Full version: Kiwi?
åsali
Sitter och kikar på kiwifrön som man kan beställa från Impecta, men jag blir inte klok på deras odlingsanvisningar!
Ska dessa frön stratifieras eller kan jag så dem i en kruka och ställa i mitt kallväxthus och så gror dom till våren?

Har någon sått dessa frön och hur har det gått?
kerstin z5-6
Vilken sort är det -vad är det vetenskapliga namnet ?och om du sår o ställer i kallväxthus är det ju just det du gör -stratiferar -kall stratifierar
Att så nu o ställa i växthus innebär att du hela tiden måste kolla om sådden inte torkar -bättre i så fall att så februari och ställa sådden ute -ta in i växthuset när det är varmt nog därinne o du kan hålla koll på vattningen
ser jag rätt är det såråd 9 = kallstratifiera -ska vara minst 6 v
sedan gror de varmt -såråd 16
åsali
Hm, försöker få ihop alla begrepp men det känns lite rörigt ibland. blush.gif

Det vetenskapliga namnet är Actinidia deliciosa enligt Impectas hemsida.
kerstin z5-6
ok -då stämmer det med den jag kollade på -tydligen ska de ha en kylperiod innan de kan gro -i övrigt lär mitt förra svar stämma smile.gif
Lycka till
K
Lady Hamilton
Borde igentligen inte gå in och skriva här men ninja.gif ............jag vet att jag sått just "de" fröerna Sedan läste jag att de skulle vara minst 5 år innan de gav frukt sweatingbullets.gif
Då gav jag upp och slängde plantorna shy.gif eftersom jag då insåg att SÅ mycket tålamod hade jag inte
kerstin z5-6
innocent.gif Men <HAMILTON DÅ smile.gif har du dåligt med tålamod .. LOL
Streilitzan tog 7 kanske 8 år innan den blommade
Tosan
giggle.gif
Och jag som sått citron som tydligen ska ta 3-30 år på sig att blomma whist.gif Fast de är ju ganska fina under tiden åxå, och har man en djävla tur har man lyckats hitta ett frö som blommar efter 3 år, det vet man ju inte förrän man provat crazy.gif
Lady Hamilton
Kerstin: Jag har massor med tålamod.............. angel_not.gif men med varierande längd.............

Tosan: Skulle även du tappa tålamodet giggle.gif kan du höra av dig så kanske vi kan fixa "något" som blommar redan nästa år flirting.gif
Tosan
giggle.gif Jo, risken är väl rätt stor att jag gör det, men det är ju iaf kul när det gror biggrin.gif Ska kolla vad jag kan sno på hemmaplan i sticklingsväg, moster har iaf en apelsin...
Men tack för erbjudantet, jag kanske tar dig på orden smile.gif
åsali
Okej, får försöka uppbringa lite tålamod då med andra ord! (Det är en bristvara här med...)

Kan man förvara plantan i växthuset under vintern? Eller blir det för kallt där? Det är ett kallväxthus.
Jan Lindgren
Hej!
Är det inte billigast att gå till livsmedelsaffären och köpa en kiwifrukt om man vill så Actinidia deliciosa?
MVH
Jan Lindgren
åsali
CITAT (Jan Lindgren @ 01-11-2007, 10:14) *
Hej!
Är det inte billigast att gå till livsmedelsaffären och köpa en kiwifrukt om man vill så Actinidia deliciosa?
MVH
Jan Lindgren



Kan hända, men har man klåfingriga barn så tar jag hellre en fröpåse som jag kan stoppa undan.
kerstin z5-6
Tror det blir för kallt det första året i växthuset
Maggan H
Jag sådde kiwi från affären våren 2005, de fick stå frostfritt första året och har sen förr året varit planterade på min garagevägg. De klarade vintern galant ( iofs mild vinter även för att vara Skåne), men den växer fint. Jag har 4 plantor, nån av dem måste väl vara av 'det andra könet', annars lär jag inte få några frukter i alla fall.... Här är en bild från i våras.

[attachment=9051:Kiwi.jpg]
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
       
Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.
          
Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort
 
Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon