norra och 8 i söder . norra norra har kanske 6b . jag själv bor ju i nord östra och får sällan under -15c -20c . dock finns det väl alltid kallare och mildare vintrar .
Anders zon 1
Härdighetsuppgifterna i Botanica ska man ta med en stor näve salt! Stämmer ofta dåligt för svenska förhållanden. Efter vad jag har hört så ska kaukasisk vingnöt kunna klara zon 5, om det är härdigt växtmaterial, t ex e-plantor. Härdigheten kan variera en hel del beroende på härstamning. Det går ju inte att veta var just det exemplaret du plockade frön av härstammar ifrån och klimatet nere i Europa är ju betydligt bättre än här hos oss så där behöver man inte nödvändigtvis välja det härdigaste växtmaterialet. Sedan finns det som sagt fler arter av vingnöt så det är inte säkert att det du sått är just den kaukasiska arten. Det kan vara väldigt svårt att se skillnad på arterna när plantorna är så små.

Men du vet ju inte säkert om det fungerar utan att testa! :-) Övervintra krukorna svalt denna vinter och prova sedan att plantera ut ett par stycken i vår. Nu är det väl sent att plantera ut dem. Härdigheten ökar om växten hunnit rota sig ordentligt så vårplantering är att föredra när det gäller känsligare växter, i synnerhet i kallare zoner.
Big Gardener
Det är dessutom mycket svårt att jämföra klimatzoner i nordamerika med här i Sverige eftersom vi präglas av helt olika klimattyper. I stora delar av nordamerika råder ett betydligt mer kontinentalt präglat klimat, medan det i Sverige råder ett mer maritimt präglat klimat. Värmesumman, som grundlägger härdigheten för många av våra växter, är ofta betydligt högre i nordamerika än i stora delar av Sverige.

Kaukasisk vingnöt är faktiskt en sumpmarksväxt ungefär på samma sätt som alen. Den klarar blöta ståndorter men utvecklas också bra på väldränerade, djupa, mullrika jordar.
sqrulan
Tack för alla goda råd.Jag har inte planterat ut mina plantor eftersom jag tycker att dom är för små och att det
är försent nu.
Jag sparar utplanteringen tills dom blivit större,så jag ska försöka att övervintra dom så gott det
går i krukor.
Anna NV Uppsala
Jag har kaukasisk vingnöt, snäll zon 4. Huvudstammen frös totalt första vintern och jag trodde det var kört. Men det kom massor av sidogrenar, och de har klarat ett par vintrar till utan att frysa. Så nu är frågan om jag ska ta bort alla grenar utom en huvudstam, eller om det ska få bli en buske?
sqrulan
Men vad roligt att du har en,synd bara att den frös.Jag kan då inte ge nåt råd men det var kul att

höra att den finns i zon4.Jag tror nog att jordens uppvärmning får snabba på om jag ska kunna ha

mina ute vintertid,nu då jag läser hur det gått för dej. no.gif
Akvileja
Hej!
Här får du en bra länk till trädkunskap:

http://www.bomengids.nl/uk/hoofdsleutel.html

Lycka till/Akvileja
sqrulan
thanks.gif

Den sparade jag under mina favoriter. rose.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon